Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og skatter - Dum det lige ned for mig tak!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 17. Sep 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa! Jeg er lige fyldt 18 år, og har nogle små ambitioner om at sælge det her Self Balance Scooters (Airboards, SegBoards whatever) 

Jeg går på handelsskolen for mit andet år, men jeg synes ikke rigtig vi lære så meget om skatter, moms, afgifter og generelt ting der skal indberettes. 

Jeg har sparet en masse penge sammen og vil gerne købe 50 stk, hvor at mine samlede enhedsomkostninger ligger på cirka 1700 kr, inklusiv forsendelse til DK. 

Produktet bliver importeret fra en supplier i Kina, igennem Alibaba. Hvordan er reglerne? 

Jeg har tænkt mig at sælge dem for 3000 kr. pr. stk, men jeg er i tvivl om, hvor lønsomt det i virkligheden er, hvis der både skal betales skat og moms af produktet. 

Jeg er kort sagt "Snot forvirret" og kunne virkelig godt bruge noget hjælp. 

Det kan vel ikke være rigtigt, at min fortjeneste bliver skåret af med ca. 30% + 25% ? Så har jeg jo ingen penge til mig selv i sidste ende. 

Håber i kan hjælpe mig! 

Mange tak! 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:44

LukasMendez:

Jeg har sparet en masse penge sammen og vil gerne købe 50 stk, hvor at mine samlede enhedsomkostninger ligger på cirka 1700 kr, inklusiv forsendelse til DK. 

Jeg har tænkt mig at sælge dem for 3000 kr. pr. stk, men jeg er i tvivl om, hvor lønsomt det i virkligheden er, hvis der både skal betales skat og moms af produktet. 

Først og fremmest er det i skattemæssig henseende erhvervsmæssig virksomhed når man køber en vare med det formål at videresælge med fortjeneste, hvorfor du skal betale skat af fortjenesten.

I forhold til moms, så kan du teoretisk godt vente med at momsregistrere dig til du nærmer dig en omsætning på 50.000 kr., men når du vil købe et så stort parti hjem til at starte med så vil det være fornuftigt at momsregistrere dig fra starten for at få ret til fradrag af købsmomsen. Nu ved jeg ikke hvorfra i verden du vil købe dine varer, men i forhold til importmoms/erhvervelsesmoms så vil du ved en momsregistrering ligeledes have fradrag herfor.

Du skriver du går i skole, så jeg formoder du modtager SU. Så du skal overveje hvordan du vil drive din virksomhed, så det ikke giver konsekvenser for SU'en. Her kunne det måske være en idé for dig at gå til noget startvækst eller anden gratis iværksætterrådgivning, som kan give dig lidt mere info på hvad konsekvenserne af de enkelte muligheder er.

LukasMendez:

Det kan vel ikke være rigtigt, at min fortjeneste bliver skåret af med ca. 30% + 25% ? Så har jeg jo ingen penge til mig selv i sidste ende. 

Jo, det kan være rigtigt! Du skal betale skat og moms ligesom alle andre, både virksomheder og lønnede ansatte betaler jo også skat m.m. af deres indtægt.

Tilmeldt 17. Sep 14
Skrevet kl. 10:57

Tak for hjælpen. Der ligger en skole, hvor man kan komme på et iværksætter kursus i nærheden af der hvor jeg bor. Tror jeg vil gribe muligheden, da det er mange ting at sætte sig ind i. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 11:06

LukasMendez:

Tak for hjælpen. Der ligger en skole, hvor man kan komme på et iværksætter kursus i nærheden af der hvor jeg bor. Tror jeg vil gribe muligheden, da det er mange ting at sætte sig ind i. 

