Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogholderi laver fejl - overskuddet 200.000 lavere. Konsekvenser?

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 18. Nov 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Gregers Christensen:

arguins:

Er det et kvartalsregnskab i stil med de andre du har fået primo januar, eller har det måske været et udkast.

Det har været et kvartalsregnskab i stil med dem jeg får hver kvartal og ikke et udkast eller noget i den stil. Fejlen blev opdaget i forbindelse med behandlingen af årsregnskabet

Når du modtager et kvartalsregnskab eller rettere en kvartalsopgørelse følger der så en erklæring med?

Tonny

Hej Tonny, 

Jeg har lige kigget mails igennem og det gør der ikke. Det er selvfølgelig en kvartalsopgørelse - som de i øvrigt kalder kvartalsrapport, men det er vel det samme?

Fra Vordingborg
Tilmeldt 28. Sep 08
Indlæg ialt: 211
Fra  BOATERS Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Tænk hvis det var en ansat, så skulle vedkommende fyres på stedet?

200.000 lyder af meget lige i det sekund det bliver sagt. Men hvis 200.000 ikke opdages før momsregnskabet kan det næppe være så markant en andel af den samlede omsætning. Når du modtager en kvartalsopgørelse, burde du selv kunne se om der var noget helt galt, sammenlignet med de tidl. opgørelser. Det er trods alt disse opgørelser der fortæller dig om det går godt eller skidt, så tænker du holder øje med dem.

Selv bogholdere kan lave fejl, det er trods alt mennesker. Havde det være konsekvent fejl på fejl, ville det selvfølgelig være helt galt. Hvis det er første graverende fejl, så skal man måske lige trække vejret.

At du har investeret 70.000 er en fejl der bygger på en fejl, men at det skulle være et tab forbundet som følge af en regnefejl, den er nok lidt diffus. Endeligt, hvis du omsætter for så store summer at 200.000 ikke opdages, så er de 70.000 måske en lille sten i en stor sø.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gregers Christensen:

Tonny Skov Pedersen:

Gregers Christensen:

arguins:

Er det et kvartalsregnskab i stil med de andre du har fået primo januar, eller har det måske været et udkast.

Det har været et kvartalsregnskab i stil med dem jeg får hver kvartal og ikke et udkast eller noget i den stil. Fejlen blev opdaget i forbindelse med behandlingen af årsregnskabet. 

Når du modtager et kvartalsregnskab eller rettere en kvartalsopgørelse følger der så en erklæring med?

Tonny

Hej Tonny, 

Jeg har lige kigget mails igennem og det gør der ikke. Det er selvfølgelig en kvartalsopgørelse - som de i øvrigt kalder kvartalsrapport, men det er vel det samme?

Grunden til spørgsmålet er, at der normalt fra godkendte revisorer er vedhæftet en erklæring med en udtalelse om bogføringen, afstemningerne og ikke mindst den generelle bemærkning om, at der ikke er tale om et afstemt regnskab, men derimod en foreløbig opgørelse over den foretagne bogføring. Derudover kan opgørelsen ikke umiddelbart anvendes uden assistance fra revisoren.

Hvis det er en godkendt revisor, og der ikke er en erklæring, så har den godkendte revisor et problem... Hvis det ikke er en godkendt revisor, tja så er det bare en fejl, som reelt ikke har medført et tab, idet fejlen kan korrigeres og du skal betale, hvad du reelt skulle have betalt hele tiden. Med fristen den 1. marts 2016 for momsangivelsen, så er indberetningen formentlig ej heller forkert.

Tonny

Tilmeldt 18. Nov 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michael Senori:

Tænk hvis det var en ansat, så skulle vedkommende fyres på stedet?

200.000 lyder af meget lige i det sekund det bliver sagt. Men hvis 200.000 ikke opdages før momsregnskabet kan det næppe være så markant en andel af den samlede omsætning. Når du modtager en kvartalsopgørelse, burde du selv kunne se om der var noget helt galt, sammenlignet med de tidl. opgørelser. Det er trods alt disse opgørelser der fortæller dig om det går godt eller skidt, så tænker du holder øje med dem.

Selv bogholdere kan lave fejl, det er trods alt mennesker. Havde det være konsekvent fejl på fejl, ville det selvfølgelig være helt galt. Hvis det er første graverende fejl, så skal man måske lige trække vejret.

At du har investeret 70.000 er en fejl der bygger på en fejl, men at det skulle være et tab forbundet som følge af en regnefejl, den er nok lidt diffus. Endeligt, hvis du omsætter for så store summer at 200.000 ikke opdages, så er de 70.000 måske en lille sten i en stor sø.

