Fenderbender: Tak for dine gode råd.
Ja, nu skriver jeg lige om mit konkrete eks., måske andre også kan bruge det til noget...
Det jeg planlægger helt konkret er at sælge noget undervisningsmatriale som fjernundervisning. Alt matrialet er selfmade både illustrationer, foto, tekster, layout osv. Det skal ligge som Pdf-filer, som så skal sælges via en webshop. På sitet vil være en prøveopgave som frit kan downloades, så man kan få en ide om, hvad det hele går ud på inden man handler.
Ved køb af et kursus får man undervisningsmatrialet tilsendt på en cd og senere i forløbet bliver ens personlige opgaveløsninger rettet. Så konceptet består af et selvstudie ud fra specieltudviklet undervisningsmatriale og en rettelses-del af de personlige opgaver.
Når kunden så køber et kursus, skal vedkommende igennem et eksta klik i handelsbetingelserne, hvor der netop gøres opmærksom på afskrivelse af fortrydelsesretten ved brud på den fremsendte plomberet CD.
DRM var det jeg helst ville have så kunden kunne betale og downloade pdf-filen med det samme, men systemet er jeg gået væk fra igen, fordi det er mit indtryk ,at det kun de store der kan lege med her. Systemet er for dyrt for en lille enkelmandsvirksomhedder, med mindre jeg bare ikke har fundet det helt rigtige endnu. Derfor er jeg gået over til den traditionelle måde, med forsendelse af CD'erne for at sikre mig, at alt vil gå korret til. Om det bliver et plastikomslag eller et labels som kommer til at fungere som plomberingen, har jeg endnu ikke taget stilling til, men her vil prisen og det visuelle indtryk blive det afgørende for mit valg. På CD plomberingen, skal der også gøres opmærksom på fraskrivelse af fortrydelsesretten ved brud på plomberingen ligesom ved købet af kurset.
Kender godt notarregistrere af ide/matriale/produkt som er en rigtig god ide. Et alternativ til den dyre patentregistrering, hvis ellers produktet kan godkendes der. Er nu ikke så nervøst for mit undervisningsmatriale, da jeg automatisk har copyright på det og kan bevise det. Har de stor fotofiler, orginal illustrationer, en jounalist med på teksten osv., Så hvis jeg skulle havne i den situarton, tror jeg den anden ville trække det korteste strå.
Kender du forresten meget til DRM systemer eller andre mulighedder for salg af filer over nettet?