Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Programmering af webshop

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg er i gang med at starte min egen webshop. Men er støt ind i et problem, jeg ved ikke hvor det er bedste at få programmeret sin webshop. Så jeg ville høre om der var nogle af jer, der har nogle i kan anbefale til mig?

Mvh Tobias

Fra Aarhus N
Tilmeldt 7. Dec 15
Indlæg ialt: 24
Fra  Top Lyd og Lys Skrevet kl. 18:37
Tilmeldt 21. Jun 14
Indlæg ialt: 330
Fra  Weebio Skrevet kl. 18:41
Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 18:51

Hejsa Tobias

En webshop er ikke noget du behøver at få "programmeret", der findes mange rigtigt gode "færdige" løsninger som du kan vælge at benytte.

Start med at overveje hvad dit ambitionsniveau er - er det noget du skal kunne leve af, eller er det blot en "biindtægt".

Grundlæggende har du to muligheder - du kan enten vælge at "eje" din shop, her er der en række store opensource løsninger som f.eks Magento eller WooCommerce (lægges ovenpå en wordpress side). Disse typer giver dig helt klart den største "frihed", f.eks kan du altid skifte "Partneren" ud undervejs hvis du er utilfreds med et eller andet.

Du kan også "Leje" en shop hos f.eks Dandomain eller Shopify. Dette er ret gode løsninger, og det er lettere at komme igang, til gengæld er du mere "Låst" - f.eks er det ikke sådan lige til at skifte udbyder.

Uanset hvilke model du vælger, så vil jeg anbefale dig at gå med en af de større Løsninger. På disse er et meget stort udbud af temaer, plugins, extensions, integrationsmuligheder osv, ligesom det er meget lettere at finde en der kan hjælpe med den tekniske del.

Du kan se mere om forskellene her: www.mhn-consulting.com/webshop/

Udover det tekniske, skal du også være skarp på det markedsmæssige, sådom SEO, Adwords, Branding, logistik/dropshipping osv osv - det at sætte shoppen op er den mindste del af projektet.

Uanset hvad vil det være en god idé at søge lidt hjælp med begge dele - det koster noget, men er på sigt den absolut mest rentable løsning - at ende med en shop der ikke sælger eller med en fejlbehæftet check-out proces kan være en meget "dyr" oplevelse.

Anyway - Held og Lykke med dit projekt

//Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:27

Hej Tobias

Jeg ved ikke lige hvorfor du vil have lave en webshop men jeg kan klart anbefale dig at kigge lidt på http://www.prestashop.com

Det er open source og er rimelig nemt at gå i gang med, kræver kun et hosting sted eks. one.com, meebox.net

hvis du slet ikke har styr på ftp og alt det anden så er det nok beder med et hoste løsning som www.wannafind.dk og www.dandomain.dk, www.scannet.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten Hjorth Nielsen:
Start med at overveje hvad dit ambitionsniveau er - er det noget du skal kunne leve af, eller er det blot en "biindtægt".

Efter min bedste overbevisning bør ambitionsniveau havde meget lidt indflydelse, når der vælges shop-system. Tesla og Lakers kører f.eks. Shopify og der er et hav af kæmpe amerikanske virksomheder der kører Magento, men det betyder ikke at man skal vælge en af dem hvis man drømmer stort. Det der virkeligt betyder noget, er hvor stort et budget man har og hvor særpræget ens shop skal være, jo højere begge faktorer er, jo mere læner det imod en open source platform, og jo mindre læner imod en hosted løsning.

Morten Hjorth Nielsen:
Grundlæggende har du to muligheder - du kan enten vælge at "eje" din shop, her er der en række store opensource løsninger som f.eks Magento eller WooCommerce (lægges ovenpå en wordpress side). Disse typer giver dig helt klart den største "frihed", f.eks kan du altid skifte "Partneren" ud undervejs hvis du er utilfreds med et eller andet.

