Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg betale for at overtage en kunde fra en anden?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmands konsulentvirksomhed, hvor jeg arbejder med kommunikation og PR. En bekendt i mit netværk har tilbudt mig at overtage en kunde, som han ikke længere kan nå at løse opgaver for. Men hvad er praksis for; hvor meget man betaler for at overtage en kunde?

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 19:01

Hvis din bekendt ikke har tid nok til den kunde, går kunden jo tabt, så jeg ville da overtage kunden kvit og frit, så kan du jo altid sende en kunde hans vej hvis du skulle have samme problem i fremtiden? Hvem siger at kunden ønsker at benytte dig? det er jo meget rart at vide før man evt. betaler for at få kunden?

Tilmeldt 28. May 15
Skrevet kl. 19:22

Mange tak for input :-) Du har ret, kunden har "stået stille" i nogle måneder, men jeg vil nu gerne vise at jeg sætter pris på henvisningen. Vi var sandsynligvis ikke kommet i kontakt med hinanden ellers.

Mht. kunden: Vi har allerede mødtes, og det tyder på, at det blot er formaliteter, der mangler nu. Min bekendt har meget fokus på, hvor mange penge kunden kan indbringe (jo mere arbejde, jo bedre), og mit fokus er mere på at skabe resultater, der giver mening for kunden, så derfor er vi stadig i dialog omkring afregning af overdragelsen. Det skal siges, at jeg har anden indtægt og er derfor ikke er afhængig af "jo mere, jo bedre", hvis "mindre giver mere mening".

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 19:30

Kan kunden ikke overgå til dig uden at du skal handle med din bekendt? er der en kontrakt du overtager? ellers er det vel det frie marked som spiller ind?

Tilmeldt 28. May 15
Skrevet kl. 19:36

Der er ingenting kontraktligt i overdragelsen andet end en løs snak om økonomi mellem min bekendt og jeg. Han har blot introduceret os for hinanden, så jeg kan overtage kunden, nu han ikke længere har tid selv.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 20:28

Jeg læser det ikke som om at du får overdraget en kontrakt med kunden. Derfor er der også reel mulighed for at kunden efter overdragelsen skifter mening, udsætter opgaven, eller finder en anden til at løse den.

Får du en længerevarende aftale med kunden kan du overveje en eller anden form for betaling til din bekendte, men er der ikke en større kontrakt du landet, så er du næppe indstillet selv til at gå meget ned i timeløn for at kompensere den anden som jo ikke havde løst opgaven alligevel.

Hvad med en god middag, hvis der er et pænt fakturabeløb efter endt arbejde. Synes ikke det kan lade sig gøre at sætte pengebeløb på ud fra din beskrivelse.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 12:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej, 

Ved ikke hvilke beløb vi taler om her, og hvor meget du vil få ud af kunden. 

Jeg har ført "købt" kunder, hvor jeg bare har aftalt at de fx får 10% af omsætning i år 1 - og betragter det som en salgsomkostning.

Det kommer også meget an på dine priser etc, om du har det råderum til at gøre det. Men det skader ikke at personen får lidt ud af det - da det måske sker igen på et senere tidspunkt :-)

Tilmeldt 28. May 15
Skrevet kl. 12:40

Hej Jannik

Det er nemlig lige præcis ud fra tesen om, at det jo kunne være dejligt, hvis der kom kunder i min retning en anden gang, der gør, at jeg gerne vil kompensere ham.

Fortjeneste på kunden er jo svært at sige på forhånd, så det kan godt være, at du har ret i, at en procentsats vil være optimalt. 

Tak for input!

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 16:55

Hej

Der er ikke en fast praksis herfor.

Du skal dog passe på, at du ikke betaler for meget. Problemet er nemlig, at kunder for det første er frit lejde. Dvs. vi kan alle forsøge at få dem over i vores kundedatabase. For det næste er det ikke en vare man bare kan sælge. Kunder vælger nemlig selv, hvem de vil handle med. Hvis din bekendt meddeler sin kunde, at han ikke i fremtiden vil betjene dem, men det vil du, så kan det være, at kunden siger nej tak. Du kan også risikere, hvilket jeg vil finde er det mest naturlige, at kunden nu har lejlighed til at se på, om de nu har den optimale leverandør og hvem de skal finde. Specielt med hensyn til kommunikation og PR beror det nok meget på personlig kemi og kundens tro på at man er dygtig. Dvs. det du betaler for, er stort set kun navnet på en potentiel kunde og måske en nemmere adgang til at få et møde med den person i virksomheden, som står for det relevante område.

Jeg vil afslutningsvis anbefale, at du i aftalen med din bekendte i netværket får anført, at du ikke skal betale noget (eller kun et lille beløb), hvis kunden ikke bliver din (og måske forbliver din i en vis periode). I samme periode kan du så ud af din optjente omsætning på kunden, betale en procentdel til din bekendt som tak for hjælpen/købet.

Når det er sagt, så hold da fat i den bekendte - det er blot et spm. hvad han skal have i fortjeneste for at slippe en kunde, som han uanset er nødt til at slippe - eller alternativt tage risikoen og engagere en medarbejder ol.

Tilmeldt 28. May 15
Skrevet kl. 11:46

Hej Rikke

Mange tak for input!

Først vil jeg lige sige, at kunden og jeg har mødtes og både kemien og økonomiramme gjorde begge tilfredse, så første projekt er i hus. Om det giver afkast i et langvarigt samarbejde, vil kun tiden vise, men kunden gav kraftigt udtryk for, at han ikke ønsker at "shuffle rundt", men tror på værdien af at man udvikler sig sammen som samarbejdspartnere. Så langt, så godt.

Jeg tror, at du rammer den meget godt, når du foreslår en procentdel af omsætningen -det kunne man evt. gøre X antal gange.

Og ja, du har helt ret. Folk med kæmpe netværk og alt for mange jern i ilden til at kunne følge med, hænger ikke på træerne.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)