Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er i enige i denne avanceberegning?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Østbirk
Tilmeldt 30. Sep 12
Indlæg ialt: 101
Fra  Monbjerg Pil og Print Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Klippet fra min side http://monbjergpil.dk/webshop30plus.html

Avance.

Avance er det du har tilbage til din virksomhed når du har solgt en vare. Ret simpelt er det salgspris ex. moms minus købspris ex. moms. Jeg plejer også lige at trække skat fra. Så kan jeg se hvad jeg får til mig selv. Alle de andre omkostninger kan du kun se i dit regnskab.

Det er her det er virkeligt svært. En tommelfinger regel er at man skal gange købsprisen ex. moms med 2,5, så har du salgsprisen inkl. Moms. Altså det som kunden skal betale.

Men prøv lige at se. Jeg har haft mange møder med sælgere som siger at indkøbsprisen skal ganges med 3 eller 4 eller 5. Holda op, så er jeg snart millionær.

Hver gang du finder en ny spændende vare så prøv lige at google den. De fleste webshops kopier bare leverandørens beskrivelse og billeder, så de er ret nemme at finde, de har sikkert de samme spændende varer som du har udset dig. Se hvad de tager for varerne. De ganger garanteret ikke med 3.

Min formel er (salgspris ex. moms - købspris ex. moms)*0,58 det er hvad jeg får ud af at sælge varen.

Så kan man overveje om det kan betale sig at bruge 15 minutter på at pakke og sende varen når man reelt tjener 5 kroner på dette salg.

Så undersøg priserne for hvert eneste produkt du vil sælge og overvej om du overhovedet vil forhandle det. Det er også vigtigt at undersøge emballagen, skal du købe nye papkasser til lige dette produkt eller er der masser af ting der skal ændres for at du overhovedet kan sælge og sende produktet. Emballage købes i 100-1000 stk. så der er endnu en investering.

Når shoppen er rigtig i gang er det utroligt vigigt om du tjener penge. Det er svært at afgøre når der købes varelager, betales regninger for hosting og kreditkort opkrævning. Der suser penge ind og ud af butikken hele tiden. Der er stor konkurrence mellem webshops hvor prisen er eneste parameter.

Jeg har en løsning som viser præcis hvad jeg tjener på hver enkelt ordre, det gør at jeg kan justere priserne efter konkurrenterne og sikrer at jeg ikke taber penge ved at sælge noget.

Det er lidt langhåret men følg med her med et tænkt eksempel:

Du har fået en ordre på 313,00 kr. Her er 33,00 kr. fragt med postdanmark (ikke momspligtigt)
Din kostpris for varene er 172,00 kr.
Det momspligtige beløb er 280,00 kr.
Ex moms er det 224,00 kr.
Emballage udgør 5,00 kr.
Gebyr for kreditkort er din ordre total med moms og fragt 313,00 kr = 4,54 kr.
Så dine udgifter er 181,74 kr.
Det betyder at din avance er 224-181,74 = 42,26 kr.
Nu kommer skat. Ved en skatteprocent på 43, skal du betale 18,17 kr. i skat.
Tilbage bliver 24,09 kr. som er dine.

Hertil kommer så de faste omkostninger for hosting, betalingsgateway osv. Det kan nok gøres for 6000,00 kr. pr. år. Det kan jo trækkes fra, så med en træsko frem eller tilbage og moms, så det er nok omkring 2000,00 det koster dig om året at drive din butik. Det betyder at du skal ekspedere omkring 100 ordrer på et år i ovenstående eksempel før du får overskud.

Det er utroligt vigtigt at have et regneark med disse formler for at se hvilke ordrer der giver en god gevinst og hvilke du måske taber penge på. Igen, kan det betale sig at bruge 15 minutter for at pakke en ordre som giver 5,00 kr. til dig selv?

Så kommer reklameudgifter, hvis du bruger 1000 kroner om måneden som er meget lidt, er du pludselig oppe op at skulle have omkring 580 ordrer før du laver et overskud.

Denne formel er utrolig hjælpsom når du ser på dine konkurrenters priser, de har sikkert samme kostpris. Vil du matche eller underbyde dem?

