Kære Amino Jeg har igennem længere tid overvejet at starte op som selvstændig konsulent. Hvis jeg gør dette i enkeltmands-regi, hvilke hvilke forpligtelser er der så forbundet med det, hvis man kigger på et kalenderår? Og hvis jeg driver virksomheden hjemmefra, er der så særlige regler, som gør sig gældende sammenholdt med, hvis jeg driver det fra et kontorfællesskab? Hav en dejlig søndag! |
Du skal jo selvfølgelig føre regnskab med indtægter og udgifter løbende og gemme alle bilag. Dette skal du ikke indsende nogen steder, med mindre Skat beder om det. Ellers skal du momsregistreres minimum hvis din omsætning regnes for at være større end 50.000 kr. på 12 fortløbende måneder.
Herudover skal du jo have en konto du kan bruge som Nemkonto i virksomheden. Det kan være en privatkonto, men mange banker vil kræve at du opretter og betaler for en erhvervskonto. Du skal også have NemID og eBoks.
Mht. forskel mellem hjem og et kontorfællesskab er der i princippet ikke den store forskel. Måske kan der være en smule forskel i hvad du kan trække fra, i og med at det kan blive nemmere at overbevise Skat om korrekt fradrag i nogle tilfælde i et kontorfællesskab. Man kunne f.eks. forestille sig en stationær computer der står fast i et kontorfællesskab. Her ville det nok være lettere at overbevise Skat om at den ikke bruges privat, hvis den stod fast i et kontorfællesskab, sammenlignet med hvis den stod derhjemme.