Hej Amino'er Jeg har brug for lidt hjælp til min opgave på min kandidat studie. Jeg har til formål at revidere en større offentlig virksomhed, som har en omsætning på ca. 25 mia.kr. og 25.000 ansatte. Der er stillet 3 forskellige scenarier op som kan ses nedenunder. - Du bedes redegøre for om du som revisor for den offentlige virksomhed kan udarbejde årsrapporten, og hvordan din eventuelle
- Antag, at den offentlige virksomhed er et børsnoteret aktieselskab. Hvordan påvirker det besvarelsen? Håber at I kan hjælpe/vejlede mig. |
Lars Hansen:Hej Amino'er
Jeg har brug for lidt hjælp til min opgave på min kandidat studie.
Jeg har til formål at revidere en større offentlig virksomhed, som har en omsætning på ca. 25 mia.kr. og 25.000 ansatte.
Der er stillet 3 forskellige scenarier op som kan ses nedenunder.
1) - Du bedes redegøre for om du som revisor for den offentlige virksomhed kan udarbejde årsrapporten, og hvordan din eventuelle
medvirken kan øge tilliden til årsrapporten.
2) - Antag, at den offentlige virksomhed er et almindeligt, privatejet aktieselskab med en aktionær som ejer. Hvordan påvirker
det besvarelsen?3) - Antag, at den offentlige virksomhed er et børsnoteret aktieselskab. Hvordan påvirker det besvarelsen?
Håber at I kan hjælpe/vejlede mig.
Nu svarer jeg bare i stikords form, da jeg antager du er CMA studerende... og så bør du kunne svare på det her.
Overordnet set så fisker din opgave efter forhold omkring kunde accept og indledende overvejelser.
1) formålet med revision, Overvejelser om kunde accept, herunder RL § 21, stk. 3. (drøft evt. om der er forskel på nuværende og kommende PIE definition i forhold til off. virksomheder og hvornår de er omfattet). Evt. omfattet af forvaltningsrevision og dine kompetencer herved ifb. kunde accept.
2) Igen.. Forhold omkring kundeaccept - hvad skal der gøres ved alm. accept af kunde (identifikation af ejer og virksomhed - hvordan er han blevet kunde, uafhængighed, identifikation af hensyn til hvidvask overvejelser mv.).
3) Igen.. forhold omkring kundeaccept - hvad skal der gøres særligt ved en børsnoteret kunde!? Herunder især fokus på PIE (RL § 21 ,stk. 3), fokus på kompetencer, uafhængighed (ejerskab over aktier i pågældende virksomhed / omsætning fra kunden i % af samlet omsætning) - fokus på kompetencer (IFRS + andre særlige forhold).
Der kan sikkert også føjes en række andre forhold til. Du bør herunder også overveje helt standard forhold ved kundeaccept som fx. formålet med revisorskifte mv.