Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsrapport

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 17. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har brug for lidt hjælp til min opgave på min kandidat studie.

Jeg har til formål at revidere en større offentlig virksomhed, som har en omsætning på ca. 25 mia.kr. og 25.000 ansatte.

Der er stillet 3 forskellige scenarier op som kan ses nedenunder.

- Du bedes redegøre for om du som revisor for den offentlige virksomhed kan udarbejde årsrapporten, og hvordan din eventuelle
medvirken kan øge tilliden til årsrapporten.

- Antag, at den offentlige virksomhed er et almindeligt, privatejet aktieselskab med en aktionær som ejer. Hvordan påvirker
det besvarelsen?

- Antag, at den offentlige virksomhed er et børsnoteret aktieselskab. Hvordan påvirker det besvarelsen?

Håber at I kan hjælpe/vejlede mig.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:44

Lars Hansen:

Hej Amino'er

Jeg har brug for lidt hjælp til min opgave på min kandidat studie.

Jeg har til formål at revidere en større offentlig virksomhed, som har en omsætning på ca. 25 mia.kr. og 25.000 ansatte.

Der er stillet 3 forskellige scenarier op som kan ses nedenunder.

1) - Du bedes redegøre for om du som revisor for den offentlige virksomhed kan udarbejde årsrapporten, og hvordan din eventuelle
medvirken kan øge tilliden til årsrapporten.

2) - Antag, at den offentlige virksomhed er et almindeligt, privatejet aktieselskab med en aktionær som ejer. Hvordan påvirker
det besvarelsen?

3) - Antag, at den offentlige virksomhed er et børsnoteret aktieselskab. Hvordan påvirker det besvarelsen?

Håber at I kan hjælpe/vejlede mig.

Nu svarer jeg bare i stikords form, da jeg antager du er CMA studerende... og så bør du kunne svare på det her.

Overordnet set så fisker din opgave efter forhold omkring kunde accept og indledende overvejelser.

1) formålet med revision, Overvejelser om kunde accept, herunder RL § 21, stk. 3. (drøft evt. om der er forskel på nuværende og kommende PIE definition i forhold til off. virksomheder og hvornår de er omfattet). Evt. omfattet af forvaltningsrevision og dine kompetencer herved ifb. kunde accept.

2) Igen.. Forhold omkring kundeaccept - hvad skal der gøres ved alm. accept af kunde (identifikation af ejer og virksomhed - hvordan er han blevet kunde, uafhængighed, identifikation af hensyn til hvidvask overvejelser mv.).

3) Igen.. forhold omkring kundeaccept - hvad skal der gøres særligt ved en børsnoteret kunde!? Herunder især fokus på PIE (RL § 21 ,stk. 3), fokus på kompetencer, uafhængighed (ejerskab over aktier i pågældende virksomhed / omsætning fra kunden i % af samlet omsætning) - fokus på kompetencer (IFRS + andre særlige forhold).

Der kan sikkert også føjes en række andre forhold til. Du bør herunder også overveje helt standard forhold ved kundeaccept som fx. formålet med revisorskifte mv.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Odense
Tilmeldt 17. Feb 16
Skrevet kl. 09:50

Cef:

Nu svarer jeg bare i stikords form, da jeg antager du er CMA studerende... og så bør du kunne svare på det her.

Overordnet set så fisker din opgave efter forhold omkring kunde accept og indledende overvejelser.

1) formålet med revision, Overvejelser om kunde accept, herunder RL § 21, stk. 3. (drøft evt. om der er forskel på nuværende og kommende PIE definition i forhold til off. virksomheder og hvornår de er omfattet). Evt. omfattet af forvaltningsrevision og dine kompetencer herved ifb. kunde accept.

2) Igen.. Forhold omkring kundeaccept - hvad skal der gøres ved alm. accept af kunde (identifikation af ejer og virksomhed - hvordan er han blevet kunde, uafhængighed, identifikation af hensyn til hvidvask overvejelser mv.).

3) Igen.. forhold omkring kundeaccept - hvad skal der gøres særligt ved en børsnoteret kunde!? Herunder især fokus på PIE (RL § 21 ,stk. 3), fokus på kompetencer, uafhængighed (ejerskab over aktier i pågældende virksomhed / omsætning fra kunden i % af samlet omsætning) - fokus på kompetencer (IFRS + andre særlige forhold).

Der kan sikkert også føjes en række andre forhold til. Du bør herunder også overveje helt standard forhold ved kundeaccept som fx. formålet med revisorskifte mv.