Hilsen

Lars Svane

monbjergpil.dk Posca - Molotow - hobbymaterialer - Sten - Fossiler

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 865
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 23:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

og der tabte du mig med dit meget lange indlæg efter 5 linjer...

Hvis du i en avance beregning begynder at rode skat ind i det, så er du da allerede ud på dybt vand. Hvilken skat taler du om?

Hvad din gange faktor er, er jo meget typisk branche bestemt, konkurrent bestemt, leverandør bestemt og ikke mindst det faktum, at du kan have præcis den avance du nu ønsker, men hvis kunderne ikke vil betale den pris, så kan du bare nedskrive din udsalgspris den ene gang efter den anden.

Når du taler om en gange faktor på 2,5, er dette typisk for tøj detailledet, her med justeringer op til nærmeste 9.

Kigger du andre brancher er det ganske andre beregninger der er tale om.

Prøv engang at spørge en der sælger laptops om han kan holde en gange faktor på 2,5 og han vil grine voldsomt.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 811
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 23:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Forstår heller ikke at du roder skat og moms ind i avanceberegning.

I dit eksempel er der ingen udgifter til at få kunder i butikken. Det er et ret vigtigt tal når man skal finde ud af om det er rentabelt.

At de faste omkostninger kan trækkes fra gør dem da ikke billigere. Det koster stadig 6.000. 

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra Østbirk
Tilmeldt 30. Sep 12
Fra  Monbjerg Pil og Print Skrevet kl. 23:50

I en enkelt mandsvirksomhed betales jo skat efter trækprocenten. Så det er da ret vigtigt at se hvad der kommer ind på kontoen?

Fra Østbirk
Tilmeldt 30. Sep 12
Fra  Monbjerg Pil og Print Skrevet kl. 23:53

Skat og moms er vigtigt, da din betalingsgateway beregner udgiften incl. moms og fragt.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 811
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 00:11

Lars Svane:

I en enkelt mandsvirksomhed betales jo skat efter trækprocenten. Så det er da ret vigtigt at se hvad der kommer ind på kontoen?

Meget uenig. Skat trækkes af dit overskud ved årets udgang. Der skal ikke skat på alle mellemregningerne. Jeg kan slet ikke se hvad formålet skulle være. Du ved jo ikke hvad overskudet bliver af avancen/dækningsbidraget, så jeg har svært ved at følge dine tanker.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12872
Skrevet kl. 14:21

Lars

Du burde tage dig et kursus i basal regnskabsforståelse!

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:19

Lars Svane:

Hertil kommer så de faste omkostninger for hosting, betalingsgateway osv. Det kan nok gøres for 6000,00 kr. pr. år. Det kan jo trækkes fra, så med en træsko frem eller tilbage og moms, så det er nok omkring 2000,00 det koster dig om året at drive din butik. Det betyder at du skal ekspedere omkring 100 ordrer på et år i ovenstående eksempel før du får overskud.

Det her forstår jeg slet ikke... Hvorfor trækker du skat fra før du har trukket omkostningerne fra? Og hvordan kan noget gå fra 6.000 kr til 4.000 kr? 6.000 kr er vel eks moms? Hvis ikke, så burde du da skrive beløbet eks moms, da momsen er irrelevant, da den kan trækkes fra...

Du gør et kompliceret emne, over kompliceret og uforståeligt... Prøv om du ikke kan gøre det lettere forståeligt, hvis du endelig vil forklare folk det :)

Avance = Forskellen mellem din indkøbspris ex moms og din salgspris ex moms. Så simpelt kan det forklares, og så kunne det bakkes op af et par tal eksempler, alt efter om det er B2B eller B2C :)

Fra Østbirk
Tilmeldt 30. Sep 12
Fra  Monbjerg Pil og Print Skrevet kl. 16:34

Smile Mit indlæg har da intet med regnskabsføring at gøre.

Fra Østbirk
Tilmeldt 30. Sep 12
Fra  Monbjerg Pil og Print Skrevet kl. 16:38

Det jeg har forsøgt at gøre er at se om forretningen er rentabel. En efterkalkulation af ordrene. Det nytter jo ikke noget hvis salgspris ex mom - kostpris giver et flot overskud og ved årsopgørelsen finder man så ud af at hele overskuddet er spist op af reklame, kreditkortgebyr, porto og hosting.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)