Som regel er det et valg mellem to onder. Enten er man i hård konkurrence med andre, eller også arbejder man med noget hvor man skal overbevise kunderne om at de har brug for ens produkt/tjeneste (typisk ny produkt kategori).
Jeg kan ikke lige umiddelbart komme i tanke om en branche, hvor kunderne bare er vilde for at købe, og hvor der ikke er konkurrence.
Jeg står faktisk lidt i den situation hvor der er masser at arbejde og få og ingen konkurrenter. Det hælder mere over til at jeg skal overbevise kunderne om mit produkt, end at jeg har konkurrenter. Jeg har stort set sandkassen for mig selv.
Ja, men det gælder vel i alle brancher, at man gerne skal tilbyde noget, de andre ikke tilbyder. Selv når produktet tilsyneladende er det samme, kan der være mange små, men vigtige forskelle, der skiller den ene leverandør ud fra den anden. Så det bedste råd er nok at slå ørerne ud, finde ud af, hvad kunderne stadig mangler, når de har købt grundydelsen - og så give dem det.
Med tanke på hvilke brancher langt størstedelen af iværksættere på amino er i (webshops) så tror jeg det er sikkert at sige at de fleste herinde skal kæmpe for hver eneste kunde...
Det handler om at hænge i. Det kan godt være der er rigtig skarp konkurrence, men det er branchen du har valgt. Der er en grund til du har valgt den branche. Tag fat i din forretningsplan igen, læs den et par gange og find tilbage til hvorfor det egentlig var du startede et rengøringsselskab. Er der noget du kan gøre anderledes, nogle koncepter du kan tilbyde som ingen andre kan ? Genopfind det hvis du kan. Hvis ikke og du er træt af det, så træk stikket på svinet, og start noget andet op :) Bare aldrig aldrig give op..