Hejsa! Jeg er lige fyldt 18 år, og har nogle små ambitioner om at sælge det her Self Balance Scooters (Airboards, SegBoards whatever) Jeg går på handelsskolen for mit andet år, men jeg synes ikke rigtig vi lære så meget om skatter, moms, afgifter og generelt ting der skal indberettes. Jeg har sparet en masse penge sammen og vil gerne købe 50 stk, hvor at mine samlede enhedsomkostninger ligger på cirka 1700 kr, inklusiv forsendelse til DK. Produktet bliver importeret fra en supplier i Kina, igennem Alibaba. Hvordan er reglerne? Jeg har tænkt mig at sælge dem for 3000 kr. pr. stk, men jeg er i tvivl om, hvor lønsomt det i virkligheden er, hvis der både skal betales skat og moms af produktet. Jeg er kort sagt "Snot forvirret" og kunne virkelig godt bruge noget hjælp. Det kan vel ikke være rigtigt, at min fortjeneste bliver skåret af med ca. 30% + 25% ? Så har jeg jo ingen penge til mig selv i sidste ende. Håber i kan hjælpe mig! Mange tak! |
LukasMendez:Jeg har sparet en masse penge sammen og vil gerne købe 50 stk, hvor at mine samlede enhedsomkostninger ligger på cirka 1700 kr, inklusiv forsendelse til DK.
Jeg har tænkt mig at sælge dem for 3000 kr. pr. stk, men jeg er i tvivl om, hvor lønsomt det i virkligheden er, hvis der både skal betales skat og moms af produktet.
Først og fremmest er det i skattemæssig henseende erhvervsmæssig virksomhed når man køber en vare med det formål at videresælge med fortjeneste, hvorfor du skal betale skat af fortjenesten.
I forhold til moms, så kan du teoretisk godt vente med at momsregistrere dig til du nærmer dig en omsætning på 50.000 kr., men når du vil købe et så stort parti hjem til at starte med så vil det være fornuftigt at momsregistrere dig fra starten for at få ret til fradrag af købsmomsen. Nu ved jeg ikke hvorfra i verden du vil købe dine varer, men i forhold til importmoms/erhvervelsesmoms så vil du ved en momsregistrering ligeledes have fradrag herfor.
Du skriver du går i skole, så jeg formoder du modtager SU. Så du skal overveje hvordan du vil drive din virksomhed, så det ikke giver konsekvenser for SU'en. Her kunne det måske være en idé for dig at gå til noget startvækst eller anden gratis iværksætterrådgivning, som kan give dig lidt mere info på hvad konsekvenserne af de enkelte muligheder er.
LukasMendez:Det kan vel ikke være rigtigt, at min fortjeneste bliver skåret af med ca. 30% + 25% ? Så har jeg jo ingen penge til mig selv i sidste ende.
Jo, det kan være rigtigt! Du skal betale skat og moms ligesom alle andre, både virksomheder og lønnede ansatte betaler jo også skat m.m. af deres indtægt.