Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Skanderborg
Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg er pt ledig (bliver ledig pr. 1/12), og går med tanker om at opstarte virksomhed pr. 01/01/2016. 
Jeg havde et job 37 timer, hvor vi havde aftalt at jeg kunne gå ned i tid til januar. 
Men er desværre blevet opsagt, da firmaet er flytter til anden københavn.

Virksomheden jeg vil starte,  bliver min virksomhed, men nu hvor jeg desværre er blevet ledig lige inden opstart, skal jeg jo på a-kasse
Mit spørgsmål er så, ville det være bedre at oprette virksomheden i min mands navn, og så flytte den i mit navn når der begynder at komme en stabil omsætning?
Gør det overhovedet nogen forskel? 

-Det er en enkeltmandsvirksomhed.

På forhånd tak :-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:18

frk.lund:

Virksomheden jeg vil starte,  bliver min virksomhed, men nu hvor jeg desværre er blevet ledig lige inden opstart, skal jeg jo på a-kasse. 
Mit spørgsmål er så, ville det være bedre at oprette virksomheden i min mands navn, og så flytte den i mit navn når der begynder at komme en stabil omsætning?
Gør det overhovedet nogen forskel? 

-Det er en enkeltmandsvirksomhed.

Det er ikke i overensstemmelse med reglerne i primært kildeskatteloven, omkring at hver ægtefælle skal opgøre hver sin indkomst separat. Og det er ikke det formelle navn på virksomheden der afgør hvem der skal beskattes, men den der laver arbejdsindsatsen. Lidt mere uddybende synes jeg du skal læse juridisk vejledning afsnit C.A.8.4.1.1.

Der er nogle muligheder for at flytte indkomsten mellem ægtefæller, men uanset hvad kan du ikke ligge en væsentlig arbejdsindsats uden at slippe for beskatning.

Jeg kender ikke reglerne i dagpengelovgivningen godt nok til at kunne sige noget om hvad der er tilladt/ikke tilladt, men umiddelbart tænker jeg din tænkte konstellation giver problemer, det er i hvert fald (efter min mening) ikke "moralsk korrekt" at modtage dagpenge samtidig med man driver selvstændig virksomhed. 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 14. Jun 12
Skrevet kl. 10:16

Tak for dine svar, det vil jeg kigge nærmere på :-) 

Nu er der faktisk regler for at man må drive virksomhed mens man er på dagpenge, alt efter hvor mange timer man ligger i virksomheden,og det den er helt nyopstartet, så vil der ikke være noget indtægt eller penge jeg kan trække ud til løn de første par måneder. 

Men søger en, der har startet virksomhed mens vedkommede var på dagpenge?

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 10:26

Jeg tror de bedste svar kan fås, hvis du spørger din A-kasse.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18

1 - du SKAL ha ok fra din a-kasse til at starte CVR - og det er meget vanskeligt at få - skal være bi-beskæftigelse http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/selvstndig-hvad-med-kasse-og-dagpenge.html og http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/supplerende-dagpenge-bibeskftigelse.html 

2 - Du kan ikke lade din mand stifte den og så arbejde "sort" mens du er på dagpenge - det vil blive straffet - du vil så skulle ansættes og så forsvinder dagpenge naturligvis. 

Du må vælge formentlig - dagpenge og fuld rådighed og ikke egen virksomhed-  eller egen virksomhed - go all in - og ingen dagpenge

Fat i a-kassen som det første i alle fald - At den ikke generere penge har ingen som helst betydning - det som tæller er KUN, om du kan overbevise a-kassen om, at du er til fuld rådighed og ikke bruger dagpenge til at bygge virksomheden op 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 14. Jun 12
Skrevet kl. 19:26

Så fik jeg snakket med min a-kasse, og kan kun få et cvr nr, hvis du mener mit bi-erhverv kan udføres uden for normal arbejdstid.

Det var lige meget om den stod i min mands navn eller i mit navn, hvis jeg arbejder i "hans/vores" virksomhed, så er jeg også selvstændig. -Har på intet tidspunkt tænkt mig at arbejde sort, havde tænkte mig at melde de 12 timer arbejde og få dagpenge for de sidste timer 25 timer, men det kunne ikke lade sig gøre.

Vælger at oprette den i mit navn, og arbejde på det i weekenderne, og så tage det store spring til foråret.

Mange tak for svar :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:44

frk.lund:
Vælger at oprette den i mit navn, og arbejde på det i weekenderne, og så tage det store spring til foråret.
få A-kassens OK for det helt konkret - så du ikke mister dagpenge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)