Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reducering af foreløbig betalt skat fra tidligere år

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvis du gør det korrekt, så går hele tricket ud på at dit opsparede overskud forsvinder mod til gengæld at have en negativ anskaffelsessum på dine anparter/aktier i selskabet du omdanner til. Altså det udløser ingen beskatning af væsentlig karakter nu, men bliver skubbet til den dag (i fremtiden) hvor anparter/aktier realiseres, hvilket endvidere kan skubbes endnu videre hvis du får et holdingselskab imellem det omdannede selskab og dig selv.

Mange tak igen.

Hvad mener du med at det opsparede overskud forsvinder - mener du at det hæves privat?

Jeg antager at pengene ikke bare forsvinder ud i den blå luft, da de er opsparet for at jeg har dem til at kunne foretage den fremtidige investering. :)

Jeg er lidt bange for at jeg kan blive tvunget til at lukke min virksomhed i forbindelse med at jeg flytter til USA (landet hvor investeringen skal foretages) for at bo og arbejde og alt dermed skal beskattes.

I så fald vil en mulighed være at udbetale op til topskat i år og lukke virksomheden næste år og opretter et ApS og forsætte derfra. Dermed mister jeg dog 22-24% af min kapital ved at alle pengene pludselig er blevet privat beskattet hvilket jeg ønsker at undgå så det ikke tager 22-24% længere tid at opspare pengene eller at der skal lånes.

Jeg læser dog fortsat på emnet omkring fraflytning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46

Ved skattefri virksomhedsomdannelse fremskydes bare skat fra den ene virksomhed til den anden - af f.eks goodwill og overværdier i aktier - Jeg må erkende jeg ikke ved hvordan med VSO - om det ikke hævede bare overføres men det lyder naturligt at det bør gør det - pengene forsvinder ikke - den skyldige skat flyttes bare over i selskabet

Det koster så ca 10.000 or whatever - at få den nødvendige revisor erklæring.

Ved at, i selskab - først hæve løn op til topskat, og derefter udbytte op til 27% grænse (ca 50 t for enlig og dobbelt op for ægtepar) kan topskat udskydes de 50-100 t - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html

Du vil næppe kunne undgå skat i DK hvis du driver dansk selskab med hovedaktivitet i DK som dansk hovedaktionær. Den kan andre lige kigge på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Oct 13
Skrevet kl. 01:29

Mange tak for svaret.

Cookie - John Hannover:
Du vil næppe kunne undgå skat i DK hvis du driver dansk selskab med hovedaktivitet i DK som dansk hovedaktionær. Den kan andre lige kigge på

Jeg stifter et amerikansk selskab som vil blive drevet fra USA hvor jeg også vil bo og arbejde.

For at kunne få et visa så jeg kan bo og arbejde i USA på fuld tid og dermed varetage min investering kræver det at investeringen er af en betydelig størrelse (ca. 700.000-1.000.000 for midlertidig visa eller ca. 3.5 millioner for permanent).

Jeg bor allerede nu mindre end 6 måneder om året i Danmark.

Der findes en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og USA der burde sikre at jeg kun beskattes der hvor pengene tjenes.
Ved at jeg bor hovedparten af året i USA, arbejder i USA, har mine økonomiske interesser i USA, samt investeret alt i USA burde der ikke være tvivl om hvor mine livsinteresser er.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:40

MartinF-:

Hvad mener du med at det opsparede overskud forsvinder - mener du at det hæves privat?

Jeg antager at pengene ikke bare forsvinder ud i den blå luft, da de er opsparet for at jeg har dem til at kunne foretage den fremtidige investering. :)

Du har helt ret de forsvinder ikke :)

Min forklaring nu er meget simplificeret, da der spiller en del forskellige parametre ind.

Men det der sker er at det opsparede overskud bliver slettet (det kan ikke eksistere andre steder end en VSO), Til gengæld bliver din anskaffelsessum på aktier/anparterne sat tilsvarende ned, hertil skal du bemærke at du efter en omdannelse sagtens kan have en negativ anskaffelsessum.

Dermed bliver skatten skubbet til det tidspunkt du sælger aktierne/anparterne. Normalvis bliver du ved et aktiesalg beskattet af avancen (salgpris - anskaffelsessum), det gør du stadigvæk her, men anskaffelsessummen er nedsat så din aktieavance bliver større (altså mere skat når du sælger aktierne/anparterne)

Tilmeldt 10. Oct 13
Skrevet kl. 12:17

Jesper_nl:

Min forklaring nu er meget simplificeret, da der spiller en del forskellige parametre ind.

