Hej. Min virksomhed er delvist momsfritaget - dvs. jeg sælger ydelser/varer, hvor nogle er momsfritaget, og andre er momspligtige. Jeg har i løbet af 2015 bogført samtlige købsfakturaer med 25 % moms (altså helt som et normalt momspligtigt firma). Vejledningen fra SKAT (udgivet i samarbejde med Dansk Journalistforbund) siger så, at når året er omme skal man regulere sin købsmoms på fællesudgifter ud fra den forholdsmæssige andel af mine indtægter, der er momsfri. Lad os sige, at 70 % af mine indtægter er momsfri. Jeg har altså (for fællesudgifter) en momssats på 30 % (dvs. 30% af de 25% moms) i stedet for 100 %. Jeg bruger Dinero, hvor jeg sagtens kan finde ud af at oprette nye konti og oprette ny momssats. Så det er ikke problemet. Spørgsmålet er: Hvis jeg skal regulere mine bogførte udgifter fra 100 % momssats til 30 % momssats i Dinero, kan jeg så blot rette i bilagene og skifte konto og momssats til det, jeg selv har oprettet, der passer, når jeg nu har indberettet moms for alle 4 kvartaler i 2015 og egentlig er klar til at afslutte årsregnskabet? Eller kan jeg oprette et finansbilag i 2016-regnskabet, som regulerer købsmomsen i 2015 på én gang (og i så fald med hvilken konto/modkonto)? Eller hvordan skal det gøres for at blive gjort bedst, nemmest og rigtigst? Dilemmaet vil jo opstå år efter år. Eksempelvis kan jeg i 2016 være på forkant og bogføre det hele på den delvist momsfri momssats på 30 %, som jeg oprettede til 2015-året, men når 2016 er omme, er det højst sandsynligt en anden procentandel, og derfor skal det igen efterreguleres til eksempelvis 33 % eller 28 % når 2016 er slut... Jeg overvejede at vente med at bogføre nogen som helst udgifter, før året var omme, men dels er det noget bøvl, og dels vil det stadig være et gæt hvert kvartal, når jeg skal indberette moms, fordi det jo afhænger af forholdet, når året er omme. Håber nogen kan hjælpe med et idiotsikret svar. Er ikke skarp i bogføring, men vil så gerne forstå det og gøre det rigtigt! :) På forhånd tak! |
Du burde ha gjort det helt løbende - og kun regulere her i slut året - og ikke tage fuldt momsfradrag hele året og SÅ regulere - det er ikke korrekt. Man skal ansætte den formodede/beregnede % løbende og så bare korrigere forskel mig bekendt
Du må bogføre forskellen manuelt som jeg ser det - kredit direkte på købsmoms og så debet på en ny konto du laver under udgifter til momsregulering - derved flytter du det
Din metode er dog ikke korrekt da du jo har trukket uretmæssig kredit på moms hele året, så se at få det på plads - måske du for at gøre det helt korrekt skal tage det per kvartal 2015 (eller halvår hvis du har halvårsmoms) så du får det korrekt periode, og så må du lave momsrettelser per kvartal, som er blevet superlet at lave
Alene din bemærkning om, at du overvejede at vente med at bogføre noget til året var omme, peger megert kraftigt på, at du skal ha fat i en online bogholder til at hjælpe med at rette dit regnskab op og få det korrekt - Jeg tror du ellers pludseligt kan ha et problem - for sådan kan man ikke drive forretning helt - ALT skal bogføres løbende - og korrekt
Det er ikke for at løfte pegefinger men for at forhindre du kommer i en møg situation
vh John Hannover