Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IDkort maskine..

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Rødovre
Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 159
Fra  VikarDanmark Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey y´all,

Jeg er lidt på udkig efter en maskine til at lave id-kort på/med (Zebra laver den slags maskiner), I bund og grund skal vi kunne printe med 4 farver på et blankt "creditcard", er jo egentlig ganske simpelt  :)

Som det er nu får vi lavet vores kort ude i byen, men jeg ønsker mig min egen maskine. Derfor : nogle Amino´er som har erfaring med forskellige typer af den slags, og som vil øse lidt ud af deres ekspertise.

Mvh

JacobN

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:21

Der findes rigtig mange forskellige maskiner.

De dyreste er de bedste. Men spørgsmålet er så blot om du har lyst til at kaste en 200.000 efter sådan en maskine hvis I kun skal have lavet en håndfuld kort om ugen.

Der findes 4 trykteknikker som kan bruges på ID-kort. Den første - og billigste - er blækprint. HP har bl.a. lavet en ombygget printer som kan printe direkte på ID-kort. Fordelen er at maskinen er billig og man kan lave motiver i en kvalitet a-la dem man vil kunne printe ud på et stykke papir. Ulemperne er at det kræver at kortene har en lidt mat coating på oversiden så blækket bliver bundet til overfladen og kortene er heller ikke så slidstærke. Endvidere tager det imellem ½ til 3 minutter at lave ét kort. Så hvis man kører mange, så er hastigheden uholdbar.

Den næste teknik er termo-overførelse (Thermo- eller DyeSub-print). Denne teknik tager udgangspunkt i nogle farvebånd med voks, som med induktions-varme overføres til kortet. Fordelen er at det giver nogle meget skarpe tryk og hastigheden på de større maskiner er ret høj. Endvidere er trykket ikke særligt kræsent hvad angår overfladen på kortene, så der kan trykkes på mange forskellige typer kort. Holdbarheden på trykket er noget højere end ved blækprint. Ulemperne er et selve deltaljerne i trykket ikke er så høje som på blækprintet og derved ikke så flot. Endvidere koster maskinen en del mere i anskaffelse og forbrugsstofferne i form af farvebånd m.m. er heller ikke billige.

De andre teknikker er serigrafi og offset. Begge dele er kun egnet til statiske tryk i store oplag, hvor motivet ikke variere eller der skal laves unikke tryk. Så I Jeres tilfælde går jeg ud fra at de er uinteressante.

Hvad angår maskiner til blækprint og thermo-print så findes der en hel del. Som sagt lave HP en maskine som måske er et kig værd hvis I er interesseret i blækprint - det er ihvertfald en af de billigste løsninger.

/Jesper

Fra Hinnerup
Tilmeldt 2. Sep 08
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 13:15
Fra Rødovre
Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 159
Fra  VikarDanmark Skrevet kl. 15:10

YYAAAHRRrrrR sikken masse  :)

Mht prisleje er mine tanker nok mere i omegnen af 10-20.000, så maskiner til 200t lader vi de store drenge lege med.

Tak for fine uddybning Jesper (for den har du vundet retten til at sørge for tryk til vores bolscher vi nok skal have lavet en gang til Feb), og Thomas, tak for linkene, nu har jeg da lidt mere at gå ud fra. Har du, Thomas, erfaring med den maskine, og evt et referat af oftest oplevede problemstillinger ved brug af samme.

Og ja, vi skal ca lave 4 kort om ugen.

Jacob

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)