Her er der også behov for at nuancerer lidt, for at det ikke bliver faktuelt forkert. Hvad enten der er tale om en hosted eller open source shop, så kan man altid skifte designer/opsætter. Når det kommer til hvem der har programmeret shoppen, så er det ikke praktisk muligt, at skifte i nogle af tilfældene. Det er Magento Inc. der programmere Magento og Shopify der programmere Shopify.
Der hvor man kan skifte mere ved en open source løsning, er når det drejer sig om hosting, for det er muligt at skifte hosting leverandør her, og det er det ikke for en hosted løsning.

Morten Hjorth Nielsen:
Uanset hvad vil det være en god idé at søge lidt hjælp med begge dele - det koster noget, men er på sigt den absolut mest rentable løsning - at ende med en shop der ikke sælger eller med en fejlbehæftet check-out proces kan være en meget "dyr" oplevelse.

Helt enig, her vil jeg klart anbefale at fokusere på en leverandør, der har en god track record, men at lave shops der sælger godt. I stedet for at fokusere på de tekniske kompetencer. I forhold til valg af platform, så er valget af leverandør langt mere afgørende for at få succes, så fokus på at finde den rigtige leverandør og lad dem vælge platformen. 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 14. Mar 14
Indlæg ialt: 2152
Fra  Erhvervshjemmesider.dk ApS Skrevet kl. 08:54

Hej Tobias 

Som du nok allerede har erfaret igennem din tråd er der tonsvis af muligheder i forhold til hvilken type webshop du bør benytte, samt hvor du så bør få denne programmeret. Derfor er det vigtigt at du lytte til alle de gratis råd du kan få, før du beslutter dig endeligt. Det er din mavefornemmelse som i sidste ende bør afgøre dit valg. 

Jeg vil kort præsenterer dig for hvorledes vi arbejder med webshops

Vi udarbejder vores kunders webshops i WordPress CMS. Årsagen til at vi synes at WordPress et den ideelle løsninger til iværksætteren, er at man for et overkommeligt beløb kan stå tilbage med en fuldstændig webshopløsning. Som du endda selv ejer 100% - modsat diverse leje ordninger. 

WordPress giver nærmest et utal af muligheder i forhold til design, opsætning samt funktioner. Ved en simpel installering WooCommerce (webshopmodul), har du alle de basale nødvendige funktioner. 

Da WordPress er open source er din løsning også fremtidssikker. Der sidder mange tusind udviklere over hele verden der konstant sørger for at udvikle diverse plugins, således at systemet altid kan følge med tiden. Dette kunne eksempelvis være hvis der kommer nye forbrugertrends der kræver en ny opsætning mm. 

Hvis du ønsker at høre mere om dine muligheder i WordPress, så er du meget velkommen til at kontakte mig uforpligtende på tlf. 27 58 02 92, eller pr. mail simon@erhvervshjemmesider.dk

Uanset hvad du ender ud med at vælge ønskes du held og lykke herfra :-) 

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 13:46

Lundsby:
Efter min bedste overbevisning bør ambitionsniveau havde meget lidt indflydelse, når der vælges shop-system. Tesla og Lakers kører f.eks. Shopify og der er et hav af kæmpe amerikanske virksomheder der kører Magento, men det betyder ikke at man skal vælge en af dem hvis man drømmer stort. Det der virkeligt betyder noget, er hvor stort et budget man har og hvor særpræget ens shop skal være, jo højere begge faktorer er, jo mere læner det imod en open source platform, og jo mindre læner imod en hosted løsning.

"You are missing the point" her - hvis du ønsker at gå all in og leve af din shop, så vil jeg helt klart anbefale en Open Source løsning, og ja jeg ved godt vi nok ikke er enige her - men du får den største frihed med en Open Source løsning.

Når jeg skriver det afhænger af ambitionsniveau, mener jeg om din shop skal udgør din primære indtægtskilde, eller de bare er en biintægt - tag f.eks Tesla som nævnes her, så ja, du kan faktisk købe en Tesla på deres shop, det betragter jeg nu mest af alt som en "gimmick", jeg tror det er de færreste der bare hopper ind og køber en Tesla på en Webshop - se sådan på det - hvor stort et problem ville det være for Tesla hvis de var nødt til at lukke deres shop et par dage, eller en måned, jeg tror ikke det ville reducerer deres salg med ret mange biler. 

