Hej Amino guru'ere, Håber en af jer kan svare på hvad konsekvensen er ved følgende: Min kæreste firma har været så "heldige" at få deres årsopgørelse gennemgået for 2013 af skat, hvor der har ville have en en masse dokumenter etc. Som en del af dette har de nu stillet spørgsmål ang. et privat lån som jeg har lånt hende (ikke til firmaet) på 10.000 kr. Vi har ikke lavet noget lånedokument da beløbet var så lille. Nu vil skat gerne have låne-dokumentet, hvad sker der hvis vi bare siger det har vi ikke lavet..kun mundligt. Får vi en bøde og vil årsopgørelsen bliver afvist? eller bliver det bare betraget som en gave og hun dermed skal betale skat af det som indkomst ? Vi kunne selvfølgelig lave et gældsbrev nu, men det er vel ikke helt iorden og vi synes også lidt underligt? Mvh. Jacob |
Det lyder jo ikke som en større forbrydelse. Hvordan kender skat dette privatlån - som jo ikke er del af firmaregnskabet - er det via bankkonto eller hvordan.
Normalt interesser skat sig ikke for noget privat lånt og det fremgår jo slet ikke af årsopgørelsen som jeg forstår jer? ( der er jo ikke fradrag for selv lånet men for evt rente, som I så vil kunne påvise og som du så har som renteindtægt i din årsopgørelse
Kan det være, at de mener hun ikke kan leve af sit firma, og at historien om et lån bare dækker over, at hun ikke kunne forklare sin levestandard - og skat derfor tror det er løgn at hun har lånt penge af dig.
Har du lånt hende dmem via netbank - så er det jo nemt at bevise. Har du hævet 10.000 kr kontant og givet kæresten 10.000 kr kontant - så er det jo både lidt usædvanligt måske, og lidt sværere at bevise.
Jeg TROR de leder efter forklaring på, hvordan hun har kunne betale sin udgifter i firmaet/privat levestandard - uden indtægter skattemæssigt men synes så også, at de 10.000 kr isoleret er lidt sjovt at lede efter.
Det er ikke til at sige konsekvens, for det vil afhænge helt af, om I kan overbevise skat om lånet - Jeg tror ikke de leder efter gaveafgift for de 10.000 kr - så I skal finde ud af hvad de leder efter først - måske i virkeligheden mere end bare de 10.000 kr
vh John Hannover