Hej. Min partner og jeg driver en mindre virksomhed (I/S), hvor vi indtil nu har haft frivillige supportere til at give en hånd med supporten. Planen er at give x antal kroner for hver supportsag, der bliver løst. Dette skal ikke betragtes som et fast job, men snarere en gulerod for at hjælpe med supporten. Spørgsmålet er dog hvordan det fungerer rent praktisk i forhold til skat, moms, feriepenge og hvad der ellers er. Derfor vil jeg høre om der er nogle af jer, som kender til dette og kan give et godt råd med på vejen? |
Det letteste er altid at din supporter (freelancer) selv er momsregistreret, og giver dig en faktura for det udførte arbejde.
Der er også muligheden for at aflønne som B indkomst/honorar. Så udbetaler du det fulde beløb, og indberetter til SKAT ved årsafslutning. Det er så din supporters ansvar at selvangive beløbet.
Jeg går ud fra at det stadig er i de små sager vi taler om, og derfor vi ansættelse ikke være på tale.
Et link til SKAT - https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=44147 - beskriver det at modtage B-indkomst. Det vil jo være meget godt, hvis du selv kunne forklare dine supportere hvordan det hænger sammen.
Håber det hjælper lidt.