Hejsa
Jeg skal til at betale skat for 2015. Er moms registreret og har selvfølgelig kvartalsvis betalt moms
Virksomheden er personejet virksomhed da jeg er konsultent udover mit fuldtidsjob som lønmodtager
Det jeg omtaler er indberetningen af skat
Er det indtægt(inkl.moms)minus udgifter(inkl.moms) som jeg skal beskattes af?
Eller er det:
Indtægt(eksl.moms)minus udgifter(eksl.moms )som jeg skal beskattes af?
Er det korrekt at jeg af overskuddet både skal betale AM bidrag og Skat?
Jeg er godt klar over at moms regnskabet er separat.
Jeg har brug for at vide om det samlede beløb jeg skal betale SKAT af, er
1) indtægt - udgifter (begge beløb inkl. Moms )
eller
2) indtægt - udgifter (begge beløb eksklusiv moms)
eg er godt klar over at moms regnskabet er separat. Jeg har brug for at vide om det samlede beløb jeg skal betale SKAT af, er 1) indtægt - udgifter (begge beløb inkl. Moms ) eller 2) indtægt - udgifter (begge beløb eksklusiv moms)
og det er vel det jeg svarer på med sætningen der slutter begge uden moms som svarer til 2 og som også var med i linkene da der kunne være andet du lige skulle ha med, men jeg synes da svaret var klart
1000 tak
Har lige læst dem og links til dine links.
Det giver mening nu :). Næste udfordring er blot at jeg ikke kan lave en forskudsopgørelse, da jeg arbejder som konsulent og ikke ved hvad jeg vil tjene i 2016. Er fuldtidsansat ved siden af min konsulentvirksomhed :). Nogle af de honorarer jeg modtager er moms fri og andre er inkl.moms.
Så skal have drøftet med SKAT hvad jeg gør.
du skal bare skyde så godt du kan på forskud. Momsfri og momspligtige indtægter i virksomheden - som jeg forudsætter er korrekt anbragt i de to grupper - giver jo så udfordring med dine udgifter som så heller ikke er med momsfradrag alle/fuldt ud er du vel opmærksom på Hele den problematik er gennemgået i regnskabskolens Moms og momsfradrag
Du kan også overveje at lade en online bogholder se på alt det konkrete
Bare skyd så godt du kan for 2016- evt med et rundt 0 - men så risikerer du jo skat hober sig op + betaler du så først 2017 så får du rente på + skat kan låse dit forskud næste år, hvis de mener du trækker skatten ved bare at angive 0. Start forsigtigt og sæt så beløbet op under året til du når det du kan forvente
Der er ingen med egen virksomhed der kan deres tal præcist i sagens natur som forskud
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nej det har du ret i.
Jeg er nok nødt til at have fat i SKAT, omkring skatten for 2015. Jeg startede først min virksomhed op i juni 15.
Læser lige dine links:)
Jeg er nok nødt til at have fat i SKAT, omkring skatten for 2015.
du skal ikke regne med skat som skatterådgiver bredt - det har de slet ikke kapacitet til - men klare enkle spørgsmål - stillet skriftligt i kommunikation er fint - Mundtlig giver per erfaring MASSER af misforståelser. Er det bredt, er det en revisor eller bogholder der kan gå regnskab igennem - online f.eks.
Har du faktuel korrekt - momspligtig og ikke momspligtig aktivitet som du beskriver, så skal dine fælles udgifter ha fordelt moms tilsvarende - ex 50/50 momsfri/momspligtig omsætning - så kan 50% af momsen trækkes fra - fra de helt fælles udgifter - mens andre udgifter kan knytte sig kun til den ene type indtægt, momspligtig/momsfri
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Har jeg forstået mit regnskab rigtigt, kan jeg ikke trække udgifter fra, som er direkte forbundet med den moms frie ydelse.
Hvis jeg f.eks har købt en jura bog til brug ved undervisning i jura på skolen, kan jeg ikke trække udgiften til bogen fra