Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Give et tilbud på et domæne, kan det give bagslag?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er lige et godt spørgsmål her :)

Der er et domæne som ligger tæt på mit domæne, som jeg gerne vil give et bud på.

Domænet indeholde en hjemmeside, som dog ikke har været aktiv (kan man se på deres opslag og arkiv)

"problemet" er bare at, det domæne jeg godt kunne tænke mig, er oprettet før mit. Kan jeg så evt. komme i problemer, ved at gøre opmærksom på, at vi hedder næsten det samme og så risikere at de så lige pudselig kan kræve mit domæne?

Vh

Henrik

Tilmeldt 27. Nov 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 20:57

(Jeg antager at din modparts navn ender på z.)

Ja, det kan bestemt give bagslag.

*

Der er 2 problemstillinger:

1) Hvem har juridisk ret til firmanavnet?

2) Hvem har ret til domænenavnet i helhold til domæneloven?

*

Du har først ændret dit firmanavn til det nuværende 7 måneder efter din modpart har registreret domænet.

Ingen af jer har særlige juridiske rettigheder til firmanavnet, så mit bedste bud er at ophavsretten vil blive tildelt den der først har taget navnet i brug, hvilket er en meget usikker størrelse at håndhæve.

Din modpart har købt hjemmesiden som i første omgang brugte et andet navn, men skiftet til nuværende navn marts eller april 2013.

*

Hvad er realistisk?

- Din modpart driver sikkert hjemmesiden på fritidsbasis og har næppe den store omsætning og dermed økonomi til at føre en retssag om ophavsretten til firmanavnet. Men en emsig person kunne finde på at køre en småsag uden brug af advokat.

- Omvendt vil din modpart få udgifter til at tage et nyt navn. Nets vil helt sikkert ikke bare godkende samme webshop på et nyt domæne uden at kigge hjemmesiden igennem igen. Din modpart overholder ikke nets krav. Yderligere oplyser din modpart ikke firmanavn eller cvrnr på trods af hun opkræver moms. Dette er ikke lovligt, men vil næppe gavne dig og din sag.

- Din modpart har ikke lavet SEO, benytter pt ikke Adwords og er ikke aktiv på Facebook. = min næse siger: INGEN KUNDER

Jeg vil tro at din modpart skal forny domænet 3. januar. Måske det er værd at afvente om det sker.

MEN nu jer er i gang med en masse gætterier, så kunne det være sjovt at vædde en is på om der ikke er tale om følgende webshop, hvis navn du godt kunne tænke dig:

http://www.amino.dk/virksomhedsbors/saelges/handel/tekstil-beklaedning-husholdningsartikler/baby-og-boernetoejs-webshop-til-salg-23599

(En indløsningsaftale kan ikke overdrages, så den har ingen værdi)

Held og lykke med købet. Smile

Tilmeldt 31. Jul 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:59

Hej Henrik,

Jeg er klar over hvilket domæne du tænker på, og i teorien kan de vel godt lægge sag an og pege det hen på, at du har forsøgt at udnytte deres navn via "Typosquatting".. Men som jeg ser det er deres firma ophørt, og jeg kan ikke finde nogle aktive firma relationer til domænet, så der burde være en mulighed hvis du kan formulere en fornuftig tekst og tale, der kan forklare hvorfor du har mest ret til navnet :)

Jeg vil nok finde en "mægler", en mellem mand som du laver en kontrakt med der går på, at han indleder en forhandling med nuværende ejer indenfor nogle aftalte rammer, hvor han så først overtager domænet, og derefter giver det videre til dig, i henhold til jeres kontrakt..

Det går som regel lidt nemmere i den slags sager, og kan ofte være med til at holde prisen på domænet nede :)

/Jan

Tilmeldt 27. Nov 15
Skrevet kl. 21:01

janrpn:
g i teorien kan de vel godt lægge sag an og pege det hen på, at du har forsøgt at udnytte deres navn via "Typosquatting".

Den holder desværre ikke, da trådstarter først har drevet virksomheden under et andet navn og har registreret domæne senere end hans modpart.

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 21:45

Tak for jeres svar,

Lige det første - jeg har ingen interesse i en ret sag over et domæne. Der har ingen kontakt været mellem indehaver af det andet domæne og jeg.

