Kære Aminoer, Vi er ved at få produceret vores produkter i Taiwan, og varerne skal efterfølgende sælges (B2B), hovedsageligt i Tyskland. Hvordan forholder man sig til told og afgifter som dansk virksomhed, når varen aldrig rører dansk jord? Jeg tænker at omkostningerne pålægges aftager/importør af varen? I den situation vil omkostningen være en forhandlingsfaktor og vi har derfor stadig behov for at kende forholdene. Hvordan finder man toldsatser på varer i Tyskland? Er der andre afgifter vi skal være opmærksomme på?
Mvh, Niels |
Niels Mortensen:Kære Aminoer,
Vi er ved at få produceret vores produkter i Taiwan, og varerne skal efterfølgende sælges (B2B), hovedsageligt i Tyskland.
Hvordan forholder man sig til told og afgifter som dansk virksomhed, når varen aldrig rører dansk jord?
Jeg tænker at omkostningerne pålægges aftager/importør af varen? I den situation vil omkostningen være en forhandlingsfaktor og vi har derfor stadig behov for at kende forholdene.
Hvordan finder man toldsatser på varer i Tyskland? Er der andre afgifter vi skal være opmærksomme på?
Hej Niels,
For at importere fra et ikke-EU land til et land indenfor EU er reglerne meget lig de danske, da de mere eller mindre alle har deres oprindelse i fælles EU-bestemmelser. Dvs. du skal formentlig momsregistreres i Tyskland (med forbehold for om du runder de tyske satser i omsætning for pligt til momsregistrering), derudover skal du importørregistres i Tyskland, det er ikke praktisk muligt at bruge en dansk importørregistrering hvis ikke varen fysisk kommer til DK.
I forhold til moms i Tyskland skal du tænke lidt ligesom i DK, da momsreglerne i Tyskland er mere eller mindre identiske (det er typisk satserne som er forskellige) med de danske. Når du importerer vil du skulle afregne importmoms i Tyskland, men vil samtidig have fradrag for samme importmoms, altså købsmomsen bliver netto på 0. Af dine salg opkræver du tysk salgsmoms og afregner denne til de tyske skattemyndigheder.
Rent praktisk skal du nok have fat en tysk revisor til at hjælpe dig med registreringer m.m., jeg har gode erfaringer med Dantax i Flensborg/Harrisle, NB; de snakker dansk. Men der findes flere revisorer på begge sider af grænsen som hjælper med lignende problemstillinger. De vil også kunne hjælpe med dit spørgsmål omkring hvor toldsatserne i Tyskland kan findes.