Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forpligtelser i et enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Jeg har igennem længere tid overvejet at starte op som selvstændig konsulent. Hvis jeg gør dette i enkeltmands-regi, hvilke hvilke forpligtelser er der så forbundet med det, hvis man kigger på et kalenderår?

Og hvis jeg driver virksomheden hjemmefra, er der så særlige regler, som gør sig gældende sammenholdt med, hvis jeg driver det fra et kontorfællesskab?

Hav en dejlig søndag!

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 16:12

Du skal jo selvfølgelig føre regnskab med indtægter og udgifter løbende og gemme alle bilag. Dette skal du ikke indsende nogen steder, med mindre Skat beder om det. Ellers skal du momsregistreres minimum hvis din omsætning regnes for at være større end 50.000 kr. på 12 fortløbende måneder.

Herudover skal du jo have en konto du kan bruge som Nemkonto i virksomheden. Det kan være en privatkonto, men mange banker vil kræve at du opretter og betaler for en erhvervskonto. Du skal også have NemID og eBoks. 

Mht. forskel mellem hjem og et kontorfællesskab er der i princippet ikke den store forskel. Måske kan der være en smule forskel i hvad du kan trække fra, i og med at det kan blive nemmere at overbevise Skat om korrekt fradrag i nogle tilfælde i et kontorfællesskab. Man kunne f.eks. forestille sig en stationær computer der står fast i et kontorfællesskab. Her ville det nok være lettere at overbevise Skat om at den ikke bruges privat, hvis den stod fast i et kontorfællesskab, sammenlignet med hvis den stod derhjemme. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Tilmeldt 28. May 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:49

Så hvis jeg momsregistrerer fra start, hvilke forpligtelser har jeg så og hvonår? Og tager man i øvrigt stilling til momsregistrering ved oprettelse af CVR?

Mht. at trække fra, så er planen at bruge min private laptop (som ér betalt) og mobil (som har et stort forbrug inkl. i et super billigt abonnement), og hvis noget af det så skal udskiftes eller andet skal indkøbes, kan jeg derfra tage stilling til ejerforhold og det at trække fra. Det jeg konkret tænkte på er løbende udgifter, for hvordan definerer jeg f.eks. hvor meget husleje, el, varme mm. jeg bruger på arbejde og hvad vi bruger privat, hvis virksomheden er registreret på hjemmeadressen? I det tilfælde skal regningerne jo betales uanset, hvorimod jeg jo kun skal betale til leje og forbrug på et kontorfællesskab, hvis jeg er tilkoblet et...

Jeg beklager, hvis det er dumme spørgsmål. Det er ikke hverdagskost i min verden at drive et firma :-)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)