Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bilag/dokumentation for markedsføring/repræsentation

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har af nogle omgange sponsoreret nogle varer til forskellige formål - selvfølgelig for at få noget omtale og nogle ordrer.

Noget af det vil sikkert gå under markedsføring og andet under repræsentation, men hvordan dokumenterer jeg mine posteringer? Jeg har ikke nødvendigvis et 'bevis' bare fordi jeg sender et par varer til en blogger - eller en person får nogle varer med til rundvisning i den lokale sportsklub eller lignende, og som jeg har forstået det, skal jeg have et bilag/dokumentation for hver postering, jeg laver.

Håber nogen kan gøre mig lidt klogere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47148
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:30

markedsføring - men du skal jo meget gerne ha et bevis for at du sender noget - og i princip skal du faktisk, hvis bloggeren ikke har momsvirksomhed - indberette værdien til skat som honorar - ellers vil jeg mene skat KAN forkaste det - det er og bliver en form for honorar som er skattepligtig for bloggeren - og det har været lidt oppe herinde, OM man skal indberette, men jeg ser konklussionen som at det skal man hvis man giver penge eller værdier til privatpersoner

Nå i alle fald er der ikke tvivl om du skal ha dokumentationen i orden - man kan ikke bare gå og forære ting bort - uanset det er til markedsføring

Ud fra det du kan dokumentere med - vare og modtager med navn og adresse som minimum + dato - så kan du bogføre det som markedsføring imod konto for vareforbrug til varens pris - når du via dokumentationen kan påvise, det er givet for at øge omsætningen

Ellers er det - stadigt med dokumentation om modtage - og så er det kvart fradrag for udgift og 0 momsfradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 13:57

Tak.

Det er godt nok nogle indviklede regler.

Hvad så hvis man privat vil give nogle varer i en gave - så udtager man dem jo til privat brug (det kan sagtens være, man vil give sin far en fødselsdagsgave).

Skal modtager så beskattes af den gave, der er udført af regnskabet (og momset)?

I praksis vil det være lettere at 'udlåne' sine varer til diverse ting - især mht. bloggere, hvis det skulle blive relevant og så afvente, at de kommer tilbage - eller også notere dem som svind, hvis låneren undlader at tilbagelevere de lånte varer.

Hvis man laver en konkurrence, skal vinderen så selv indberette sin præmie til SKAT (hvis det nu igen er varer)?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:45

Cookie - John Hannover:
OM man skal indberette, men jeg ser konklussionen som at det skal man hvis man giver penge eller værdier til privatpersoner

SKAT skriver at man selv skal angive værdien i rubrik 20 på årsopgørelsen

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47148
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:53

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
OM man skal indberette, men jeg ser konklusionen som at det skal man hvis man giver penge eller værdier til privatpersoner

SKAT skriver at man selv skal angive værdien i rubrik 20 på årsopgørelsen. 

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721

det gør de godt nok men det ser jeg bare som gaveregel - men som du ser lidt nede her - så tror jeg ikke ting der gives som modydelse / forventing om modydelse vil være en løn/honorar

HVIS det er gave, så må konklusion vel også klart være, at firmaet der giver gaven, ikke kan trække den fra som markedsføring - men som gave med kvart fradrag for udgift og 0 momsfradrag? Det kan vel ikke være betaling for at få et blogindlæg og samtidigt være en gave i den anden ende ?

eller http://www.compell.dk/jeg-er-blogger-skal-jeg-virkelig-beskattes-af-gaver 

med teksten:

Skatteregler generelt

Hvis der er “kraftige forventninger” til, eller hvis der er indgået en skriftlig eller mundtlig aftale om, at en blogger modtager en vare, hvis hun skriver et blogindlæg, vil varen blive betragtet som løn eller omsætning (og dermed ikke som en gave).

Al løn skal som udgangspunkt beskattes – uanset om lønnen udbetales i DKK eller EUR, og uanset om lønnen udbetales med kontanter, varer eller tjenesteydelser.

Bloggeren pligtig til at kontrollere, at al indkomst er indberettet til SKAT.  Bloggeren kan kontrollere dette på sin årsopgørelse 

Det at bloggeren kan KONTROLLERE dette på sin årsopgørelse tyder på honorar.

Det er vel derfor skat også klart skriver, at http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/27226029  med teksten 

Også i Danmark skal sponsorede produkter med økonomisk værdi indberettes til Skat, bekræfter advokat og ekspert i skatteret, Morten Breum-Leer:

- Udgangspunktet i loven er, at man skal betale skat af værdien af de goder, man får. Og det gælder uanset, om man får sin indtægt i kontant form eller i naturalier. Men man kan godt forestille sig, at det ikke er alle, der har fokus på det, siger Morten Breum-Leer fra Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)