Hej Amino! Jeg er en ung fyr på 18 år, der har startet min egen "lille" vognmandsforretning ved siden af mit faste arbejde som chauffør hos et andet firma. Jeg er lidt i tvivl om diverse regler omkring fradrag osv,. og jeg ved godt, at der er rigtig mange tråde omrking dette, men jeg føler ikke helt, at jeg kan få det til at hænge helt sammen, så derfor spørger jeg alligevel. Jeg har købt en splinterny bil inkl. moms, så jeg kan også kan bruge den privat. Jeg har kørsel til den næsten hver dag og den kører mange kilometer, kilometer som jeg både dokumenterer, når det er privat og når det er erhverv. - Hvordan trækker jeg de kilometer fra? Hvor skal jeg gøre det, hvad skal jeg bevise, hvornår gælder de så fra osv? - Må jeg betale mit afdrag og min forsikring, vægtafgift, service osv. med de penge som mit firma tjener ind? Jeg håber I kan svare på dette og give flere råd. :-) Mvh. |
Du kan trække statens takst fra din indtægt (så længe du ikke ligefrem har underskud - slet ikke hvis du ikke er registreret firma - og ikke på sigt hvis du er registreret) og så længe det er kørsel der alene foretages erhvervsmæssigt for din indtjening.AlexanderDomino:- Hvordan trækker jeg de kilometer fra? Hvor skal jeg gøre det, hvad skal jeg bevise, hvornår gælder de så fra osv?
- Må jeg betale mit afdrag og min forsikring, vægtafgift, service osv. med de penge som mit firma tjener ind?
Det sker ved kørebog. Hver gang du starter og stopper erhvervskørsel skal du notere KM stand - Og så for hver tur Dato - fra adresse til adresse km for turen kundeformål (pakke til jørgensen osv) - og samme igen for næste tur
Du trækker så fra med statens takst - afhængigt af samlede km tal - du ser takster og regler let her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html
Du betaler dem IKKE med de penge du tjener - men du trækker beløbet fra din indtægt når du laver skat (og forskudsskema så du får glæde af det løbende) Hvis du har tjent 50.000 kr et år, og har kørsel efter bogen for 20.000 kr - så opgiver du fortjeneste som 30.000 kr
Husk regnskab for alle indtægter og andre evt udgifter så du kan give det til skat sammen med køre bogen hvis de vil se dokumentation
Du må gerne i stedet for statens takst føre bilregnskab for hele året - det skal være præcist - over driftsomkostninger (køb af bilen men ellers) - men normalt vil statens takst være nemmest og mere end godt nok for dig