Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytte ejerandele fra privat til holding

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Indenfor den nærmeste fremtid, formentlig om ca. 3 måneder, skal min enkeltmandsvirksomhed omdannes til ApS med tilhørende Holding. Samtidig går jeg nu og vil gerne stifte et IVS sammen med 2 partnere (en af dem skal også have omdannet sin egen enkeltmandsvirksomhed til ApS/Holding inden længe). 

Hvordan ser det ud skattemæssigt og udgiftsmæssigt, hvis jeg stifter IVS med dem nu og om 3 måneder så gerne vil have mine privat ejerandele op og ligge i Holding-selskabet? 

Alternativt skal IVS vente lidt, og ApS/Holding-delen fremskyndes lidt, men hvis ikke det er alt for dyrt og kompliceret, er den anden model ret interessant pt.

På forhånd tak :-)

Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

først vær lige klar over, at hvert selskab koster - så vær sikker på hvad du vil og behøver - læs f.eks http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html 


Du taler her om Holding + drift ApS + andet IVS - og jeg taler 3 lovpligtige arbejdsskadeforsikringer som måske, måske ikke, kan slås lidt sammen, men noget med 4-6.000 kr kan det godt være - 3 erhvervskonto - rent gæt - 3000 kr - og regnskabshjælp vil jeg tro du behøver, specielt med holding inde over - nok let 6 - 10.000 for 3 selskaber uden revision. Det kan være helt OK omkostninger, men bare vær klar over dem, og klar over, at man ikke bare fortryder og er ude igen næste dag når vi taler selskaber.

Så taler du om "omdanne" enkeltmands. Det kræver, at du sætter dig ind i ting - Man kan lave skattefri eller skattepligtig omdannelse - eller man kan lukke og sælge ting ind et nyt selskab.

Virksomhedsomdannelse kan kun laves via en registeret/godkendt revisor, og vil let koste 6 - 12.000 kr i erklæring. Om det er den rette løsning vil bla.a. afhænge af, om du har goodwill og aktiv værdier i enkeltmands, og det kan ofte også kræve, at en revisor eller god økonomi personlig lige ser regnskaber over.

Skal du have holding, skal det formentlig stiftes først og så skal det stifte de to drift - eller overtage/købe, men igen, find en god rådgiver.

Min bog "#Selvstændig som link" kommer rundt om en masse med IVS og ApS, pligter og ting man skal huske, ejeraftaler, stiftelse, skat, moms med mere, og kan være smart lige løbe igennem - dækker også din personlige virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke vejen er en virksomhedsomdannelse fra enkeltmandsvirksomhed til nyt ApS - efterfulgt af en aktieombytning for at få holdingselskabet på plads. Det enkle vil være at have holdingstruktur på plads inden start af IVS.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for begge jeres svar. Jeg er godt klar over udgifter m.m. og ligeledes i forhold til omdannelsen. Der kommer advokat og revisor på der. 

Det enkle er naturligvis at få styr på min egen struktur først og derefter stifte IVS sammen med de andre: Det er det nemmeste, men ift. tidshorisonten kan det give mening at stifte IVS først. Mit spørgsmål er derfor ganske enkelt: "Hvordan ser det ud skattemæssigt og udgiftsmæssigt, hvis jeg stifter IVS med dem nu og om 3 måneder så gerne vil have mine privat ejerandele op og ligge i Holding-selskabet?"

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du stifter IVS nu kan du efterfølgende sælge din ejerandel til dit kommende holding. Prisen skal være til markedspris - den pris som du vil kunne opnå til salg til uafhængig 3 mand. Hvis der er sket en værdistigning er det skattepligtig for dig som aktieindkomst og modsvarende fradrag for tab.

Hvis aktiviteten er begrænset i tiden fra IVS start og til start af holding ville jeg handle til kurs 100. Dermed ingen skattemæssige konsekvenser. Udgiften er begrænset og du kan i princippet selv lave papirarbejde. Vigtigt at huske ændring i ejerregister.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Hvis du stifter IVS nu kan du efterfølgende sælge din ejerandel til dit kommende holding. Prisen skal være til markedspris - den pris som du vil kunne opnå til salg til uafhængig 3 mand. Hvis der er sket en værdistigning er det skattepligtig for dig som aktieindkomst og modsvarende fradrag for tab.

Hvis aktiviteten er begrænset i tiden fra IVS start og til start af holding ville jeg handle til kurs 100. Dermed ingen skattemæssige konsekvenser. Udgiften er begrænset og du kan i princippet selv lave papirarbejde. Vigtigt at huske ændring i ejerregister.

Mange tak! Præcis hvad jeg var på udkig efter. Det vil være et webbureau, og der vil være omsætning og overskud stort set fra dag 1, da overskuddet = os 3 partneres 'løn' (bortset fra de 25% der skal opbevares naturligvis). Det vil vel også betyde, at værdien stiger ret markant, og at det ikke bare kan handles til kurs 100 - eller er det forkert forstået?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)