Hej
Der er ikke en fast praksis herfor.
Du skal dog passe på, at du ikke betaler for meget. Problemet er nemlig, at kunder for det første er frit lejde. Dvs. vi kan alle forsøge at få dem over i vores kundedatabase. For det næste er det ikke en vare man bare kan sælge. Kunder vælger nemlig selv, hvem de vil handle med. Hvis din bekendt meddeler sin kunde, at han ikke i fremtiden vil betjene dem, men det vil du, så kan det være, at kunden siger nej tak. Du kan også risikere, hvilket jeg vil finde er det mest naturlige, at kunden nu har lejlighed til at se på, om de nu har den optimale leverandør og hvem de skal finde. Specielt med hensyn til kommunikation og PR beror det nok meget på personlig kemi og kundens tro på at man er dygtig. Dvs. det du betaler for, er stort set kun navnet på en potentiel kunde og måske en nemmere adgang til at få et møde med den person i virksomheden, som står for det relevante område.
Jeg vil afslutningsvis anbefale, at du i aftalen med din bekendte i netværket får anført, at du ikke skal betale noget (eller kun et lille beløb), hvis kunden ikke bliver din (og måske forbliver din i en vis periode). I samme periode kan du så ud af din optjente omsætning på kunden, betale en procentdel til din bekendt som tak for hjælpen/købet.
Når det er sagt, så hold da fat i den bekendte - det er blot et spm. hvad han skal have i fortjeneste for at slippe en kunde, som han uanset er nødt til at slippe - eller alternativt tage risikoen og engagere en medarbejder ol.