Hej Pythonrap
Jeg er meget i tvivl om, hvad du spørger om. Men jeg kan se, at du har mistet din selskabsform af en tysk domstol. Jeg går således ud fra, at du havde et tysk stiftet selskab - og reguleringen af dette selskab går efter de tyske regler, så der skal du høre en tysk advokat.
Hvis du havde haft et dansk selskab - lad os sige et ApS og dette blev opløst af myndighederne, så eksisterede denne juridiske person ikke mere. Krav, som dette nu "døde" selskab måtte have eller som det skylder, kan man således ikke umiddelbart gør noget ved. Dvs. vil så sige, at man faktisk har mulighed for at få et selskab genetableret med henblik på at få realiseret et aktiv, som man ikke havde været opmærksom på ved lukningen af selskabet.
Men der er altså ikke noget at modregne med, da den ene fordring, som der skal modregnes med, tilhører en person, som ikke eksisterer.
Hvis du blev ved med at drive virksomhed efter den tyske domstol opløste dit tyske selskab, så har du drevet virksomhed i personligt regi - og ved den vurdering er det ligegyldig, om du har registreret din virksomhed, som du skal jf. loven. Hvis du i din personlige virksomhed har fået en fordring mod et fremmed ApS og dette ApS også får en fordring mod dig personligt, og begge krav er forfalden, så kan der ske modregning af de 2 krav.
Forældelsesfristen er i dag i øvrigt som udgangspunkt 3 år fra kravet er forfalden til betaling, hvis forholdet skal bedømmes efter dansk ret - hvilket ikke her synes at være en selvfølge.
Spørgsmålet om momsregistrering eller ej har intet med modregningsspørgsmålet eller spørgsmålet om forældelse.
Du skal momsregistrere dig senest på det tidspunkt at du kan forvente at omsætte for mere end kr. 50.000 på 12 måneder. Og det kan du selvsagt, når du har en faktura på over 50.000. Dvs. du skal straks momsregistrere dig, og du må desværre forvente konsekvenser af den for sene momsregistrering.