Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ex moms / inkl moms. Hvilket beløb kan jeg trække fra?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en PMV, og momsfritaget, og har købt en computer til virksomheden. Jeg bruger Dinero, og har problemer med at finde ud af hvilken en af de mange konti jeg skal bogføre bilaget i. Udover det er jeg også i tvivl om jeg skal trække beløbet ex eller -inkl moms fra min indtjening.

Altså, jeg har 20000 i firmaet, og computeren koster 10000 inkl moms. Når jeg laver skatteregnskab, skal jeg så trække 8000 fra eller 10000?

Ved godt, at man skal se bort fra momsen, når man er fritaget, og taget beløbet inkl moms, som det reelle beløb. Derfor tror jeg også at det er de 10000, men vil gerne være sikker.

Håber i kan forstå min forvirrede forespørgel.

På forhånd tak.

Mvh

Niels

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:20

10.000 kr forudsat computeren er købt til firmaet-  og den ejer så computeren, og omdanner du til enkeltmands med moms f.eks og videre til selskaber eller lukker - så skal den sælges ud inden - med moms - dertil kommer, at hvis du har underskud flere år, så kan skat checke (vil skat normalt) om du driver det seriøst erhvervsmæssigt med overskud for øje

du skal finde eller oprette konti uden moms i dinero

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 15
Skrevet kl. 20:30

Wow, tak for det hurtige svar!

Jeg har planer om at overgå til enkeltmands med moms, da jeg i den nærmeste fremtid for omsat for mere end 50000. "så skal den sælges ud inden - med moms". Hvordan skal jeg forstå det?

Jeg har forstået det sådan, at jeg ikke kan trække momsen fra, pga jeg har købt den inden jeg overgår til momsregistreret.

Tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35

Nej den skal kun sælges ud hvis du lukker helt eller omdanner til selskab eller sælger "virksomheden" til 3. person. I så fald vil der jo være moms på alt du sælger, uanset hvordan du har købt det

Ved købet nu, er det 10.000 kr som udgift - da momsen så bare er alm udgift

Pas lige på du ikke bruger 50.000 kr grænsen som bundgrænse - for så kan du få moms på det hele. Du skal registrere så snart det er ÅBENLYST at du vil nå 50.000 kr oms på 12 lbd mdr  -

Du kunne jo vente med at købe til du er registreret men har du så computeren hjemme og også skal kunne bruge den privat (og det venter skat med mindre du har tilsvarende privat) så skal momsen deles, så du får ikke fuld fordel  - både delt moms i så danne fald og momspligten med Åbenlyst - er også med i bogen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 15
Skrevet kl. 20:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så er det forstået! :)

Jeg vil lige sige tak for det meget hurtige og let forståelige svar!

Din egen hjemmeside og indlæg her på siden har været en stor hjælp. Tak!

Mvh

Niels 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)