Min gode ven og jeg har startet en virksomhed for et par dage siden. Det der bekymrer mig er at vi blev nødt til at starte en enkeltmandsvirksomhed, da jeg er 17 og han er 19. Hvordan kan sikre at jeg får 50% af alt overskuddet og er det muligt at ændre virksomheden fra en enkeltmands til et interessentskab når jeg fylder 18? |
nej - der skal så stiftes nyt CVR som I/S og du kan ikke sikre dig dine 50% på andet vis end evt via ansættelse og en lønaftale (og husk så lovpligtig arbejdsskade osv for dig som ansat)
I kunne også lade ham på 19 stifte selskab - et IVS f.eks.- og straks sælge dig 50% af anparterne, for du må godt eje anparter og han kan så forsætte som ene dirktør
Her skal I have udarbejdet en god ejeraftale og I skal have to lovpligtige arbejdsskade da begge ejere SKAL være omfattet i selskaber, uanset løn og omsætning - en omk på 2-4000 kr per år + evt omk til erhvervskonto bank.
Læs evt min E-bog IVS om IVS selskaber som gennemgår stiftelse - lidt om ejeraftaler, skat, moms og en masse andre regler/forpligtelser som link, så er I orienteret
vh John Hannover