Klippet fra min side http://monbjergpil.dk/webshop30plus.html
Avance.
Avance er det du har tilbage til din virksomhed når du har solgt en vare. Ret simpelt er det salgspris ex. moms minus købspris ex. moms. Jeg plejer også lige at trække skat fra. Så kan jeg se hvad jeg får til mig selv. Alle de andre omkostninger kan du kun se i dit regnskab.
Det er her det er virkeligt svært. En tommelfinger regel er at man skal gange købsprisen ex. moms med 2,5, så har du salgsprisen inkl. Moms. Altså det som kunden skal betale.
Men prøv lige at se. Jeg har haft mange møder med sælgere som siger at indkøbsprisen skal ganges med 3 eller 4 eller 5. Holda op, så er jeg snart millionær.
Hver gang du finder en ny spændende vare så prøv lige at google den. De fleste webshops kopier bare leverandørens beskrivelse og billeder, så de er ret nemme at finde, de har sikkert de samme spændende varer som du har udset dig. Se hvad de tager for varerne. De ganger garanteret ikke med 3.
Min formel er (salgspris ex. moms - købspris ex. moms)*0,58 det er hvad jeg får ud af at sælge varen.
Så kan man overveje om det kan betale sig at bruge 15 minutter på at pakke og sende varen når man reelt tjener 5 kroner på dette salg.
Så undersøg priserne for hvert eneste produkt du vil sælge og overvej om du overhovedet vil forhandle det. Det er også vigtigt at undersøge emballagen, skal du købe nye papkasser til lige dette produkt eller er der masser af ting der skal ændres for at du overhovedet kan sælge og sende produktet. Emballage købes i 100-1000 stk. så der er endnu en investering.
Når shoppen er rigtig i gang er det utroligt vigigt om du tjener penge. Det er svært at afgøre når der købes varelager, betales regninger for hosting og kreditkort opkrævning. Der suser penge ind og ud af butikken hele tiden. Der er stor konkurrence mellem webshops hvor prisen er eneste parameter.
Jeg har en løsning som viser præcis hvad jeg tjener på hver enkelt ordre, det gør at jeg kan justere priserne efter konkurrenterne og sikrer at jeg ikke taber penge ved at sælge noget.
Det er lidt langhåret men følg med her med et tænkt eksempel:
Du har fået en ordre på 313,00 kr. Her er 33,00 kr. fragt med postdanmark (ikke momspligtigt)
Din kostpris for varene er 172,00 kr.
Det momspligtige beløb er 280,00 kr.
Ex moms er det 224,00 kr.
Emballage udgør 5,00 kr.
Gebyr for kreditkort er din ordre total med moms og fragt 313,00 kr = 4,54 kr.
Så dine udgifter er 181,74 kr.
Det betyder at din avance er 224-181,74 = 42,26 kr.
Nu kommer skat. Ved en skatteprocent på 43, skal du betale 18,17 kr. i skat.
Tilbage bliver 24,09 kr. som er dine.
Hertil kommer så de faste omkostninger for hosting, betalingsgateway osv. Det kan nok gøres for 6000,00 kr. pr. år. Det kan jo trækkes fra, så med en træsko frem eller tilbage og moms, så det er nok omkring 2000,00 det koster dig om året at drive din butik. Det betyder at du skal ekspedere omkring 100 ordrer på et år i ovenstående eksempel før du får overskud.
Det er utroligt vigtigt at have et regneark med disse formler for at se hvilke ordrer der giver en god gevinst og hvilke du måske taber penge på. Igen, kan det betale sig at bruge 15 minutter for at pakke en ordre som giver 5,00 kr. til dig selv?
Så kommer reklameudgifter, hvis du bruger 1000 kroner om måneden som er meget lidt, er du pludselig oppe op at skulle have omkring 580 ordrer før du laver et overskud.
Denne formel er utrolig hjælpsom når du ser på dine konkurrenters priser, de har sikkert samme kostpris. Vil du matche eller underbyde dem?
Hilsen
Lars Svane