Det er helt korrekt at min nuværende domæne og firmanavn er taget senere end min "modpart", det anderkender jeg fuldt ud. Dog var jeg ikke klar over, at et domæne der lignede mit så meget, allerede var taget. Da jeg købte mit nuværende domæne ventede jeg i nogle måneder før jeg flyttede over, for at være sikker på, at ingen kom løbende efter mig :)

Det jeg hurtigt kan se, på det andet domæne, er at det ikke er aktiv og ikke har været opdageret i nogle år. (der kan self ligge nogle mails kontorer som er i brug, det ved jeg ikke) Firmaet der i dag ejer det, ser ud til lave noget helt andet, end det som er der på det domæne.

Men man vil jo være ked af og rette en venlig ment henvendelse med et købstilbud, for så at ende i et værre tovtrækkeri, som ingen kan have interesse i :)

Det er baggrunden for mit spørgsmål. Kom endelig med flere svar/forslag hvis I har :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:33

mrsnowman:

Ingen af jer har særlige juridiske rettigheder til firmanavnet, så mit bedste bud er at ophavsretten vil blive tildelt den der først har taget navnet i brug, hvilket er en meget usikker størrelse at håndhæve.

Din modpart har købt hjemmesiden som i første omgang brugte et andet navn, men skiftet til nuværende navn marts eller april 2013.

Det der er helt sort snak. Hvorfor ophavsretsloven? Du kan da ikke få ophavsret på et navn? Ophavsret dækker et værk, og et navn er ikke et værk! Hvis det endelig skulle være noget, så skulle det være varemærkeloven, dvs et varemærke, men happy kids eller happy kidz kan ikke blive registreret som varemærke, da det er normale ord uden særpræg, som et varemærke kræver... 

Så ovenstående er sort snak uden hold i virkeligheden!

mrsnowman:

Hvad er realistisk?

- Din modpart driver sikkert hjemmesiden på fritidsbasis og har næppe den store omsætning og dermed økonomi til at føre en retssag om ophavsretten til firmanavnet. Men en emsig person kunne finde på at køre en småsag uden brug af advokat.

Altså for at køre en retssag, så kræver det lige, at man har et grundlag. Og i og med at navnet ikke er 100% identisk, og navnet ikke kan varemærkebeskyttes, så kan jeg ærligt talt ikke se på hvilke vilkår, at modparten ville starte en retssag?

Tilmeldt 27. Nov 15
Skrevet kl. 22:42

Så mangler vi bare resten af mine gætterier bliver pillet ned. Smile

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:47

Henrik:

"problemet" er bare at, det domæne jeg godt kunne tænke mig, er oprettet før mit. Kan jeg så evt. komme i problemer, ved at gøre opmærksom på, at vi hedder næsten det samme og så risikere at de så lige pudselig kan kræve mit domæne?

Jeg kan ikke se, at du skulle kunne komme i problemer, da dit domæne indeholder to engelske ord uden særpræg, hvorimod din konkurrent har skrevet det ene ord lidt anderledes.

Men vil du undgå problemer, kunne du vel starte med at kontakte dem via en neutral email, eller alternativt for en person til at fremsætte dit tilbud, dog uden at vedkommende nævner dig eller dit firma. Dermed ved modparten ikke, hvem der vil købe domænet, og din "risiko" vil være nærmest ikke eksisterende. Det værste der kan ske er, at modparten siger nej tak...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:48

mrsnowman:

Så mangler vi bare resten af mine gætterier bliver pillet ned. Smile

Du kan læse Ophavsretslovens §1 og varemærkelovens §13, så vil du se, at det du har skrevet, er forkert...

Tilmeldt 27. Nov 15
Skrevet kl. 23:07

Fashion-Seller:
Du kan læse Ophavsretslovens §1 og varemærkelovens §13, så vil du se, at det du har skrevet, er forkert...

Jeg tvivler ikke på du har ret og min brug af ordret ophavsret er forkert.

Men hvis den anden del af mit gætteri er korrekt, så har domæne + webshop være til salg siden den 16/4-2015 og webshoppen har ingen eller meget lav omsætning.

Hvis du samtidig kan stå inde for at det risikofrit for trådstarter spørge efter pris, er trådstarter jo godt stillet.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)