Jeg håber I kan hjælpe mig! Jeg vil gerne starte en virksomhed, som en enkeltmandsvirksomhed, og når min ven fylder 18, skal han have del i firmaet. Mit spørgsmål går derfor på, kan jeg oprette en enkeltmandsvirksomhed, og ændre den til et IS senere??
Svaret er nej. Enkeltmandsvirksomheden skal i så fald afvikles, og indskydes i et I/S. Det vil sige CVR-nr. nedlægges og det nye I/S får eget CVR-nr. Aktiver, fordringer mv. kan evt indskydes i I/S'et. Alternativt skulle i måske overveje et selskab. Hvad ejerandel angår, er det i hvert fald nemmere at administrere
Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!
Jeg håber I kan hjælpe mig! Jeg vil gerne starte en virksomhed, som en enkeltmandsvirksomhed, og når min ven fylder 18, skal han have del i firmaet. Mit spørgsmål går derfor på, kan jeg oprette en enkeltmandsvirksomhed, og ændre den til et IS senere??
Hvad anbefaler I ellers? og hvorfor?
På forhånd, mange tak for hjælpen! :)
Venligst Peter K.
Jeg anbefaler næsten altid et ApS, da det kræver en minimal pengesum(50.000kr) og så er der ikke personlig hæftelse og ejer opdeling er forholdsvis let.
Nu sidder du sikkert og tænker at du kan starte et IvS for bare 1kr, men hvorfor skulle du dog gøre dette. De fleste virksomheder skal alligevel bruge nogle penge til at købe diverse ting(bærbar osv), så de 50.000kr er skal der jo alligevel bruges af.
Hvis planen for virksomheden er at den skal vækste og blive større, så er et selskab jo den rette vej.
Men er planen at det bare skal være jer 2 resten af livet kan jeg godt forstå et IS, dog vil jeg stadig anbefale et ApS :)
Det kan du sagtens. Du sælger således en ideel anpart af din enkeltmandsvirksomhed til din kammerat. Et sådant salg kan medføre beskatning, hvis der er nogen avance, genvundne afskrivninger mv. herved.
I skal være opmærksom på, at I hæfter personligt og solidarisk for interessentskabets forpligtelser - Det kræver altså en stor tillid til hinanden at drive et I/S. For en sikkerheds skyld vil jeg klart anbefale Jer at få udarbejdet en interessentskabskontrakt, som nærmere regulerer Jeres samarbejde.
Hvis I vælger at stiftet et ApS eller IVS, bør I dog også lave en nogenlunde tilsvarende aftale. Det hedder så bare en ejeraftale.