Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Efterregulering af delvist momsfradrag på bogførte bilag

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min virksomhed er delvist momsfritaget - dvs. jeg sælger ydelser/varer, hvor nogle er momsfritaget, og andre er momspligtige. Jeg har i løbet af 2015 bogført samtlige købsfakturaer med 25 % moms (altså helt som et normalt momspligtigt firma). Vejledningen fra SKAT (udgivet i samarbejde med Dansk Journalistforbund) siger så, at når året er omme skal man regulere sin købsmoms på fællesudgifter ud fra den forholdsmæssige andel af mine indtægter, der er momsfri.

Lad os sige, at 70 % af mine indtægter er momsfri. Jeg har altså (for fællesudgifter) en momssats på 30 % (dvs. 30% af de 25% moms) i stedet for 100 %. Jeg bruger Dinero, hvor jeg sagtens kan finde ud af at oprette nye konti og oprette ny momssats. Så det er ikke problemet.

Spørgsmålet er:

Hvis jeg skal regulere mine bogførte udgifter fra 100 % momssats til 30 % momssats i Dinero, kan jeg så blot rette i bilagene og skifte konto og momssats til det, jeg selv har oprettet, der passer, når jeg nu har indberettet moms for alle 4 kvartaler i 2015 og egentlig er klar til at afslutte årsregnskabet? Eller kan jeg oprette et finansbilag i 2016-regnskabet, som regulerer købsmomsen i 2015 på én gang (og i så fald med hvilken konto/modkonto)? Eller hvordan skal det gøres for at blive gjort bedst, nemmest og rigtigst?

Dilemmaet vil jo opstå år efter år. Eksempelvis kan jeg i 2016 være på forkant og bogføre det hele på den delvist momsfri momssats på 30 %, som jeg oprettede til 2015-året, men når 2016 er omme, er det højst sandsynligt en anden procentandel, og derfor skal det igen efterreguleres til eksempelvis 33 % eller 28 % når 2016 er slut...

Jeg overvejede at vente med at bogføre nogen som helst udgifter, før året var omme, men dels er det noget bøvl, og dels vil det stadig være et gæt hvert kvartal, når jeg skal indberette moms, fordi det jo afhænger af forholdet, når året er omme.

Håber nogen kan hjælpe med et idiotsikret svar. Er ikke skarp i bogføring, men vil så gerne forstå det og gøre det rigtigt! :)

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46695
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du burde ha gjort det helt løbende - og kun regulere her i slut året - og ikke tage fuldt momsfradrag hele året og SÅ regulere - det er ikke korrekt. Man skal ansætte den formodede/beregnede % løbende og så bare korrigere forskel mig bekendt

Du må bogføre forskellen manuelt som jeg ser det - kredit direkte på købsmoms og så debet på en ny konto du laver under udgifter til momsregulering - derved flytter du det

Din metode er dog ikke korrekt da du jo har trukket uretmæssig kredit på moms hele året, så se at få det på plads - måske du for at gøre det helt korrekt skal tage det per kvartal 2015 (eller halvår hvis du har halvårsmoms) så du får det korrekt periode, og så må du lave momsrettelser per kvartal, som er blevet superlet at lave

Alene din bemærkning om, at du overvejede at vente med at bogføre noget til året var omme, peger megert kraftigt på, at du skal ha fat i en online bogholder til at hjælpe med at rette dit regnskab op og få det korrekt - Jeg tror du ellers pludseligt kan ha et problem - for sådan kan man ikke drive forretning helt - ALT skal bogføres løbende - og korrekt

Det er ikke for at løfte pegefinger men for at forhindre du kommer i en møg situation

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:04

Hej John,

Tak for dit svar! :) Jeg vælger at se bort fra dine kommentarer om, hvad jeg burde og ikke burde have gjort. Dels er det for sent, og dels forholder jeg mig til en vejledning skrevet af SKAT for freelance journalister. Den giver bare ikke svar på, hvordan reguleringen efterfølgende skal foregå og bogføres.

Men i forhold til dit svar, så siger du altså, at jeg kan bogføre "kredit direkte på købsmoms og så debet på en ny konto du laver under udgifter til momsregulering". Er det så bare et finansbilag i 2016-regnskabet med en passende tekst, der eksempelvis hedder "Momsregulering 2015, 1. kvartal"? Og her laver jeg bare ét bilag per kvartal, med det endelige beløb, der skal tilbagebetales, ikke?