Men det der sker er at det opsparede overskud bliver slettet (det kan ikke eksistere andre steder end en VSO), Til gengæld bliver din anskaffelsessum på aktier/anparterne sat tilsvarende ned, hertil skal du bemærke at du efter en omdannelse sagtens kan have en negativ anskaffelsessum.

Dermed bliver skatten skubbet til det tidspunkt du sælger aktierne/anparterne. Normalvis bliver du ved et aktiesalg beskattet af avancen (salgpris - anskaffelsessum), det gør du stadigvæk her, men anskaffelsessummen er nedsat så din aktieavance bliver større (altså mere skat når du sælger aktierne/anparterne)

Endnu en gang mange tak for hjælpen.

Hvad sker der med pengene når det opsparede overskud bliver slettet - de vil vel fremadrettet indgå som egenkapital i ApS'et (som de også gør nu)?

Jeg forstår det du skriver sådan at en negativ anskaffelsessum betyder at man efter omdannelsen skylder penge, hvilket må være en fordel frem for at have penge tilgode man måske aldrig får godtgjort, da beskatningen og dermed betalingen ikke sker før et salg.

Det giver dog for mig kun mening at der skal ske en beskattelse af anskaffelsessummen ved salg hvis det er en summering af midler der ikke allerede er beskattet.

Da der allerede er betalt en foreløbig skat svarende til virksomhedsskatten af det opsparede overskud, så er det for mig uforståeligt at det opsparede overskud bidrager til en negativ anskaffelsesum og dermed i sidste ende højere beskatning ved salg.

Det burde være omvendt, så det opsparede overskud som der allerede er beskattet svarer til at man har penge tilgode, og dermed bidrager til en positiv anskaffelsesum (mindre beskatning ved salg).

Ellers må der ske en godtgørelse af den foreløbige betalte skat hvorved det vil give mening at det opsparede overskud i så fald mangler at blive beskattet og dermed bidrager til en negativ anskaffelsesum.

Hvad sker det med den foreløbige betalte skat - bliver den godtgjort?

Hvis den foreløbige betalte skat ikke bliver godtgjort ved omdannelsen, men den bliver set som om at man har betalt virksomhedsskat af det opsparede overskud (og eventuelt at opsparet overskud også bidrager til en negativ anskaffelassum og dermed større avance), så kan det vel næppe være en fordel at omdanne virksomheden istedet for at nedbringe det opsparede overskud/den foreløbige betalte skat til 0, og stifte et ApS (uden omdannelse) hvor driften forsætter?

Vil anskaffelsesummen blive krævet beskattet som var det aktieavance hvis man lukker firmaet efter omdannelse?

Hvad bidrager til en positiv anskaffelsesum?

Jeg har ingen aktiver eller lignende i virksomheden, der er kun indtægter og få udgifter samt forrige års opsparede overskud.

Der må være noget jeg mangler at forstå i forhold til hvad der sker med den foreløbige betalte skat og det opsparede overskud.

Beklager den lange tekst - men jeg føler det er nødvendigt at beskrive hvordan jeg opfatter og relaterer tallene til hinanden for at tydeliggøre hvor det er jeg eventuelt ryger af sporet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:46

Jeg forstår heller ikke VSO i denne sammenhæng så jeg lytter og lærer også. 

Jeg forstår, at du undrer dig over at dit overskud, som jo består af selskabsbeskattet beløb du ikke har hævet, kan påvirke skat i nyt selskab men det må vel være sådan

Du fører det med over i nyt selskab uden yderligere skat. Den dag du så opløser selskabet, så vil alle beløb som ved virksomheds omdannelse er ført over, udløse skat af aktieindkomst = du vil ha fået dem privat mod først selskabskat og siden 27 - 42% aktieindkomstskat.

Dermed vil du samlet, af disse penge have betalt bundskat ca 43% inkl am bidrag for den første del, og topskat af over aktieindkomst bund og det svarer jo til hvis du hæver det som løn i VSO - først selskabskat og så modregning af den mod betaling af personskat = samme 43%
Opsparingen kan dog ramme topskat tidligere via aktieindkomst end ved regulering via løn udbetaling

Nu er jeg spændt på at høre, om jeg har fattet VSO ikke hævet overskud korrekt. Det kan Jesper som tidl. i tråden givet kommentere (eller Whiskey, Tonny eller andre vidende)

Herudover er omdannelse først og fremmest vel til netop hvis man har aktiver og goodwill som ikke fremgår af skatteregnskab i virksomheden, men som udløser skat ved lukning af virksomhed og ny opstart af selskab. Der fungerer omdannelsen, som udskydelse af denne skat.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:08

MartinF-:

Hvad sker der med pengene når det opsparede overskud bliver slettet - de vil vel fremadrettet indgå som egenkapital i ApS'et (som de også gør nu)?

