|
For cirka 6 måneder siden startede jeg en såkaldt PMV ved siden af studiet. Som i nok allesammen ved så er en af reglerne for PMV at man ikke må omsætte for mere end 50.000 de forgående 12 måneder. Da jeg nu nærmer mig dette beløb har jeg brug for lidt råd og vejledning da jeg selvfølgelig ønsker at fortsætte virksomheden. Jeg kender udemærket de forskellige typer virksomhedstyper, men er lidt i tvivl om nogle ting: - Kan jeg via erhvervsstyrelsen ændre min virksomhed til eksempelvis en enkeltmandsvirksomhed eller iværksættervirksomhed eller skal jeg helt lukke den jeg har nu og oprette mig med nyt CVR-nummer osv? - Hvordan gør jeg det rent regnskabsmæssigt? Jeg skal selvfølgelig afslutte mit regnskab pr. 31/12 og opgive dette til skat, så det mest naturlige ville være at omlægge virksomheden herefter. problemet ligger i det lager jeg har opbygget mig. Skal den gamle virksomhed beskattes af dette eller kan det blot overdrages til den nye? På forhånd tak Christian Erichsen |
Christianje:1
For cirka 6 måneder siden startede jeg en såkaldt PMV ved siden af studiet. Som i nok allesammen ved så er en af reglerne for PMV at man ikke må omsætte for mere end 50.000 de forgående 12 måneder. Da jeg nu nærmer mig dette beløb har jeg brug for lidt råd og vejledning da jeg selvfølgelig ønsker at fortsætte virksomheden.
Jeg kender udemærket de forskellige typer virksomhedstyper, men er lidt i tvivl om nogle ting:
2
- Kan jeg via erhvervsstyrelsen ændre min virksomhed til eksempelvis en enkeltmandsvirksomhed eller iværksættervirksomhed eller skal jeg helt lukke den jeg har nu og oprette mig med nyt CVR-nummer osv?
3
- Hvordan gør jeg det rent regnskabsmæssigt? Jeg skal selvfølgelig afslutte mit regnskab pr. 31/12 og opgive dette til skat, så det mest naturlige ville være at omlægge virksomheden herefter. problemet ligger i det lager jeg har opbygget mig. Skal den gamle virksomhed beskattes af dette eller kan det blot overdrages til den nye?
1
ja du skal så omg momsregistrere dig. De 50.000 er ikke en undergrænse - man skal registrere så snart det er åbenlyst at man vil komme til at omsætte for over 50.000 kr på enhver 12 mdr periode - Gør man ikke det, kan man få lagt moms på al omsætning inden - så du skal bare registrere moms nu
2
du går i virk.dk ændringsblanketten og registrerer dig for moms - så er du alm enkeltmands fra den dato og skal fra den dato lægge moms på salg og har fradrag for moms på køb fra den dato
3
Det er samme CVR og samme virksomhed og du forsætter regnskabet - nu bare på konti med moms, og laver samlet årsregnskab - så bare før regnskab helt normalt videre, nu blot med moms
Her lidt om forskel på virksomhed og selskab - men du virker jo helt afklaret om at køre videre som virksomhed, hvilket jeg synes kan være klogt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html
vh John Hannover
Bliv gratis medlem