Jeg takker for dit svar, men i opgaven har vi haft kunden i de seneste 4 år og vi er et større revisionsfirma. Så vi har allerede accepteret kunden.
Sagen er således at vores kunde har lavet ged i deres interne kontroller og herefter ønsker at vi som revisorer udarbejder deres årsrapport. De ønsker en rapport med høj troværdighed og derfor vil have at vi skal udarbejde rapporten.
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lars Hansen:

Cef:

Jeg takker for dit svar, men i opgaven har vi haft kunden i de seneste 4 år og vi er et større revisionsfirma. Så vi har allerede accepteret kunden.
Sagen er således at vores kunde har lavet ged i deres interne kontroller og herefter ønsker at vi som revisorer udarbejder deres årsrapport. De ønsker en rapport med høj troværdighed og derfor vil have at vi skal udarbejde rapporten.

Ja den information var jo ikke givet ovenfor.

Opgave accept:

Kundeforholdet skal dog stadig gen-overvejes. Jeg tolker dette som, at revisionen ikke tidligere har stået for udarbejdelse af årsrapporten. Hvis der er tale om en ny ydelse skal der ske en opgave accept - herunder om vi overhovedet må udføre denne type opgave på kundeforholdet. Da du nu har både en off. virksomhed og en børsnoteret er det oplagt med en PIE diskussion om hvilke ydelser, som man må levere til sådanne. Det er der restriktioner på og opstilling af årsregnskaber er omfattet af dette. 

Der skal for off. virksomhed og børsnoteret overvejes om man besidder de nødvendige (frie) ressourcer til, at kunne udføre denne ændrede revisionsstrategi indenfor de fastsatte tidsfrister (kan naturligvis også være aktuelt for den ejerledede virksomhed, men der kan være frister for de andre typer som fx. perioderapportering og lignende, som skal overholdes). Kundeforholdet, kan også sagtens skulle overvejes. Kan den øgede arbejdsmængde (som typisk er tilfældet ved substansrevision), aflede en anden honorering - eller på anden måde have indflydelse på det indgåede kundeforhold?

Revisions strategi mv.:

1. og fremmest skal revisionsstrategien genovervejes. I hvor stort omfang kan de interne kontroller overhovedet bruges? Et er at de ikke virker, men er det hele året de ikke har virket. Herudover skal grunden til, at der er gået ged i den klarlægges. Kan dette indikere besvigelser eller andet, som der skal tages højde for ved risiko rettede handlinger?

Hvis fx. kontrollerne har virket fint i 3/4 af året, kan man basere sig på disse i 3/4 af året og så anlægge en substans strategi imod sidste kvartal.

Overvej en diskussion af dette, samt hvordan man for hvert enkelt område får udført den mest hensigtsmæssige revision (effektive). Herudover kan også inddrages overvejelser omkring hvorvidt der er udført løbende revision og eller hardclose handlinger i årets løb.

Yderligere kan der sagtens være en intern revisions funktion i sådanne virksomheder, som kan anvendes.

Endeligt kan der igen være forhold for den offentlige virksomhed omkring forvaltningsrevision, som skal overvejes ved kontroller som fejler.

Håber det kan bruges som inspiration.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:23

Lars Hansen:

Først og fremmest, slet ikke uenig i Cef's bemærkninger og forklaringer.

Men vil gerne lige tilføje, at hvis du vil score point på et kandidat-studie skal du inddrage relevante ISA'er! (Har endnu ikke mødt en lektor, underviser m.fl. som ikke har noteret sig brugen af disse)

Og i den konkrete opgave SKAL du henvise til ISA 220, afsnittet omkring "Accept og fortsættelse af klientforhold og revisionsopgaver" 

At man har revideret de seneste 4 år betyder ikke at man automatisk kan sige JA til en opgaveaccept, man har blot bedre forudsætninger i forhold til kendskabet til det selskab som skal revideres.

Fra Odense
Tilmeldt 17. Feb 16
Skrevet kl. 11:23

Tak for dit uddybende indlæg :-)

Det var sådan nogenlunde som jeg også havde i tankerne.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 19:25

Det er ledelsen der udarbejder regnskabet og vi reviderer det og tilføjet en revisionspåtegning som dermed gerne skulle medvirke til øget tillid omkring de informationer der fremgår.

Vi må ikke opstille regnskabet for PIE virksomheder, kun i yderste nødsituation kan vi gøre dette.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)