jeg går og tænker på at flytte til Tyskland og oprette et firma der. Alt arbejdet vil blive udført i Danmark. Og jeg regner ikke med at få en omsætning over 280.000 dkr. Da jeg ikke har brug for at tjene specielt meget. Det bliver håndværker arbejde der udføres på fast time løn. Jeg kommer ikke til at opholde mig i Danmark i mere end maks. 180 dage om året. Jeg vil ikke have nogen tilknytning til Danmark, er single og har ingen hus/lejlighed/bil. Mit spørgsmål er om jeg ville skulle betale tysk eller dansk skat? Er det korrekt at hvis man har en omsætning under 280.000 kr. og udfører arbejdet for et dansk firma, at man så ikke skal lægge moms til regningen? |
Håndværkeren0907:jeg går og tænker på at flytte til Tyskland og oprette et firma der. Alt arbejdet vil blive udført i Danmark. Og jeg regner ikke med at få en omsætning over 280.000 dkr. Da jeg ikke har brug for at tjene specielt meget.
Det bliver håndværker arbejde der udføres på fast time løn.
Jeg kommer ikke til at opholde mig i Danmark i mere end maks. 180 dage om året.
Jeg vil ikke have nogen tilknytning til Danmark, er single og har ingen hus/lejlighed/bil.
Mit spørgsmål er om jeg ville skulle betale tysk eller dansk skat?
Mit umiddelbare bud er at du skal betale Skat i Tyskland, men lige på dette omkring skatten findes der en del fortolkning og ikke hel ens regler i de forskellige lande, så det vil nok kunne anbefales at ofre et par timer på en revisor eller lign., så du kan få vurderet din konkrete situation.
Håndværkeren0907:Er det korrekt at hvis man har en omsætning under 280.000 kr. og udfører arbejdet for et dansk firma, at man så ikke skal lægge moms til regningen?
Det kan man ikke sige så firkantet. I og med du er håndværker, formoder jeg en del af dine ydelser vedrører fast ejendom.
For fast ejendom gælder at momsen SKAL afregnes i det land hvor ejendommen er beliggende. Hvis dine kunder er momsregistrerede i DK, kan de i form af den omvendte betalingspligt afregne momsen for dig, men hvis du omsætter for mere end 50.000 kr. på et år til privatpersoner eller ikke-momsregistrede virksomheder, for ydelser vedrørende fast ejendom skal du have en dansk momsregistrering.
Grænsen på 280.000 kr. vedrører fjernsalg af varer , og er ikke umiddelbart noget du kan benytte.