Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning per supportsag

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jun 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min partner og jeg driver en mindre virksomhed (I/S), hvor vi indtil nu har haft frivillige supportere til at give en hånd med supporten. 
Vi har nu bedre mulighed for at give noget økonomisk tilbage for deres støtte. 

Planen er at give x antal kroner for hver supportsag, der bliver løst. Dette skal ikke betragtes som et fast job, men snarere en gulerod for at hjælpe med supporten. Spørgsmålet er dog hvordan det fungerer rent praktisk i forhold til skat, moms, feriepenge og hvad der ellers er. 

Derfor vil jeg høre om der er nogle af jer, som kender til dette og kan give et godt råd med på vejen?

Fra Brønshøj
Tilmeldt 18. Oct 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:17

Det letteste er altid at din supporter (freelancer) selv er momsregistreret, og giver dig en faktura for det udførte arbejde.

Der er også muligheden for at aflønne som B indkomst/honorar. Så udbetaler du det fulde beløb, og indberetter til SKAT ved årsafslutning. Det er så din supporters ansvar at selvangive beløbet.

Jeg går ud fra at det stadig er i de små sager vi taler om, og derfor vi ansættelse ikke være på tale.

Et link til SKAT - https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=44147 - beskriver det at modtage B-indkomst. Det vil jo være meget godt, hvis du selv kunne forklare dine supportere hvordan det hænger sammen.

Håber det hjælper lidt.

Tilmeldt 19. Jun 13
Skrevet kl. 17:22

Hej Jen

Mange tak for svaret. 
Vil det være nødvensigt med momsregistreringen? De beløb supporterne modtager, vil ikke være i nærheden af 50.000 om året.

Vil det i øvrigt have noget betydning at personen er mellem 15-18?

Fra Brønshøj
Tilmeldt 18. Oct 15
Skrevet kl. 17:33

Det er overhovedet ikke nødvendigt med momsregistreringen (altså supporteren behøver ikke momsregistreres). For dig - på den anden side - så er modtagelse af en faktura fra et firma altid det letteste.

Alderen bør intet betyde, dog skal du gøre det klart, at de selv skal sørge for at indberette indkomsten. Dette gælder selvfølgelig alle aldre. Du indberetter kun din side - du skal selvfølgelig bruge alle oplysninger på personen, inkl. CPR nr. Så de kommer ikke udenom at skulle betale skat og am.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:53

I skal holde den forskel der nu en gang er på freelancere og så honorar eller ansatte. Man kan ikke bare via kontrakt vælge frit, så risikerer man skattebod og at hænge på en evt manglende skatteindbetaling

Udgangpunktet er at finde ud af, om det er lønmodtagerlignende jo, eller honorar - ikke om det er fast - eller om lønnen er fast

Den sikre vej er at sætte lønnen så der er plads til feriepenge (sygdom er jo ikke aktuelt hvis det er ren løn per låst sag) og der det vil sige, der skal være plads til 12,5% feriepenge og måske et par hundrede kroner ATP afhængig af timetal Regn med for hver 100 du vil gi i timen (eller per opgave) så kan du tilbyde dem 85 hvis det er per opgave (og dermed uden sygepenge) Så kan du indberette som helt alm. løn - vær opmærksom på om timetal samlet (uanset de lønnes per opgave) svarer til funktionærlov eller ikke

Der kræves så ingen moms for dem og deres skat er du sikker på bliver betalt og du kan ikke hænges op på manglende feriepenge

Alternativet-  det lettere, med lidt mere risiko for dig hvis de ikke betaler deres B skat selv, er Honorar, hvor du stadigt skal indberette til skat - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html - let nok i e-indkomst tager det 1 minut er per løn ca. Her har du fradrag når du har indberettet og medarbejderen skal selv betale sin skat (og gør medabejderen ikke det, og skat kan sandsynliggøre det var lønmodtager arbejde, så er det at du kan hænge på den skat

Så er der det med at kræve de skal have momsregistrering i et firma. Har de firma uden moms - skal du stadigt indberette som Bidragspligtig b indkomst, men har de firma med moms, så sender de dig en faktura og klarer selv indberetning. Det er et klart besvær for dem at skulle drive virksomhed med moms hvis det kun er til dette formål - og stadigt - det forudsætter det er egentlig selvstændige arbejdsmæssigt

Se evt forskel -lønmodtager-  honorarmodtager og selvstændig http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html - det er arbejdets karakter der afgør det - ikke jeres indbyrdes aftaler eller hvad du synes er lettest Big Smile 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jun 13
Skrevet kl. 18:55

Jeg må indrømme at jeg stadig er meget i tvivl om, hvad jeg helt konkret skal gøre.

Er følgende ikke muligt?

* I slutningen af måneden tjekker jeg hvor mange supportsager den pågældende person har klaret
* Jeg overfører x antal kr. til den pågældendes bankkonto
* Jeg indberetter det på eIndkomst som B-indtægt for den pågældende person

Dette gøres så for alle supportere.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 18. Oct 15
Skrevet kl. 19:21

eIndkomst er en fin måde at håndtere det. Så er du sikker på at alt registreres korrekt, og du får fradrag for dine udgifter.

Husk at lave en slags lønseddel på det udbetalte, bare med de basale informationer.

Overvej ansættelse hvis arbejdet bliver fast, men som jeg forstår på det, så er det opgaver der kan opstå her og der.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13

mclc:

Jeg må indrømme at jeg stadig er meget i tvivl om, hvad jeg helt konkret skal gøre.

Er følgende ikke muligt?

* I slutningen af måneden tjekker jeg hvor mange supportsager den pågældende person har klaret
* Jeg overfører x antal kr. til den pågældendes bankkonto
* Jeg indberetter det på eIndkomst som B-indtægt for den pågældende person

Dette gøres så for alle supportere.

jo perfekt - husk en lille honorar seddel og som sagt-  hvis skat mener det faktisk var lønmodtagerarbejde  så har du en risiko hvis de pågældende ikke betaler deres b skat - men det gør de fleste, og det er jo også muligt det er honorararbejde - du fik lidt materiale til at afgøre den slags på i tidl. link

vh John Hannover

Tilmeldt 19. Jun 13
Skrevet kl. 20:32

Det lyder godt :)

Hvordan vil det fungere for den enkelte supporter i forhold til skat?
Skal det betales fuldt ud, når det er B-indkomst, eller kan frikortet bruges til dette?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:42

al skat er i princip helt ens og frikort bruges ja - så under det - kun am bidrag 8%

vh John H

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)