Halløj, |
Markedet :)Per Bendiksen:Endvidere - Hvem værdisætter disse aktier.
Der er ingen regler for hvor mange aktier der udstedes, men når den introduceres på børsen går man efter at ramme en fornuftig pris pr. aktie.
Halløj, |
Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!
Markedet :) Der er ingen regler for hvor mange aktier der udstedes, men når den introduceres på børsen går man efter at ramme en fornuftig pris pr. aktie. |
Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.
Hey Per! |
Der er vi enige. - Jeg fik de måske bare ikke formuleret godt nok. Jeg har læst (men det betyder ikke at det er rigtigt) - At f.eks. Mærsk giver A-aktier adgang til generalforsamling osv. Hvor imod B-aktier kun er finanselle. Men der er nok masser af advanceret jura inden for området. Men hvis man kigger på virksomheder indenfor Small-cap (penny-stocks) så skal der jo rigtigt mange aktier til, hvis de koster 25 øre stykket, og virksomheden er 50 millioner værd. ![]() |
Med B aktien har du adgang, men kan ikke stemme :) Pga. at der er færre A aktier, er der mere likviditet i B aktien, hvilket kan forklare kursforskellen. |
Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.
Det tror jeg er rigtigt nok, lidt ligesom Carlsberg B aktien. |
Aaaaah, i see :) Men som invester vil det kunne skabe stor værdi, hvis jeg kom med til f.eks. generalforsamling, og derigennem fik noget intern information. - Selvom man ikke har stemmeret. Jeg går ud fra, at for at få stemmeret, skal man være i bestyrelsen - Hvilken man vel enten kan vælges til, eller købe sig til, via procentmæssig stor nok andel i a-aktier. Og da der nok er begrænset antal A-aktier, kræver det nok også at man kender nogen som vil sælge af dem. Tænker ikke at de bare kan købes på Børsen eller Nordnet. Eller hvad? :) |
Nej, med en A aktie har du stemmeret, og de er i fri handel på børsen, så du skal ikke kende nogen :) Edit: jeg fandt en artikel her: http://investor.borsen.dk/artikel/1/165059/maersks_a-aktie_er_billigere_og_mere_vaerd.html |
Der er ikke noget tal for hvor mange aktier selskaber har - det er helt individuelt. Store selskaber har dog generel fordelt den større kapital på flere aktier end små. Hvis et selskab har 100.000 aktier af en værdi på 1.000 kr per aktie i kursværdi - og så laver et aktiesplit, for at få flere aktier at fordele på markedet - lad os sige et x 2 split, så der nu bliver 200.000 aktier - så falder kursen per aktie som udgangspunkt til 500 kr, hvorved den samlede værdi er uforandret, nu bare fordelt på flere aktier. B aktier giver generelt lavere stemmeret (ofte feks en per aktie) end A aktier - ofte fra 10 til 100 stemmer per aktie ofte men det afgøres af vedtægterne - så ingen fast regel, man må læse det ud fra selskab efter selskab. B aktier er meget likvide i større selskaber = kan handles dagligt på børsen. A aktier er normalt langt mindre likvide - Der er jo kun A aktier at købe, hvis nogle af de langt færre A-aktionærer ønsker at sælge. De kan dog sagtens findes. I lidt mindre selskaber kan alle A aktier ligge på en eller helt få aktionærer og der får man jo ikke lige fingre i dem, med mindre en A aktionær vil sælge. Der kan man være nødt til at kende A aktionæren og overtale denne, for overhovedet at kunne købe A aktier. Børsnoterede aktiers værdi bestemmes af markedet - ud fra faktisk værdi / egenkapital + price/earning - hvad man giver for 1 krones indtjening og mest- ud fra forventning til fremtiden - stigningspotentialet. Ikke noterede aktier værdisættes enten ved forhandling mellem 3. parter - eller ved handler internt mellem tæt forbunde, efter forhandling og iagttagelse af en række skatteregler (goodwill) der skal forhindre skat flyttes fra den ene til den anden tæt forbundne ved handlen. vh John Hannover |
Hej John, tak for (som altid) et godt og uddybende svar. |