Og så retter jeg vel bare en tidligere indberetning hos SKAT, og når jeg så får regningen fra SKAT på det købsmoms, der skal tilbagebetales, så trækkes det vel fra kontoen "momsregulering", så et går lige op, ikke?

Hvis jeg nu skal være smartere fremover, men ikke kan vide hvad satsen skal være (lad os antage, at jeg har et firma, hvor jeg ikke har en chance for at gætte andelen på forhånd), hvordan ville du så bære dig ad?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:30

mortenhede:

Tak for dit svar! :) Jeg vælger at se bort fra dine kommentarer om, hvad jeg burde og ikke burde have gjort. Dels er det for sent, og dels forholder jeg mig til en vejledning skrevet af SKAT for freelance journalister. Den giver bare ikke svar på, hvordan reguleringen efterfølgende skal foregå og bogføres.

Er det en vejledning du har et link til eller vil dele? Jeg har umiddelbart ikke før set Skat rådgive i skriftligt materiale på den måde angående delvis fradragsret.

mortenhede:

Men i forhold til dit svar, så siger du altså, at jeg kan bogføre "kredit direkte på købsmoms og så debet på en ny konto du laver under udgifter til momsregulering". Er det så bare et finansbilag i 2016-regnskabet med en passende tekst, der eksempelvis hedder "Momsregulering 2015, 1. kvartal"? Og her laver jeg bare ét bilag per kvartal, med det endelige beløb, der skal tilbagebetales, ikke?

Og så retter jeg vel bare en tidligere indberetning hos SKAT, og når jeg så får regningen fra SKAT på det købsmoms, der skal tilbagebetales, så trækkes det vel fra kontoen "momsregulering", så et går lige op, ikke?

Enig i bogføringen, det vigtige er den del af momsen der ikke er fradrag for kommer tilbage i resultatet (så du får skattefradrag for de ekstra udgifter)

I forhold til indberetningen, så skal du være opmærksom på du ikke får en decideret regning/faktura/opkrævning fra Skat, men du skal selv ind på din skattekonto via tastselv og betale de skyldige beløb. Hvis først Skat rykker for betaling er der kommet ekstra gebyrer og renter!

mortenhede:

Hvis jeg nu skal være smartere fremover, men ikke kan vide hvad satsen skal være (lad os antage, at jeg har et firma, hvor jeg ikke har en chance for at gætte andelen på forhånd), hvordan ville du så bære dig ad?

Svaret er givet i momsbekendtgørelsen § 17. Ligeledes gengivet i skat's juridiske vejledning afsnit D.A.11.4.2.1 (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2085670&chk=211047)

Hvis man som virksomhed ikke kender fordelingen, så anvender man omsætningsfordelingen fra forrige regnskabsår, så hvis procenten eksempelvis i 2015 er 50/50 så anvendes det som foreløbigt grundlag i hele 2016. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:46

mortenhede:

Nu er det godt nok en gammel vejledning som journalisterne har liggende på deres hjemmeside. Selvom vejledningen i hovedtræk stadigvæk er udtryk for gældende praksis, så er der da sket nogle ændringer siden.

I en virksomheds første leveår korrigeres momsfradragsprocenten per momsperiode. Det vil sige at at hvis du startede 1/1 2015 ville du enten skulle gætte eller afløfte den fulde moms. Når du så kommer til 2. kvartal så skal du bruge den fordeling som afspejles i din omsætning for 1. kvartal. Når 2 kvartal er gået beregnes en ny procent for omsætningen i kvartal 1 + 2 som så bruges i kvartal 3 - og så fremdeles (momsbekendtgørelsens kap 4).

Når virksomheden så kommer til det 2. leveår så bruges fradragsprocenten for det foregående år hele året. Når år 2 så er gået gøres den faktiske procent op og er der betalt for meget  eller for lidt moms i årets løb så afregnes det sammen med afregningen for den sidste periode vedr. år 2.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:51

Jesper_nl:
Er det en vejledning du har et link til eller vil dele?

Fra min linksamling:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=202337

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:18

Whiskey:

Jesper_nl:
Er det en vejledning du har et link til eller vil dele?

