Jeg har et enkeltmandsvirksomhed uden aktiver som jeg vil lukke for derefter at åbne et selskab og i den forbinde prøver jeg at finde ud af hvad omkostningerne vil være. Umiddelbart får jeg det til at være ca 25.000 billigere at lave et ivs frem for aps. Se mine to forsimplet beregninger neden for.
1. Hvis jeg vil oprette et aps skal jeg lægge 50.000 kr. Lad os sige jeg udskriver en faktura på 50.000 fra min enkeltmandsvirksomhed og udbetaler alle pengene. Så vil jeg skylde ca 25.000 til skat. Jeg smider så pengene i det nye aps og udbetaler 50.000 i løn hvilket giver mig 25.000 i hånden som er det jeg skylder skat. Det har altså kostet mig 50000 før skat og 25000 efter skat at oprette mit aps.
2. Med et ivs. Kan jeg oprette selskabet for 1 kr. Og jeg vil derefter kunne udskrive fakturaen på de 50.000 fra ivs selskabet. Derefter kan jeg så omdanne det til et aps da der nu er 50.000 i værdi. Bagefter udbetaler jeg de 50.000 i løn hvilket giver mig 25.000 jeg kan bruge på forbrug.
Er jeg helt galt på den? Hvis ikke hvad er så fordelen ved at oprette et aps med det samme
Jeg tror du misforstår mig. Se mine kommentarer neden for.
Jeg tror du misforstår mig. Se mine kommentarer neden for.
"Du skal jo stadig betale skat af de to udbetalinger."
Det gør jeg jo også. Men i scenarier A betaler jeg jo skar 2 gange af 50.000 kr. Når jeg udbetaler pengene fra mit nuværende enkeltmandsvirksomhed firma kommer der en gæld på 25.000 til skat. Og igen når jeg udbetaler de 50.000 fra det nye aps. Altså et samlet skatetryk på 50.000. Ved model A.
"Du kan vel ikke smide gæld til skat ind i dit aps." Det gør jeg heller ikke.
Hvis du har 50000 i dit selskab nu er det vel næppe fantastisk at betale 50% i skat via dit ivs for at få 25000 ud??? Du skal ikke se det som at jeg har 50.000 i mit firma nu. Men at jeg kan vælge at udskrive næste faktura på 50.000 fra mit nuværende firma eller at oprette et ivs og udskrive fakturaen fra det nye ivs.
Fordelen ved at lave et APS fra starten er at du undgår omkostningerne ved at omdanne fra IVS til APS. Disse omkostninger udgør et forholdsvis stort beløb i forhold til selskabskapitalen på 50.000 kr.
Jeg har godt nok svært ved at vikle hovedet rundt om det her...?
Altså du har en virksomhed med indtjening der kører som enkeltmands. Det lukker du og starter eks et IVS op ? Hvorfor beholder du ikke bare de 50.000 og starter et IVS for 1.- krone ? Du må vel have en indtjening i din virksomhed og 50.000 burde du vel hurtig kunne få solgt for i IVS´et. I mellemtiden kan du så leve af de 50.000.-
Bygger du det op med et Holding IVS som ejer så ser jeg ingen problemer i følgende:
Mit IVS drift er snart 2 år gammel og det kører bare derudaf. Jeg har kunnet lave det om til APS 20 gange men gider ærlig talt ikke.. Det kører fint som det er så hvorfor egentlig APS ?
Hvorfor overhovedet have et holding, når du alligevel vil aftage IVS når der er opsparet overskud på 50.000. Holding skal jo også have udarbejdet årsrapporter etc, så den skattemæssige besparelse af at flytte 50.000 fra drift til holding ville hurtigt blive spist op. Når du så endelig har det selskab du gerne vil have, så kan du stifte holding som moderselskab, såfremt det har noget formål.
Det er dejligt at du har succes med dit IVS, og jeg kan godt forstå at der er nogen der ikke gider ændre selskabsformen til ApS. Det ville jeg formentligt heller ikke selv sætte som 1. prioritet, men det afhænger selvfølgelig af den enkeltes situation, herunder om man ville støde på forhindringer hos samarbejdspartnere såfremt de ville være nervøse med IVS formen, da selskabet ikke nødvendigvis vil være højt kapitaliseret.
Grunden til man har et holding er at så man kan oprette flere virksomheder under holding. Desuden, hvad hvis han gerne vil flytte penge over i holdingselskabet?
Mit IVS drift er snart 2 år gammel og det kører bare derudaf. Jeg har kunnet lave det om til APS 20 gange men gider ærlig talt ikke.. Det kører fint som det er så hvorfor egentlig APS ?
Fordi et Aps virker langt mere seriøst end et IVS som kan startes for 1 krone.
Grunden til man har et holding er at så man kan oprette flere virksomheder under holding. Desuden, hvad hvis han gerne vil flytte penge over i holdingselskabet?
Holding er svært at oprette bagefter.
Ikke nødvendigvis, nej. Og omkostningen er ofte ikke større end omkostningen ved at have flere regnskaber etc i en årrække hvor virksomhederne ikke giver det helt store afkast.