Hej alle
Håber I kan hjælpe med et godt råd.
En nu tidligere medarbejder har sagt op på en sms. Hun har 10 dages opsigelse. De sidste to vagter, der er tilbage, kommer hun ikke. Hun meder sig syg på en sms om at hun har slået skulderen slemt i en rideulykke. Men om aftenen og de resterende dage laver hun alt muligt spændende, så som at rende i byen, longere en hest og meget mere. Jeg tager print af alle opslag fra Facebook. Derfor godtager jeg ikke sygemeldingen. Jeg beder hende om at skaffe en lægeerklæring, og tilbageholder de sidste lønkroner (10 timer), indtil den foreligger.
Mit spørgsmål: Hvad gør jeg? Kan jeg gøre noget om helst? Kan jeg evt. sige, at jeg ikke godtager sygemeldingen og så "modregne" de sidste 10 timer evt?
Hvad siger lovgivningen?
Hilsen Nubbiz |
Jeg fandt lige noget:
Der er sket en del ændringer vedr. lægeerklæring til arbejdgiveren i forbindelse med sygefravær.
Tidligere kunne arbejdsgiveren først anmode om en erklæring efter 4 dages sygefravær.
Denne erklæring er afskaffet, og arbejdsgiveren kan nu principielt anmode om en lægeerklæring, uanset sygdommens varighed. Det kræver personligt fremmøde for at få attesten, som er en såkaldt frihåndsattest. Hvis din arbejdsgiver anmoder om en sådan attest, bedes du medbringe en skriftlig anmodning fra arbejdsgiveren, da det er arbejdsgiveren, der skal betale for attesten, men du kan blive bedt om at lægge ud. Du skal selv aflevere erklæringen til din arbejdsgiver.
Der anføres ikke diagnoser på erklæringen.
Fra http://www.86167021.dk/page/erklaeringerattester
Så det er dig som arbejdsgiver, der skal betale for sådan en frihåndsattest/lægeerklæring.