Hvis man for eksempel har sat toilettet i stand, skiftet klinker og kumme og loftet også i ens erhvervsmål, da det er i særdeles dårlig stand. Og det har kostet måske ca. 6000kr i materialeomkostninger, men man har måske brugt i alt 50timer på arbejdet.
1) Er det så ikke fair, at man kan afskrive nogen af de timer, med en timeløn på for eksempel en ufaglært, ville have fået eksempelvis 100-150kr i timen. Da det er en del arbejdstimer man har lagt.
2) Eller kan man absolut "kun" afskrive materialeomkostningerne?
Du kan aldrig afskrive egne timer - det ville jo være skattefri løn. I et selskab kan du tage løn og så er det en udgift, i en virksomhed har du bare resultat til skat - og uanset hvad kan du aldrig afskrive noget der ikke er en udgift
Om du overhovedet kan afskrive materialer kan også være et stort spørgsmål, da der skal skelnes mellem egentlig vedligeholdelse og forbedring - og det du laver her kunne meget vel lyde som forbedring, hvor du slet ikke bare kan afskrive
Du bør checke med en revisor for ikke pludseligt at stå med en skatteregning
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Har jeg forstået korrekt i, at hvis det var et selskab. Kunne jeg udbetale løn til mig selv, ift. til timerne, for eks 50kr i timen, hvor jeg naturligvis skulle betale skat af. Som siden kunne bogføres under udgifter/lønomkostninger ?
Har jeg forstået korrekt i, at hvis det var et selskab. Kunne jeg udbetale løn til mig selv, ift. til timerne, for eks 50kr i timen, hvor jeg naturligvis skulle betale skat af. Som siden kunne bogføres under udgifter/lønomkostninger ?
ja helt korrekt - i et selskab kunne du betale dig løn og ja det er så skat og en udgift i regnskabet. Her kan du jo så nok godt bare slippe af med løn i alle fald, så længe du jo beskattes af det for det kan jo være løn for at være direktør osv
Det er vel bare ikke anderledes end nu - hvor du jo får et overskud - du betaler skat af og så er pengene dine. Om du har 50.000 i overskud og betaler skat af dem og har 30.000 tilbage eller du du hæver løn på 50.000 kr så overskud bliver 0 - og betaler skat og har 30.000 kr tilbage gør jo ingen som helst forskel, så det fører ikke til noget at gøre det for at få fradrag - det gør 0 forskel samlet
Når jeg nævnte ikke fradrag for forbedring så var det ud fra jeg troede DU udlejede til erhverv i din ejendom - men er DU lejeren der sætter i stand så er det jo Whiskeys svar du går på
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Vil det sige, at al løn man udbetaler til en selv, hvis det er selskab, for eksempel som direktør. Kan bogføres som en udgift i selskabet, og trækkes fra som så ?
Vil gerne lige spørge om noget andet, også i den dur.
Når man har selskab med overskud og har betalt selskabsskat af det. Som så siden udbetales som løn til mig som direktør, skal man så oveni de 23% man har betalt, også betale fuld skat igen, altså 45% ?
Vil det sige, at al løn man udbetaler til en selv, hvis det er selskab, for eksempel som direktør. Kan bogføres som en udgift i selskabet, og trækkes fra som så ?
Vil gerne lige spørge om noget andet, også i den dur.
Når man har selskab med overskud og har betalt selskabsskat af det. Som så siden udbetales som løn til mig som direktør, skal man så oveni de 23% man har betalt, også betale fuld skat igen, altså 45% ?
Ja al løn udbetales med skat og dermed forsvinder jo den del fra overskud - så derfor ikke både selskabsskat og lønskat hvis det er samme år
Du skal så have lovpligtig arbejdsskadeforsikring som koster ca 1800 kr uanset løn og oms. og du sparer jo ikke spor skat
Jeg prøver igen
Virksomhed - ikke VSO og ikke LØN - overskud 100.000 kr - skat ca 42% personlig skat - rest 58.000 kr ned i lommen til dig. Du kan også anvende VSO og så betaler du aconto skat 22% for 2016 af det du ikke hæver- helt som i et selskab og så med den ekstra fordel, at du får de penge igen hvis du senere år hæver løn og du betaler så stadigt ialt 42% op til topskat. Det er IKKE en fordel at bruge VSO generelt, det giver omkostninger, men det er f.-eks. en fordel hvis indtægten svinger meget fra år til år og du kan komme op i topskat
Selskab - overskud kunne ha været 100.000 kr men du tager løn 100.000 kr, så overskud er 0 = ingen selskabsskat. Til gengæld har du så løn på 100.000 kr og igen er din skat ca 42% og du har 58.000 kr tilbage
Det er fuldstændigt ligemeget du får ud fra virksomhed uden løn - som du får fra selskab med løn
Kan man så i princippet ikke komme til, at udbetale for meget i løn til sig selv, det ene år, så der er underskud ved årets løb. Der videreføres til næste kalenderår.
Kan man så i princippet ikke komme til, at udbetale for meget i løn til sig selv, det ene år, så der er underskud ved årets løb. Der videreføres til næste kalenderår.
Hvis fortjenesten måske ikke er så stor dette år?
jo sagtens - hvis man ellers har penge at udbetale i banken - ellers skal man jo låne dem ind selv med rente -men som du skriver så overføres underskud jo og er værdiløst hvis ikke man de næste år har overskud at modregne det i, så det giver ingen fordel man får bare pengene ud med sin alm skat 42% ca hverken mere eller mindre - og det er sådan med alle penge man skal have - uanset udbytte - løn - selskab - virksomhed - De har overvejet det hele lovgiverne trods alt
vh John Hannover