Jeg forstår det du skriver sådan at en negativ anskaffelsessum betyder at man efter omdannelsen skylder penge, hvilket må være en fordel frem for at have penge tilgode man måske aldrig får godtgjort, da beskatningen og dermed betalingen ikke sker før et salg.

Det giver dog for mig kun mening at der skal ske en beskattelse af anskaffelsessummen ved salg hvis det er en summering af midler der ikke allerede er beskattet.

Da der allerede er betalt en foreløbig skat svarende til virksomhedsskatten af det opsparede overskud, så er det for mig uforståeligt at det opsparede overskud bidrager til en negativ anskaffelsesum og dermed i sidste ende højere beskatning ved salg.

Det burde være omvendt, så det opsparede overskud som der allerede er beskattet svarer til at man har penge tilgode, og dermed bidrager til en positiv anskaffelsesum (mindre beskatning ved salg).

Ellers må der ske en godtgørelse af den foreløbige betalte skat hvorved det vil give mening at det opsparede overskud i så fald mangler at blive beskattet og dermed bidrager til en negativ anskaffelsesum.

Hvis den foreløbige betalte skat ikke bliver godtgjort ved omdannelsen, men den bliver set som om at man har betalt virksomhedsskat af det opsparede overskud (og eventuelt at opsparet overskud også bidrager til en negativ anskaffelassum og dermed større avance), så kan det vel næppe være en fordel at omdanne virksomheden istedet for at nedbringe det opsparede overskud/den foreløbige betalte skat til 0, og stifte et ApS (uden omdannelse) hvor driften forsætter?

Vil anskaffelsesummen blive krævet beskattet som var det aktieavance hvis man lukker firmaet efter omdannelse?

Jeg har ingen aktiver eller lignende i virksomheden, der er kun indtægter og få udgifter samt forrige års opsparede overskud.

Der må være noget jeg mangler at forstå i forhold til hvad der sker med den foreløbige betalte skat og det opsparede overskud.

Beklager den lange tekst - men jeg føler det er nødvendigt at beskrive hvordan jeg opfatter og relaterer tallene til hinanden for at tydeliggøre hvor det er jeg eventuelt ryger af sporet.

Du skal ikke beklage den lange tekst, en virksomhedsomdannelse hvor der anvendes VSO er ikke så simpel endda. Ej heller at forklare!

Jeg vil stadig råde dig til at få en revisor til at hjælpe med forklaringen m.m., ikke fordi jeg ikke vil forsøge med en forklaring men jeg tror simpelthen ikke jeg kan forklare alle detaljerne og betingelserne som skal gennemgåes i forbindelse hermed. Min erfaring med dette, når jeg snakker med virksomhedsejere om dette til daglig, er at det nemt tager i hvert fald 1-2 timer at gennemgå alt det praktiske og de skatte- og driftsmæssige konsekvenser heraf. 

Der er også perspektivet i, om det i det hele taget kan betale dig for dig! Det skal du have en til at kigge på, det vil for mig (og alle andre herinde på et forum) være mere eller mindre gætværk.

MartinF-:

Vigtigt lige at fastslå, at en neg anskaffelsessum betyder ikke du skylder penge! Det betyder du har en udskudt skat, vigtig pointe da du måske aldrig kommer til at betale den.

MartinF-:

Jeg prøver at forklare et par enkelte ting.

Når du omdanner bliver den foreløbige betalte skat endelig, altså de 25 % (tænk ikke på procenten som ændrer sig i disse år, det er princippet som skal forklares) af det opsparede overskud. Dvs. dem får du ikke tilbage, årsagen hertil er at det skal svare til hvis du havde et selskab i forvejen, der ville du også skulle betale en selskabsskat og efterfølgende skulle du betale en udbytteskat for at få fingre i dem. Og udbytteskat og skat fra aktiesalget er den samme, selvfølgelig er progressionsgrænsen et problem men det er grunden til jeg normalvis ville anbefale en holdingstruktur efter selve omdannelsen er gennemført (så kan du i teorien tage den neg. anskaffelsessum med dig i graven)

Det der påvirker anskaffelsessummen udover det opsparede overskud er forskellene mellem de drifts- og skattemæssige værdier (nu skriver du der ikke er de store aktiver i din virksomhed, så for dig vil det umiddelbart bare være det opsparede overskud der påvirker)

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)