Fra min linksamling:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=202337

Mange tak,

Den modsiger jo bare trådstarter i forhold til at kunne bogføre alt gennem året med fuld købsmoms også regulere efterfølgende, så undrede mig over at der måske fandtes en anden vejledning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34

mortenhede:
Jeg vælger at se bort fra dine kommentarer om, hvad jeg burde og ikke burde have gjort. Dels er det for sent, og dels forholder jeg mig til en vejledning skrevet af SKAT for freelance journalister
det lyder lidt sjovt - for det er jo vigtigt at vide den er gal og at du skal korrigere din 2015 moms over de enkelte kvartaler - og det siges som jeg forstår det heller ikke anderledes i det du henviser til. Det er sagt for du skal forstå at fejlen betyder du skal rette 2015 lige fra jan-marts og frem

mortenhede:
Nej jeg siger du skal regulere 1 kvartal 2015 - 2. kvartal 2015 - 3 kvartal 2015 og 4 kvartal 2015 og 4 kvartal regulerer du, så hele 2015 bliver samlet korrekt

Ellers har du jo trukket likviditet fra moms hele 2015 ved at trække en masse fra du ikke måtte. 

Du skal ind og ændre hvert kvart tal for 2015 til de korrekte 30% eller hvad det nu måtte være og ikke lave finansbilag 2016for det har intet med 2016 at gøre - alt er 2015 og hvert kvartal for sig.

Du logger så på moms/skat.dk og går i moms - rettelser - og her kan du klikke på hvert kvartal og lave en rettelse i hvert kvartal. Tidligere skulle man blot angive rettelsen - med enten plus eller minus - jeg ved faktisk ikke om det stadigt er sådan, men det ser du når du klikker ind - om det er helt nye tal eller bare rettelsen du skal angivige, men du skal rette hvert kvartal for sig.

Fremover må du ENTEN regne ud hvad det bliver efter hvert kvartal - mener godt du må lave det ud fra det konkrete- ud fra du jo da kender omsætningsfordelingen, eller i værste fald - eller du "ruller" så du bruger det konkrete fra kvartalet inden - eller i værste fald du kører helt samme som 2015 gennemsnittet, indtil du retter det op i årsslut - eller inden hvis dine nye tal viser sig gale

mortenhede:
når jeg så får regningen fra SKAT på det købsmoms, der skal tilbagebetales
du får mig bekendt ikke som sådan regning, men din skattekonto vil blive belastet med det du skylder i moms, og afhængig af om du er PBS tilmeldt eller ikke, skal du indbetale, eller beløbet trækkes

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43

Cookie - John Hannover:

Fremover må du ENTEN regne ud hvad det bliver efter hvert kvartal - mener godt du må lave det ud fra det konkrete- ud fra du jo da kender omsætningsfordelingen, eller i værste fald - eller du "ruller" så du bruger det konkrete fra kvartalet inden - eller i værste fald du kører helt samme som 2015 gennemsnittet, indtil du retter det op i årsslut - eller inden hvis dine nye tal viser sig gale

Det er kun i en virksomheds første år at momsen skal opgøres periodevis. Derefter er det en årlig regulering per 31/12. 

Hvis det var mig ville jeg lave reguleringen for 2015 per 31/12 og afregne den ved førstkommende momsafregning for hele året under 1.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58

Whiskey:

1

Det er kun i en virksomheds første år at momsen skal opgøres periodevis. Derefter er det en årlig regulering per 31/12. 

2

Hvis det var mig ville jeg lave reguleringen for 2015 per 31/12 og afregne den ved førstkommende momsafregning for hele året under 1

1

mere for at undgå misforståelser - man regulerer så efter % fra året inden - man trækker naturligvis ikke bare fuld moms

MÅ man ikke regne den ud kvartalsvis (eller halvår) hvor man kender omsætningsfordeling måske og korrigere?

2

Afhænger af beløb synes jeg - at regulere alt 31/12 betyder likviditetstræk på moms fra foråret 2015 (april) til feb 2016. Lidt større beløb og med den meget lette nye rettefunktion med hvert kvartal lige til at åbne i moms, ville jeg nok tage det korrekt per kvartal - men jeg forstår godt at det er lettere og måske mindre "synligt" at tage det i 4 kvartal 2015 - specielt hvis det ikke er indberettet endnu

vh John H

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)