Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

cvr.dk fraskriver sig fortrydelsesret på pdf. Må jeg også det?

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kom til at skrive CRM, mente selvfølgelig DRM.

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 18:21

Hej M

Undskyld hvis vi bidrager til at forplumre dit spørgsmål ved at dreje debatten hen på vores forskellige uenigheder!

Konkret er der jo forskel på hvad CVR kan gøre overfor dig, og så dit oprindelige spørgsmål; "Hvad kan jeg gøre overfor potentielle købere af alle slags" (hvor den laveste fællenævner må være de godt beskyttede forbrugere..).

Selv overfor forbrugere kan både CVR og du benytte de føromtalte "Click wrap"-klausuler, hvor man forpligtes af at have accepteret denne type vilkår før man betaler prisen. I forbrugersammenhængen er dette også (godtnok indirekte) reguleret i Lov om Fjernsalg §20, stk. 3, nr. 2.

Tilmeldt 16. Aug 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 18:41

Til Hullahoppigen:

Tak for dit svar. Det med at undgå piratkopiering har jeg nu desværre opgivet for længst! Confused Hvis de vil piratkopiere, så skal de dælme nok få det gjort.
Det er stadig med hensyn til fortrydelsesret, jeg er mest interesseret. Din advokat sidestillede køb af filer via nettet med køb af musik via nettet. Det lyder også ret beset som det mest fair, da begge produkter minder meget om hinanden. Holder den mon i en retssag? Nå, men så formoder jeg, at man kan bruge en DRM-"forsegling" eller fx. et kodeord, som en elektronisk forsegling der ret beset "brydes" i det produktet tages i anvendelse, og derfor kan man som sælger benytte Forbrugeraftalelovens §12, stk. 3 og krybe udenom fortrydelsesretten. Puh!

Jeg undrer mig dog stadig over, at alt dette ikke kan læses direkte i loven. Der fortolkes en del, men sådan er det måske bare med jura. Det er jeg slet ikke nok inde i det, til at vide ... Embarrassed

Grøn hverdag, kostvejleder

Tilmeldt 16. Aug 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 19:05

henrikkrebs:

Nej, jeg er ikke i tvivl om at cvr bevæger sig på kanten. Trist, for det er da ganske rimeligt at cvr ikke vil ha at man bestiller regnskabet, læser det og så gør brug af fortrydelsesretten i fjernsalgsloven. Og vi ville da nødigt ha at de skulle droppe email til fordel for snailmail, bare for at gøre det tydeligt at varen er produceret til kunden. Det koster dem marginalt ikke mange ører at levere et regnskab pr mail, men de har en del grundomkostninger ved hele systemet, og de må da gerne blive (delvist) dækket af en brugerbetaling, ikke?

Næh - lav loven om, så den tar højde for elektronisk leverede varer.

Jeg er fuldstændig enig her. Det er helt absurd at man behøver at gætte og famle sig frem, og "håbe" på at man tolker ret. Jeg er dælme blevet frustreret over at forsøge at finde et klart svar.

Ja, de bør lave loven om, så den er klar i sproget mht. nutidens salgskanaler. 

Grøn hverdag, kostvejleder

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Skrevet kl. 21:41

Ja, piratkopiering  er svært at undgå og hvem har ikke "lånt" noget i ny og næ. Men det at tingene er plomberet eller accept af afståelse af fortrydelsesretten hjælper jo netop dig, med at begrænse problemet ellers ville du få nok at lave, med at sende filer, hvorefter kunden kunne kopiere dem og så gøre brug af sin fortrydelsesret og returnere dem. Det kan du jo ikke leve af.

Jeg tror, at da den nuværende lov blev vedtaget, (erinder at have læst, at den er blevet rekvidereret for nogen år siden, måske det var 2003), har man ikke taget højde for den hurtige udviklingen på nettet. Derfor er loven ikke særlig detaljeret omkring enkelstående situartion, og som du selv er inde på, tror jeg der ligger en del fortolkningsspørgsmål i det, ved nye filsalgsmulighedder. Det må blive en vurderingssag alt efter produktets art og indhold og hvilken change det indeholder. Eftersom musiksalg på nettet, har eksisteret længe i forhold til filsalg, vælger jeg, at læne mig op ad det, efter råd fra advokaten. Jov, jeg tror det holder i en retssag, i hver tilfælde mit produkt. Idet det bliver et miks af copyrightmatriale og tjenesteydelse.

