Hej,
-Det er en enkeltmandsvirksomhed. På forhånd tak :-) |
frk.lund:Virksomheden jeg vil starte, bliver min virksomhed, men nu hvor jeg desværre er blevet ledig lige inden opstart, skal jeg jo på a-kasse.
Mit spørgsmål er så, ville det være bedre at oprette virksomheden i min mands navn, og så flytte den i mit navn når der begynder at komme en stabil omsætning?
Gør det overhovedet nogen forskel?-Det er en enkeltmandsvirksomhed.
Det er ikke i overensstemmelse med reglerne i primært kildeskatteloven, omkring at hver ægtefælle skal opgøre hver sin indkomst separat. Og det er ikke det formelle navn på virksomheden der afgør hvem der skal beskattes, men den der laver arbejdsindsatsen. Lidt mere uddybende synes jeg du skal læse juridisk vejledning afsnit C.A.8.4.1.1.
Der er nogle muligheder for at flytte indkomsten mellem ægtefæller, men uanset hvad kan du ikke ligge en væsentlig arbejdsindsats uden at slippe for beskatning.
Jeg kender ikke reglerne i dagpengelovgivningen godt nok til at kunne sige noget om hvad der er tilladt/ikke tilladt, men umiddelbart tænker jeg din tænkte konstellation giver problemer, det er i hvert fald (efter min mening) ikke "moralsk korrekt" at modtage dagpenge samtidig med man driver selvstændig virksomhed.