Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradag - Privat bil

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er en ung fyr på 18 år, der har startet min egen "lille" vognmandsforretning ved siden af mit faste arbejde som chauffør hos et andet firma. Jeg er lidt i tvivl om diverse regler omkring fradrag osv,. og jeg ved godt, at der er rigtig mange tråde omrking dette, men jeg føler ikke helt, at jeg kan få det til at hænge helt sammen, så derfor spørger jeg alligevel. Wink

Jeg har købt en splinterny bil inkl. moms, så jeg kan også kan bruge den privat. Jeg har kørsel til den næsten hver dag og den kører mange kilometer, kilometer som jeg både dokumenterer, når det er privat og når det er erhverv. 

- Hvordan trækker jeg de kilometer fra? Hvor skal jeg gøre det, hvad skal jeg bevise, hvornår gælder de så fra osv?

- Må jeg betale mit afdrag og min forsikring, vægtafgift, service osv. med de penge som mit firma tjener ind?

Jeg håber I kan svare på dette og give flere råd. :-)

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:48

AlexanderDomino:

- Hvordan trækker jeg de kilometer fra? Hvor skal jeg gøre det, hvad skal jeg bevise, hvornår gælder de så fra osv?

- Må jeg betale mit afdrag og min forsikring, vægtafgift, service osv. med de penge som mit firma tjener ind?

Du kan trække statens takst fra din indtægt (så længe du ikke ligefrem har underskud - slet ikke hvis du ikke er registreret firma - og ikke på sigt hvis du er registreret) og så længe det er kørsel der alene foretages erhvervsmæssigt for din indtjening.

Det sker ved kørebog. Hver gang du starter og stopper erhvervskørsel skal du notere KM stand - Og så for hver tur Dato - fra adresse til adresse   km for turen   kundeformål (pakke til jørgensen osv) - og samme igen for næste tur

Du trækker så fra med statens takst - afhængigt af samlede km tal - du ser takster og regler let her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

Du betaler dem IKKE med de penge du tjener - men du trækker beløbet fra din indtægt når du laver skat (og forskudsskema så du får glæde af det løbende) Hvis du har tjent 50.000 kr et år, og har kørsel efter bogen for 20.000 kr - så opgiver du fortjeneste som 30.000 kr 

Husk regnskab for alle indtægter og andre evt udgifter så du kan give det til skat sammen med køre bogen hvis de vil se dokumentation

Du må gerne i stedet for statens takst føre bilregnskab for hele året - det skal være præcist - over driftsomkostninger (køb af bilen men ellers) - men normalt vil statens takst være nemmest og mere end godt nok for dig

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Feb 16
Skrevet kl. 20:01

Tak fordi, at du gider at give dig tid til at svare! 

Jeg er meget ny indenfor denne verden, så derfor prøver jeg lige at se om jeg har forstået det korrekt:

- Jeg troede, at jeg ville få et personligt fradrag til næste år, når jeg har trukket statens takst fra min erhvervsmæssige kørsel? 

- Den kørebog, hvor skal den "afleveres", altså skrives ind efterfølgende? Er det noget på skat.dk? 

- Jeg forstår ikke helt forskellen imellem bare, at trække pengene fra min indtægt og så betale dem? 

Tak. :-) 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:09

Du kan på Skats hjemmeside beregne hvilken af de 2 ordninger, som John omtaler, som er mest fordelagtig for dig. Se her https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1422

Hvis du driver virksomhed som enkeltmandsvirksomhed og ikke benytter dig af virksomhedsskatteordningen, er der en rentabel ordning med gulpladebil. Ved ikke om det er sådan en, som du har købt?

Ved blandet privat og erhvervsmæssig brug af en gulpladebil købes bilen med moms - men registreringsafgiften er lavere for gulpladebilen, hvorfor indkøbet af bilen er væsentlig billigere end en hvidpladebil, selv om du skal betale fuld moms af indkøbet uden fradragsret.

Du kan derudover fratrække al moms på driften (ikke indkøbet) af bilen (køb af dæk, serviceeftersyn, benzin osv. - dvs. uanset om bilen også bruges privat)

Du har derudover et fradrag enten efter satserne for de erhvervsmæssig kørte km. eller efter faktiske udgifter, men kun den erhvervsmæssige bruge del (altså det som John omtaler i sit svar - som gælder for hvid-plade bilen).

Dog skal du være opmærksom på, at du får en ekstra årlig afgift på sådan blandet brugt gulpladebil på næsten 3000 kr. (Ved en rent privat brugt gulpladebil er det 6000 kr. ).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:29

Jep gulplade - som her ved blandet brug som foreslået er Papegøjeplade (eller også klistermærke) - mod køb privat med moms og betaling af privatbenyttelsesafgift (i folkemunde misundelsesafgift) kan man få både kørepenge og trække moms fra i virksomheden for al drift - http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 25. Feb 16
Skrevet kl. 20:35

Bilen er købt inkl. moms med papegøjeplader. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)