Omvendt hvad betyder det for dig hvis din shop "lukker" i en periode, f.eks fordi du gerne vil skifte platform fordi du f.eks ikke kan leve med evt prisstigninger osv? Er du i samme båd som Tesla?, om end du er lidt mindre, så kan du fint gå med en af de hostede løsninger. Hvis ikke er min anbefaling stadig at du tager en af Open Source løsningerne. (Og nåhja, Tesla har jo nok også musklerne til at forhandle en bedre aftale hjem med Shopify hvis det var det de ville Wink)

Lundsby:
Her er der også behov for at nuancerer lidt, for at det ikke bliver faktuelt forkert. Hvad enten der er tale om en hosted eller open source shop, så kan man altid skifte designer/opsætter. Når det kommer til hvem der har programmeret shoppen, så er det ikke praktisk muligt, at skifte i nogle af tilfældene. Det er Magento Inc. der programmere Magento og Shopify der programmere Shopify.
Der hvor man kan skifte mere ved en open source løsning, er når det drejer sig om hosting, for det er muligt at skifte hosting leverandør her, og det er det ikke for en hosted løsning.

Og ja, det er klart at tingene bliver simplificerede når man prøver at svarer her på en let tilgængelig måde. Starter man med en Magento kan man selvfølgelig ikke flytte den over i en WooCoomerce sådan lige uden videre, det er klart, men du betaler ikke for "programmet" det er Open Source, du kan frit vælge hosting provider, og du er friere stillet mht til at kunne kode dine egne specielle løsninger hvis du har behov for det, selvom en løsning som Shopify har et godt API.

Alt i alt har du en større frihed med en Open Source løsning, og din forretning er helt uafhængig af hvad en evt udbyder måtte beslutte et stykke ude i fremtiden, og om de evt går konkurs osv.

//Morten

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 00:18

Morten Hjorth Nielsen:

Når jeg skriver det afhænger af ambitionsniveau, mener jeg om din shop skal udgør din primære indtægtskilde, eller de bare er en biintægt - tag f.eks Tesla som nævnes her, så ja, du kan faktisk købe en Tesla på deres shop, det betragter jeg nu mest af alt som en "gimmick", jeg tror det er de færreste der bare hopper ind og køber en Tesla på en Webshop - se sådan på det - hvor stort et problem ville det være for Tesla hvis de var nødt til at lukke deres shop et par dage, eller en måned, jeg tror ikke det ville reducerer deres salg med ret mange biler. 

Jeg har selv to venner, der har købt deres via webshoppen, faktisk mener jeg ikke at man kan købe en Tesla udenom shoppen. Så du kan nok se, at nedetid i form af dage eller måneder, let ville kunne få enorme økonomiske konsekvenser og din argumentation derfor er faldet til jorden.

Men pointen er ikke at hosted systemer, er det rigtige hvis man har store ambitioner, pointen er at der ikke hvis man kigger på eksisterende webshops, er grundlag for at sige at hvis man har store ambitioner, så er valget imellem hosted og open source på ingen måde givet.

Morten Hjorth Nielsen:
Alt i alt har du en større frihed med en Open Source løsning, og din forretning er helt uafhængig af hvad en evt udbyder måtte beslutte et stykke ude i fremtiden, og om de evt går konkurs osv.

Sådan vil vi typisk se på det, fordi vi er kode nørder, når vi har kontrol over koden føler vi at vi er frie, men det er bestemt ikke en holdning der nødvendigvis kan overføres til e-købmanden. F.eks. vil e-købmanden der lige er blevet hacket sandsynligvis heller være fri for at blive hacket, ligesom e-købmanden der lige har fået en ubehagelig konsulent regning i forbindelse med opgradering, der konflikter med et plugin, helst vil være fri for uforudsete udgifter.