Det lyder som en rigtig god idé. Derudover kan du læse lidt om de forskellige ting i forbindelse med en opstart på denne blog http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/start-virksomhed.html

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17

LukasMendez:

Super ide. Det er helt korrekt - at ud over at din kunde skal betale moms (når/hvis du er momsregistreret) og det er for den private jo 20 øre ud af hver krone - så skal du betale skat af fortjenesten

Husk lige, at det er af fortjenesten og ikke af omsætningen

Hurtigt eksempel

Du køber en ting til 50 øre inkl. moms = 40 øre er din omkostning - du får købsmomsen modregnet i moms af dit salg

Du sælger den til 1 krone inkl. moms = 80 øre er din omsætning - og nu har du en moms på 20 øre på salget minus 10 øre på købet = 10 øre nette du skal aflevere

Denne moms er IKKE del af dit resultat til skat så det er

Salg 80 øre

Køb 40 øre (og så kan du jo ha andre omkostninger til driften)

Resultat til skat 40 øre - om du skal betale ca 43% i skat af - når du har brugt dit fradrag på din SU

Håber det giver lidt basis - ellers se f.eks. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html som lidt basis - og tag endeligt den skole/kursus

Pas på med de varer i øvrigt - der er masser af ikke godkendte af den slags til salg fra Kina - og de kan dels stoppes i tolden - dels give dig ansvar og problemer hvis det er ikke 100% godkendte - så pas på - det er ikke en simpel ting at finde de helt rigtige og så konkurrere med de større som allerede har dem hjemme og køber stort ind - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/import-til-videresalg-fra-kina-uden-for.html   og http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/import-fra-uden-for-eu-helt-kort-basis.html 

de kan sætte dig lidt ind i import

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Sep 14
Skrevet kl. 12:54

Mange tak! 

Det giver meget bedre mening. 

Men det vil jo så sige, at mange af dem der sælger til så lave priser, stort set ikke har nogen fortjeneste, hvis der skal trækkes 20% af i moms og samtidig betales SKAT af fortjenesten. 

F.eks. lad os sige, jeg har samlede omkostninger for 1700 kr. 

Jeg sætter salgsprisen til 3000 kr. hvoraf moms udgør 600 kr. 

Det giver mig en fortjeneste på 3000-1700-600=700 kr. og så ved at trække f.eks. 30% fra i skat:

700*(1-0.30)=490 kr. Det er det jeg kan proppe ned i pungen til sidst? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 13:06

LukasMendez:

Mange tak! 

Det giver meget bedre mening. 

Men det vil jo så sige, at mange af dem der sælger til så lave priser, stort set ikke har nogen fortjeneste, hvis der skal trækkes 20% af i moms og samtidig betales SKAT af fortjenesten. 

F.eks. lad os sige, jeg har samlede omkostninger for 1700 kr. 

Jeg sætter salgsprisen til 3000 kr. hvoraf moms udgør 600 kr. 

Det giver mig en fortjeneste på 3000-1700-600=700 kr. og så ved at trække f.eks. 30% fra i skat:

700*(1-0.30)=490 kr. Det er det jeg kan proppe ned i pungen til sidst? 

I forhold til moms glemmer du fradraget for købsmoms.

Dine omkostninger på 1.700 kr. vil bestå af købspris 1.360 kr. + købsmoms 340 kr., og købsmomsen har du fradrag for i det omfang du også skal afregne salgsmoms.

Dit regnestykke bliver derfor;

Din fortjeneste er derfor 2.400 - 1.360 = 1.040 kr. (af dem skal du betale skat)

Momsen påvirker ikke den skattemæssige fortjeneste, den afregner du særskilt med skat og påvirker kun den løbende likviditet. 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 13:16

LukasMendez:
Hejsa! Jeg er lige fyldt 18 år, og har nogle små ambitioner om at sælge det her Self Balance Scooters (Airboards, SegBoards whatever) 

Glem alt om det. Du er oppe mod den slags her = http://www.dba.dk/andet-segboard--airwheel/id-1019626306/ Som aldrig betaler skat eller moms. Og så længe at hverken SKAT eller DBA og G&G Osv... Ikke gider at gøre noget ved det, har du ikke en chance for at konkurrere imod det.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 17. Sep 14
Skrevet kl. 16:21

Kan sagtens følge dig (: Nu har jeg også tænkt mig at sælge en lidt anerledes model, som jeg endnu ikke har fundet på det danske marked. For ja, ellers kan de jo lige så godt købe det alle andre steder. 

Tilmeldt 17. Sep 14
Skrevet kl. 16:25

Det giver bedre mening :)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)