Hej, Jeg er lige et godt spørgsmål her :) Der er et domæne som ligger tæt på mit domæne, som jeg gerne vil give et bud på. Domænet indeholde en hjemmeside, som dog ikke har været aktiv (kan man se på deres opslag og arkiv) "problemet" er bare at, det domæne jeg godt kunne tænke mig, er oprettet før mit. Kan jeg så evt. komme i problemer, ved at gøre opmærksom på, at vi hedder næsten det samme og så risikere at de så lige pudselig kan kræve mit domæne? Vh Henrik |
(Jeg antager at din modparts navn ender på z.)
Ja, det kan bestemt give bagslag.
*
Der er 2 problemstillinger:
1) Hvem har juridisk ret til firmanavnet?
2) Hvem har ret til domænenavnet i helhold til domæneloven?
*
Du har først ændret dit firmanavn til det nuværende 7 måneder efter din modpart har registreret domænet.
Ingen af jer har særlige juridiske rettigheder til firmanavnet, så mit bedste bud er at ophavsretten vil blive tildelt den der først har taget navnet i brug, hvilket er en meget usikker størrelse at håndhæve.
Din modpart har købt hjemmesiden som i første omgang brugte et andet navn, men skiftet til nuværende navn marts eller april 2013.
*
Hvad er realistisk?
- Din modpart driver sikkert hjemmesiden på fritidsbasis og har næppe den store omsætning og dermed økonomi til at føre en retssag om ophavsretten til firmanavnet. Men en emsig person kunne finde på at køre en småsag uden brug af advokat.
- Omvendt vil din modpart få udgifter til at tage et nyt navn. Nets vil helt sikkert ikke bare godkende samme webshop på et nyt domæne uden at kigge hjemmesiden igennem igen. Din modpart overholder ikke nets krav. Yderligere oplyser din modpart ikke firmanavn eller cvrnr på trods af hun opkræver moms. Dette er ikke lovligt, men vil næppe gavne dig og din sag.
- Din modpart har ikke lavet SEO, benytter pt ikke Adwords og er ikke aktiv på Facebook. = min næse siger: INGEN KUNDER
Jeg vil tro at din modpart skal forny domænet 3. januar. Måske det er værd at afvente om det sker.
MEN nu jer er i gang med en masse gætterier, så kunne det være sjovt at vædde en is på om der ikke er tale om følgende webshop, hvis navn du godt kunne tænke dig:
(En indløsningsaftale kan ikke overdrages, så den har ingen værdi)
Held og lykke med købet.