Hej Jeg har et aps stiftet, som har købt en ejendom med 122kvm bolig og 600 kvm. erhverv, som ikke er udlejet. Da jeg ingen erhvervslejer har, har jeg stiftet selskabet uden moms. Hvordan skal jeg bogføre følgende - jeg bruger Billy's Billing som regnskabsprogram. Købsprisen på ejendommen Advokastsalær ifm. købet Tinglysningsafgifen Et bonusspørgsmål. Hvis jeg på et tidspunkt finder en erhvervslejer, og denne er momsregistreret, vil det så være en fordel for mig at lave en delvis momsregistrering, således jeg kan fakturere privatlejer uden moms og erhvervslejer med moms? Som jeg ser det vil det umiddelbart give mig en moms-fordel, når jeg har vedligeholdelsesomkostninger/istandsættelse på erhvevsdelen, hvor jeg så kan trække momsen fra. Ser frem til at høre fra en ekspert :) Med ønske om en god dag. Vh Bo |
Du skal oprette en konto under anlægsaktiver og kalde den "ejendomme, køb" og så smide alt vedr. købet derind :)
Det vil være en fordel at blive momsregistreret. Ligesom du selv nævner kan du trække moms fra vedr. bl.a. vedligeholdelse.