Da jeg har brugt lang tid, på at undersøge netop denne problematik, er det mit indtryk at netop viden om dette område, er der ikke mange der har og at det stadig er på startplan.

Jeg har forresten også lært noget nyt. Kendte ikke begrebet "Click wrap", men dog bekendt med meningen af det.

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Skrevet kl. 09:00

Hulahoppige: Din metode lyder både praktisk anvendelig og fornuftig (og er i øvrigt en variant af "Shrink wrap"-modellen, hvor det jo bare er plastikfolien der brydes, istedet for plomberingen - "Plomb wrap"..Smile), men vær opmærksom på at køber skal have lejlighed til at læse betingelserne forbundet med at bryde plomben, forud for at dette gøres - så disse skal altså være tilgængelge og ikke voldsomt uforståelige før man åbner det digitale medie.

Mht. piratkopieringsrisikoen har jeg to bemærkninger: Husk at ophavsret kun opstår, såfremt der indgår noget materiale med "kunstnerisk værkshøjde" i materialet. (bøger falder stort set altid ind under denne term som litterære værker, men CVR's regnskaber gør eksempelvist ikke..). Husk endvidere (til brug for en evt senerekommende håndhævelsessituation) at kunne dokumentere at det var dig, der først udviklede materialet. Dette kan gøres ved at notarregistrere en kopi af materialet på det lokale dommerkontor forud for lancering.

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Skrevet kl. 12:36

Fenderbender: Tak for dine gode råd.

Ja, nu skriver jeg lige om mit konkrete eks., måske andre også kan bruge det til noget...

Det jeg planlægger helt konkret er at sælge noget undervisningsmatriale som fjernundervisning. Alt matrialet er selfmade både illustrationer, foto, tekster, layout osv. Det skal ligge som Pdf-filer, som så skal sælges via en webshop. På sitet vil være en prøveopgave som frit kan downloades, så man kan få en ide om, hvad det hele går ud på inden man handler.
Ved køb af et kursus får man undervisningsmatrialet tilsendt på en cd og senere i forløbet bliver ens personlige opgaveløsninger rettet. Så konceptet består af et selvstudie ud fra specieltudviklet undervisningsmatriale og en rettelses-del af de personlige opgaver.
Når kunden så køber et kursus, skal vedkommende igennem et eksta klik i handelsbetingelserne, hvor der netop gøres opmærksom på afskrivelse af fortrydelsesretten ved brud på den fremsendte plomberet CD.

DRM var det jeg helst ville have så kunden kunne betale og downloade pdf-filen med det samme, men systemet er jeg gået væk fra igen, fordi det er mit indtryk ,at det kun de store der kan lege med her. Systemet er for dyrt for en lille enkelmandsvirksomhedder, med mindre jeg bare ikke har fundet det helt rigtige endnu. Derfor er jeg gået over til den  traditionelle måde, med forsendelse af CD'erne for at sikre mig, at alt vil gå korret til. Om det bliver et plastikomslag eller et labels som kommer til at fungere som plomberingen, har jeg endnu ikke taget stilling til, men her vil prisen og det visuelle indtryk blive det afgørende for mit valg. På CD plomberingen, skal der også gøres opmærksom på fraskrivelse af fortrydelsesretten ved brud på plomberingen ligesom ved købet af kurset.

Kender godt notarregistrere af ide/matriale/produkt som er en rigtig god ide. Et alternativ til den dyre patentregistrering, hvis ellers produktet kan godkendes der. Er nu ikke så nervøst for mit undervisningsmatriale, da jeg automatisk har copyright på det og kan bevise det. Har de stor fotofiler, orginal illustrationer, en jounalist med på teksten osv., Så hvis jeg skulle havne i den situarton, tror jeg den anden ville trække det korteste strå.

Kender du forresten meget til DRM systemer eller andre mulighedder for salg af filer over nettet?

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Skrevet kl. 13:15

Nej, kender ikke noget synderligt til det (udover hvad man møder som Ipod-bruger...) - Jeg arbejder mest med forebyggelse af krænkelsesproblemer, IPR sundhedstjek, IPR-strategi, implementering af strategien, virksomhedsstrukturering og uddannelse indenfor IPR, international retssagsoptimering m.v.

Jeg vil dog afslutningsvist gøre dig opmærksom på, at der ikke er mere kopieringsbeskyttelse i din plomberingsløsning, end der ville være ved en web-løsning - Men det ved du ganske givet godt allerede...

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)