|
Jeg er ny her, så måske er overskriften ikke rigtig dækkende! Men kort. Har sendt 2 fakturaer til en debitor, som efter flere påmindelser og 2 rykkere endelig har betalt ca. halvdelen af det samlede beløb, med meddelelse om, at resten vil blive betalt indenfor de 2 næste uger (har endnu ikke set pengene). I dag modtager jeg så en faktura på en vare, som jeg har bestilt hos samme debitor (for længe siden). Fakturaen er til betaling samme dag som udstedelsen, men på fakturaen skriver debitor så, at han modregner denne i det beløb, som han stadig skylder mig. Må han det? Vi har intet aftalt, og jeg så hellere, at han betalte det skyldige beløb til mig, og jeg så betaler min faktura til ham. Vil bare høre om det er "lovligt" iflg. regnskabsloven at modregne uden videre??? På forhånd tak for jeres svar/råd |
Ja det er fuldt lovligt - det er rent hvad man aftaler - Man må sågar betale med varer eller ydelse hvis man vil, bare man sørger for faktura der viser kr og moms. Betalingsbetingelser aftales - eller for den sags skyld, dikteres af sælger inden handel. Jeg ville heller ikke være så ked af det hvis jeg var dig - bare han betaler den anden del hvis der stadigt er udestående.
vh John Hannover
Bliv gratis medlem