Jeg har af nogle omgange sponsoreret nogle varer til forskellige formål - selvfølgelig for at få noget omtale og nogle ordrer. Noget af det vil sikkert gå under markedsføring og andet under repræsentation, men hvordan dokumenterer jeg mine posteringer? Jeg har ikke nødvendigvis et 'bevis' bare fordi jeg sender et par varer til en blogger - eller en person får nogle varer med til rundvisning i den lokale sportsklub eller lignende, og som jeg har forstået det, skal jeg have et bilag/dokumentation for hver postering, jeg laver. Håber nogen kan gøre mig lidt klogere. |
markedsføring - men du skal jo meget gerne ha et bevis for at du sender noget - og i princip skal du faktisk, hvis bloggeren ikke har momsvirksomhed - indberette værdien til skat som honorar - ellers vil jeg mene skat KAN forkaste det - det er og bliver en form for honorar som er skattepligtig for bloggeren - og det har været lidt oppe herinde, OM man skal indberette, men jeg ser konklussionen som at det skal man hvis man giver penge eller værdier til privatpersoner
Nå i alle fald er der ikke tvivl om du skal ha dokumentationen i orden - man kan ikke bare gå og forære ting bort - uanset det er til markedsføring
Ud fra det du kan dokumentere med - vare og modtager med navn og adresse som minimum + dato - så kan du bogføre det som markedsføring imod konto for vareforbrug til varens pris - når du via dokumentationen kan påvise, det er givet for at øge omsætningen
Ellers er det - stadigt med dokumentation om modtage - og så er det kvart fradrag for udgift og 0 momsfradrag
vh John Hannover