Hej Jeg ville være glad for alle input/forslag vedr nedstående Jeg er selvstændig som enkeltmands med moms Jeg har i et indtil nu uformelt samarbejde udviklet et projekt som snart er klar til at køre hos den første rigtige kunde (i test fase), projektet ser ud til at kunne blive en success med tiden i starten er overskudet begrænset men stadig tilstede Jeg har læste lidt op på det og umiddelbart ser et IVS ud til at være den bedste løsning her og nu , er det korekt ? (kapitalen til et APS er ikke pt tilstede) Men nu kommer det tricky så, jeg flytter permanent til spanien, og får selvfølelig et spansk selskab og skattepligtigt dernede, men hvad gør det ved det danske partnerskab, det nemmeste ville jo være at mit spanske selvskab kunne være partner i det danske ivs men er det muligt ? Jeg er klar over at skatten skal betales i danmark, men skal jo helst undgå dobbelt beskatning i spanien |
jeg mener jo i alle fald du skal ha dansk bopæl for enkeltmands og dermed giver et selskab jo fornuft - se lidt om omk forskelle http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html
Man kan jo tage personligt lån og stifte ApS hvis det er der man vil hen, så slipper man for omk. til senere omdannelse (revisorerklæring)
Jeg kan ikke se noget til hinder for at et udenlandsk selskab kan være ejer af dansk IVS - der skal bare være en reel dansk adresse - kontorhotel eller lignende.
Den med skatten, så vil jeg sige uden at kende til aftaler mellem DK og Spanien, at det ikke lyder sandsynligt du skulle risikere skat begge steder - jeg vil klart formode der findes dobbeltbeskatnings aftaler som forhindre dobbelt. Du kan jo se om nogen går mere i dybden her, men ellers find en revisor som lige kan afklare forholdene. Dansk selskab med drift fra DK vil givet betyde dansk skat for selskabet og jeg mener samme for løn til hovedejer - men der må andre på banen. Samme med om det skal stiftes af det spanske selskab allerede i første hug.
Jeg vil råde til at stifte med mere end 1 krone i alle fald, så du har til de værste udgifter i starten -. indtil der kommer penge ind - frem for straks dag 2 at være i negativ kapital og skulle låne penge ind med lovpligtig markedsrente fra ejer til selskab f.eks. Læs evt min e.bog / paperback om IVS http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html
vh John Hannover