Hej Michael, 

Tak for dit svar, du har helt ret i forhold til at trække vejret dybt! Jeg er også kommet frem til samme konklusion som dig i forhold til fejl vs fyring. Der har ikke været noget at sætte en finger på tidligere og vi er mennesker. Jeg har det dog sådan at når jeg laver fejl, så må jeg altså æde den udgift der er ved at rette op på vejlen. Lidt i samme stil tænker jeg også at kunne stille det forslag at jeg får lavet min årsopgørelse gratis eller noget i den stil - det synes jeg simpelthen er fair og god skik fra deres side. Men vil egenlig meget gerne høre om du synes jeg er off her?
Hvis jeg får 200.000kr til at lyde for "små" penge, er det klart en formulerings fejl fra min side. 200.000kr er rigtig mange penge for mig og stor del af årets overskud. At jeg ikke studser over tallet i 4. kvartal skyldes klart 1) min manglende interesse for bogholderi, 2) min fornemmelse for 4. kvartal var god (julehandlen synes rigtig fin osv) så synes tallet var godt, men ikke urealistisk godt hvorfor jeg ikke studsede mere over det. Det kan man selvfølgelig mene om hvad man vil (og pilen peger selvfølgelig også på mig selv), men jeg synes bestemt at ansvaret ligger hos bogholderiet - hvilket de også har undskyldt - hvorfor jeg synes en form for modydelse ville være på sin plads. 

Tilmeldt 18. Nov 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Gregers Christensen:

Tonny Skov Pedersen:

Gregers Christensen:

arguins:

Er det et kvartalsregnskab i stil med de andre du har fået primo januar, eller har det måske været et udkast.

Det har været et kvartalsregnskab i stil med dem jeg får hver kvartal og ikke et udkast eller noget i den stil. Fejlen blev opdaget i forbindelse med behandlingen af årsregnskabet. 

Når du modtager et kvartalsregnskab eller rettere en kvartalsopgørelse følger der så en erklæring med?

Tonny

Hej Tonny, 

Jeg har lige kigget mails igennem og det gør der ikke. Det er selvfølgelig en kvartalsopgørelse - som de i øvrigt kalder kvartalsrapport, men det er vel det samme?

Grunden til spørgsmålet er, at der normalt fra godkendte revisorer er vedhæftet en erklæring med en udtalelse om bogføringen, afstemningerne og ikke mindst den generelle bemærkning om, at der ikke er tale om et afstemt regnskab, men derimod en foreløbig opgørelse over den foretagne bogføring. Derudover kan opgørelsen ikke umiddelbart anvendes uden assistance fra revisoren.

Hvis det er en godkendt revisor, og der ikke er en erklæring, så har den godkendte revisor et problem... Hvis det ikke er en godkendt revisor, tja så er det bare en fejl, som reelt ikke har medført et tab, idet fejlen kan korrigeres og du skal betale, hvad du reelt skulle have betalt hele tiden. Med fristen den 1. marts 2016 for momsangivelsen, så er indberetningen formentlig ej heller forkert.

Tonny

I og med det er bogholderen der sender kvartalsopgørelserne er der vel ikke så meget at komme efter. Får kun revisoren ind over når, årsopgørelsen skal underskrives. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gregers Christensen:
I og med det er bogholderen der sender kvartalsopgørelserne er der vel ikke så meget at komme efter. Får kun revisoren ind over når, årsopgørelsen skal underskrives. 

Hvis det er en selvstændig bogholder - Ja

Hvis bogholderen er ansat af revisoren - Nej

Tonny

Fra Vordingborg
Tilmeldt 28. Sep 08
Indlæg ialt: 211
Fra  BOATERS Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Tror mere det er spørgsmål om ledelse.

Hvis du hæver spanskrøret hver gang der bliver lavet en fejl, så får du omgivelser der frygter dig og ikke omgivelser der følger dig. Dvs. den dag du har brug for det, kan du ikke lige få lidt ekstra, uden det koster.

Økonomiske sager er aldrig sjove. Men hvis i sammen kan trække på smilebåndet og aftale at det ikke sker igen (velvidende at det måske gør), så kommer du nok længst. Givetvis kan du snakke stille og roligt med dem, at de må æde 50-75% af næste opgørelse, eller give en gave/kage/vin/middag der svarer til samme beløb.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes du skal "sove på det"

Du er selv inde på at 200.000 rent faktisk er mange penge, og en stor del af resultatet. Derfor kunne man måske være tilbøjelig til at tro at du selv ville have set fejlen. Er 200.000 en så stor del af resultatet så burde du også kunne mærke det i din forretning, såfremt det var rigtigt. Det kunne være en bedre likviditet eller andet, der synliggjorde at du havde overskud.

Manglende interesse for regnskab etc fritager dig ikke for ansvar. Måske unøjagtige oplysninger fra dig har været medvirkende til fejlen.

Nu skal du ikke tro at jeg ikke har sympati for din situation, men ovenstående er overvejelser du som direktør/ejer skal tage før du går "i struben på dem" i morgen :)

Kommer du til den konklusion inden samtalen, at dette primært er deres fejl, så tag dialogen om kompensation med dem.

De investeringer du har gjort må jeg antage også har været nødvendige for din virksomhed, siden du vælger at anvende så stor en del af det "forventede" resultat umiddelbart efter nyheden. Derfor må tabet, hvad en det måtte være, også være begrænset.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Bed dem om at gå ind og rette det, tager 5 minutter, det er jo glædeligt, så får du jo moms tilbage. Det er jo godt at de opdagede fejlen. De invs. skulle du have allegievel. Forsæt med den samme bogholder nu er han mere på vagt.

Tilmeldt 11. Feb 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej Gregers,  jeg har den helt rigtige mand der vil kunne tage dit bogholderi, han arbejder med mange små / mellemstore virksomheder som din, er du interesseret så kan du få hans kontakt info fra mig ?

mvh

Klaus R

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)