Hej Aminoer
Her skriver en meget frustreret mand, der startede en lille enkeltmandsvirksomhed i februar.
Siden da har jeg haft en omsætning på små 80.000 kr. Trods det for nogle måske ikke lyder af meget, så er det meget bedre end forventet.
Da jeg forventede meget mindre, viste det sig at min bogføring mildest talt var mangelfuld i starten, og da jeg blev momsregistreret i juli, begyndte jeg at bruge dinero, som jeg de sidste måneder har haft pro udgaven af, og været meget glad for.
Den mangelfulde regnskabsviden og bogføringsviden jeg havde i starten, og forbander mig langt ind i helvede for ikke at have haft bedre styr på fra start, betyder at jeg idag har et regnskab på knap 600 bilag. (ca. 160 fakturaer og kvitteringer og en del køb) en stor del af disse er tranaktioner mellem min private konto og min virksomheds bankkonto. Disse småtransaktioner skyldtes at jeg på daværende tidspunkt ikke var opmærksom på at alle disse skulle skulle bogføres, men udelukken bogførte indtægter og udgifter og med en sølle startkapital på 1800 kr, købte jeg f.eks. tit småkøb på privatkortet og overførte fra virksomhedens konto til privatkontoen osv.
Gennem supporten fik jeg hjælp til at bogføre alle disse bilag, og fik den forståelse at den kronologiske datoordning af bilagene var ligegyldig, så længe alt blev bogført på på den korrekte dato og med en bilagsrække uden huller. Efter igen at have snakket med dem, viser det sig dog at jeg har misforstået noget, og alle bilagene også skal være i datorækkefølge.
Jeg er blevet anbefalet at gå til min revisor. Sådan en har jeg ikke, og jeg har næppe råd til en uden at skulle ud og låne til det.
Jeg har talt mere med supporten og muligheden for at slette regnkabsåret og bogføre det på ny, lyder til også at være en mulighed.
Inden jeg bevæger mig ud i den slags, ønsker jeg bare at være 100% sikker på at det er den rigtige vej at gå. Jeg har haft så mange søvnløse nætter for at rette fejl osv i det ski.. regnskab. Og hvis der skal lægges så mange timer i igen, så skal det også være den 100% rigtige fremgangsmåde jeg vælger denne gang.
Egentlig følger jeg mig fint rustet til at tage hul på det nye regnskabsår, da jeg efterhånden følger at jeg hår fået lærepengene og har de store linjer på plads. og jeg lægger også gerne selv de mange timers bogføringsarbejde i det, når bare jeg er sikker på at det bliver gjort rigtigt denne gang fra start.
Derfor søger jeg lidt rådgivning herinde, også selvom det betyder at jeg må slippe en smule penge for det. Men som tidligere beskrevet mener jeg ikke på nuværende tidspunkt at have råd til revisorhjælp som jeg har forstået nemt løber op i en del tusind kr.
Er at starte forfra med bogføringen (i kronologisk datorrække) den rigtige vej at gå ?
Mvh. Daniel
der egentlig bare hellere ville bruge tiden på det håndværk som jeg brænder for..