Jeg er helt ny på sitet, så jeg håber I vil tage godt imod mig. I sidste uge cvr-registrerede jeg mig som fotograf, fordi jeg er ved at overskride beløbsgrænsen på 50.000 indenfor de sidste 12 måneder. Jeg var egentlig af den opfattelse, at jeg kunne starte uden cvr-nummer og så først bogføre de indtægter, jeg havde haft i virksomheden inden den var cvr-registreret, når først jeg havde oprettet firmaet. Nu kan jeg så læse på virk.dk, at jeg kunne have registreret mig uden at være momspligtig, hvilket jeg troede ikke var muligt.
Mit spørgsmål er så: Kan jeg trække de indtægter, jeg har haft indtil nu, ind i firmaet og trække mine udgifter fra i dem, eller skal pengene meldes som b-indkomst?
Så snart du startede virksomhed - registreret eller ej - blev du bogføringspligtig. Du kan ikke "bare" vente. Du skal bogføre uden moms fra start til den dag, hvor du bliver momsregistreret fra. Derfra med moms.
Et godt tidspunkt kunne være at blive momsregistreret fra 1.januar, hvis du kan holde omsætningen under 50.000 kr for samlet set de sidste 12 måneder. Så slipper du for at skulle rode med konti med og uden moms.
Det vil så igen sige, at jeg kan købe udstyr nu og trække det fra i de indtægter, jeg har haft?
Du kan NU trække moms fra, i det omfang du NU er momsregistreret og der fremgår moms af regningen. Det vil give dig købsmoms af dine køb fra NU-AF men ikke af tidligere.
Du kan ikke trække moms fra, for noget købt inden momsregistrering. Du skal også ha med, at de 50 t ikke er en bund - men, at man skal registrere så snart det er åbenlyst man vil overskride de 50 t - ellers kan man risikere moms, også af de første 50 t man ikke opkrævede moms for
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er ikke et problem, at du først nu registrerer dig. Du har pligt til registrering, herunder for momsforpligtelser, når du kan forudse, at din omsætning for de sidste 12 måneder bliver 50.000. Når du bliver momsregistreret, så trækker du momsen fra dine udgifter og lægger moms på dine isalgsindtægter. Indtil momsregistreringen kan du trække udgiften fra i indtægterne, men du har altså ikke momsfradragsret. Ligesom dine salg jo heller ikke indtil da har været momspligtig., og således 25 pct. dyrere for kunderne (særligt forbrugere og andre uden momsfradragsret:o)
Jeg talte med en fra moms i sidste uge, som sagde at det var muligt at trække moms fra udstyr købt indenfor en 6 måneders periode af virksomhedsstart. Jeg vil imidlertid hellere være på den sikre side.
Jeg har registreret mig, fordi min omsætning har rundet 30 tusinde, og fordi min næste opgave - hvornår den så end kommer i starten af det nye år - formentlig vil få mig til at passere de lovlige 50 tusinde.
Det udstyr jeg påtænker at købe, kan jeg vel trække fra i skat, jeg mener ved at afskrive? 12800 kroner om året eller 25% efter saldoprincippet er det korrekt forstået?
Tak for svar :) Det giver rigtig god mening for mig med momsen nu. Det var som udgangspunkt mere skattemæssigt, om jeg var i min gode ret til at trække en udgift til køb af udstyr fra i min indtægt fra mine kunder. Jeg har nu læst mig frem til saldo- og afskrivningsprincippet, og det ser ud til, at det kan lade sig gøre, selvom pengene er tjent før registreringen.
Jeg tror momsregistreringen forvirrede mig til at tro, at virksomheden ikke var "rigtig" før, selvom jeg har ført bog og holdt regnskab.
Jeg talte med en fra moms i sidste uge, som sagde at det var muligt at trække moms fra udstyr købt indenfor en 6 måneders periode af virksomhedsstart. Jeg vil imidlertid hellere være på den sikre side.
Jeg har registreret mig, fordi min omsætning har rundet 30 tusinde, og fordi min næste opgave - hvornår den så end kommer i starten af det nye år - formentlig vil få mig til at passere de lovlige 50 tusinde.
Det udstyr jeg påtænker at købe, kan jeg vel trække fra i skat, jeg mener ved at afskrive? 12800 kroner om året eller 25% efter saldoprincippet er det korrekt forstået?
du kan IKKE trække moms fra noget købt inden registrering, så snart du har haft bare ET salg uden moms inden registrering. Så er alt der er købt - uden moms og hører til din momsfrie del. Da din omsætning har rundet 30 t så er det helt klart ikke muligt at trække noget moms fra for køb inden momsregistrering. Fra momsregistreringsdag kan du trække moms fra og skal lægge moms på
Ja du kan afskrive de 12.800 som er straksafskrivning per aktiv - eller 25% saldo - og hvis det er noget du bruger privat - som skat kan forvente du bruger ex en computer i hjemmet osv - så skal du også der dele momsen så du kun trækker moms fra for firma andelen - Skat godkender som udgangspunkt 50/50 i så fald, men også en hver anden procent du kan sandsynliggøre godt
De aktiver du afskriver ejes så af firmaet uanset afskrivning og skal købes ud igen ved evt lukning osv
Du er en helt John :) Mange tak for din hjælp. Og tak for linket, det vil jeg glæde mig til at læse.
Alle aktiver skulle kun bruges i erhvervsmæssigt øjemed, da jeg har brug professionelt udstyr til at sikre en indtægt.
Afskrivningen er simpelthen per aktiv? Vil det sige, at jeg kan straksafskrive et objektiv til 8000, og afskrive et kamera til 25.000 på to år?
Igen mange tak.
De bedste hilsner
nej - for det er per selvstændige aktiv - ting der bruges - og kan bruges - helt hver for sig - og det gælder jo ikke for en linse/objektiv som ikke er til det store uden et kamera, så de to ting er afhængige og afskrives sammen som 33.000 med 25% - indtil den helt samlede sum for afskrivninger er under straksafskrivningsgrænsen på 12.800 (2015 tal)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER