Da jeg oprettede min musikvirksomhed havde jeg en klar forventning om at overstige 50.000,- i årsomsætning. Derfor gik der ikke længe før, at jeg momsregistrerede min virksomhed. Jeg oprettede min virksomhed sent på året, og jeg kan nok nu indse, at jeg ikke kommer til at runde 50.000,-. Jeg har i sidste uge modtaget en mail fra SKAT, hvor de oplyser mig om hvornår og hvordan jeg indbetaler min moms, men er jeg stadig forpligtet til at betale moms, nu hvor min virksomheds omsætning angiveligt kommer til at ligge under 50.000,-? Skal jeg betale min moms og forvente at få den refunderet, skal jeg ignorere momsindberetningen eller skal jeg kontakte SKAT?
Er du momsregistreret skal du betale moms og du får den ikke refunderet. Det er jo heller ikke dine penge, men nogen du har opkrævet på SKATs vegne. Du har jo lagt 25% oven i salgsprisen. Til gengæld kan du også trække købsmoms fra.
IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing
Jeg oprettede min virksomhed sent på året, og jeg kan nok nu indse, at jeg ikke kommer til at runde 50.000,-. Jeg har i sidste uge modtaget en mail fra SKAT, hvor de oplyser mig om hvornår og hvordan jeg indbetaler min moms, men er jeg stadig forpligtet til at betale moms
Når du er momsregistreret så har du skulle lægge moms på hele dit salg helt uanset omsætning. Til gengæld har du så købsmoms på køb fra danske momsregistrerede
Du skal så indberette salgsmoms og købsmoms og hvis salgsmoms er højest så skal du betale forskellen ind til skat
Du kan ikke afregistrere moms før 24 mdr efter registrering mig bekendt
Du skal derfor indberette og betale til tiden - og den moms du indbetaler får du naturligvis ikke retur
Husk at det er omsætningen på 12 løbende måneder, og ikke kalenderåret. Så hvis du registrerer din virksomhed i f.eks. oktober, så er det din omsætning de næste 12 mdr. der har indflydelse på om du skal betale moms. (Håber det giver mening)
Husk at det er omsætningen på 12 løbende måneder, og ikke kalenderåret. Så hvis du registrerer din virksomhed i f.eks. oktober, så er det din omsætning de næste 12 mdr. der har indflydelse på om du skal betale moms. (Håber det giver mening)
men trådstarter HAR jo, som jeg forstår det, registreret virksomheden for moms, og så er der moms på alt salg uanset omsætning - mere så trådstarter ikke bliver forvirret. ER virksomheden momsregistreret, så er der moms på alt sag lige fra det tidspunkt, også selv om det er langt under 50.000 kr i oms.
Den med 12 lbd mdr er kun hvis man ikke har registreret sig - så er reglen at man SKAL registrere når det er åbenlyst, at man på 12 lbd mdr vil overstige oms på 50.000 kr
Jeg er klar over, at man er forpligtet til at lade sig momsregistrere sig, når man indser, at virksomheden formodentlig vil overstige 50.000,- i årsomsætning, samt de andre grundlæggende ting i nævner. Min tvivl byggede simpelthen bare på, om man kunne trække sin momsregistrering tilbage, hvis man den anden vej rundt kunne indse, at man alligevel ikke ville overstige den grænse. Det kan jeg så læse ud fra jeres indlæg, at man ikke kan, men til gengæld skal jeg huske på, at det ikke er kaldeneråret, men fra virksomhedens start og 12 måneder frem. Jeg er blevet klogere.
Jeg er klar over, at man er forpligtet til at lade sig momsregistrere sig, når man indser, at virksomheden formodentlig vil overstige 50.000,- i årsomsætning, samt de andre grundlæggende ting i nævner. Min tvivl byggede simpelthen bare på, om man kunne trække sin momsregistrering tilbage, hvis man den anden vej rundt kunne indse, at man alligevel ikke ville overstige den grænse. Det kan jeg så læse ud fra jeres indlæg, at man ikke kan, men til gengæld skal jeg huske på, at det ikke er kaldeneråret, men fra virksomhedens start og 12 måneder frem. Jeg er blevet klogere.
korrekt - momsregistrering binder 24 mdr mindst
Også korrekt at det er 12 mdr og ikke kalender år - men 12 mdr - både frem og tilbage. Hvis man starter uden moms, så er det en hver 12 mdr periode, både regnet tilbage og frem der tæller. Det er netop for, at det ikke skal være sådan, at man kan bruge 50.000 som bundgrænse, og omsætte for 49.999 på 4 mdr og så registrere for moms - for så må man jo i princip slet ikke sælge noget fremad - for så vil de 49.999 også skulle betales moms af - de vil jo allerede efter 5 mdr være over de 50.000 kr.
Derfor reglen at man skal registrere når det er åbenlyst man vil komme til at omsætte 50.000 kr på en hver 12 mdr periode. Mit råd er altid, hvis ikke man vil ha moms med fra start, at man registrerer senest når månedsomsætning når 4000 kr fast - og måske enda ved 3.600 kr, så har man ikke risiko.
Bryder man reglen om at registrere når man burde kunne regne ud man kommer over 50.000 kr på 12 mdr - så vil man kunne komme af med moms af alt det man solgte uden moms og i grove fald - men samme beløb i bod