Jeg kan godt se, at det er smart hvis man vil sælge open source løsninger, at sige at der følger frihed med, for hvem vil det modsatte. Men virkeligheden er mere kompleks, i hvert fald hvis man prøver at se tingene med kundens øjne.

Morten Hjorth Nielsen:

Det er desværre ikke rigtigt, hvad end du har en open source eller en hosted shop, så er man rigtigt afhængig af hvad udvikleren af platformen gør. Grunden til det er at en webshop er en levende mekanisme, bliver udsat for øgede krav for at være tidsvarende og der bliver fundet sikkerhedshuller etc.
Hvis ikke platformen følger med, er det rigtigt skidt, hvad end det er en open source eller hosted shop.

Så både med en open source og en hosted shop, er man bundet sammen med dem der laver platformen. Men i konkurs sceneriet har open source løsningerne en klar fordel, fordi webshoppen sagtens kan køre videre, selvom platform leverandøren går konkurs, hvilket giver e-købmanden mere tid til at finde en ny platform uden nedetid. Hvis en hosted shop platform, går konkurs kan det sagtens betyde, at webshoppen "forsvinder" fra den ene dag til den anden.

Hvis man kigger her på Amino, så mindes jeg faktisk ikke at jeg har set en hosted shop leverandør gå konkurs, til gengæld har jeg set rigtigt mange der er blevet brændt af, af deres webprogrammør. Det er nogle af grundene til at min egen konklusion er at hvis man har et forholdsvist småt budget (mindre end 30K) små vil jeg hælde til en hosted shop, men det er klart at hvis man har 300K til at lave shop for, så ville jeg personligt vælge en uCommerce eller Magento.

Generelt tror jeg man skal passe på med ikke,at forsimple beslutningen, i min erfaring er e-købmænd ikke dumme, hvis man giver dem et sandfærdigt billede af de forskellige scenerier kan de sagtens vælge det rigtige for deres situation.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 01:50

Morten Hjorth Nielsen:
tag f.eks Tesla som nævnes her, så ja, du kan faktisk købe en Tesla på deres shop, det betragter jeg nu mest af alt som en "gimmick", jeg tror det er de færreste der bare hopper ind og køber en Tesla på en Webshop

Morten, det var ellers sådan jeg gjorde. Det kan måske være forskelligt fra marked til marked, men jeg skulle køre bestillingen igennem på deres webshop, og betale depositum på bilen i webshoppen, før produktionen af bilen ville gå igang. Så det er langt fra en gimmick, jeg blev ikke præsenteret for andre muligheder for at bestille en bil (de har jo ingen sælgere).

Nå, med hensyn til valg af webshop system, så synes jeg at det er relevant at se fremad, og se på hvilke funktioner der skal være lidt ude i fremtiden (eks. integrationer med andre systemer, flere varianter af samme produkt, flere sprog, SEO etc.), så der bliver valgt en løsning der kan vokse efter behov. Måske kan det håndteres med standard plugins, måske skal der udvikles noget for at få det til at fungere som du vil - tillader de forskellige systemer det du har brug for? 

Så ville jeg også tage stilling til hvor meget jeg ønskede at sidde ved roret. Ville jeg selv træffe beslutninger om hosting, opdateringer etc. (og enten selv gøre det eller har en der kan gøre det) eller ville jeg foretrække at det foregår helt uden jeg bemærker det. Det kan jo betyde noget for om man ønsker en open source eller hosted løsning.

Sådan helt overordnet mener jeg altså, at man skal gøre sig en del tanker om hvad forventninger man har til den tekniske platform, hvor meget man vil involvere sig i driften (rent teknisk), hvilke ting man vil have andre til at gøre etc. før man lægger sig fast på en platform. Når alt kommer til alt, kan de fleste løsninger på markedet sikkert opfylde dine behov, men de gør det på forskellige måder, med forskellige fordele/ulemper.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)