Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Told- og afgiftsjunglen.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Vi er ved at få produceret vores produkter i Taiwan, og varerne skal efterfølgende sælges (B2B), hovedsageligt i Tyskland.

Hvordan forholder man sig til told og afgifter som dansk virksomhed, når varen aldrig rører dansk jord? 

Jeg tænker at omkostningerne pålægges aftager/importør af varen? I den situation vil omkostningen være en forhandlingsfaktor og vi har derfor stadig behov for at kende forholdene.

Hvordan finder man toldsatser på varer i Tyskland? Er der andre afgifter vi skal være opmærksomme på? 

Findes der en offentlig myndighed man kan ringe til? Indifferent

Mvh,

Niels

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:54

Niels Mortensen:

Kære Aminoer,

Vi er ved at få produceret vores produkter i Taiwan, og varerne skal efterfølgende sælges (B2B), hovedsageligt i Tyskland.

Hvordan forholder man sig til told og afgifter som dansk virksomhed, når varen aldrig rører dansk jord? 

Jeg tænker at omkostningerne pålægges aftager/importør af varen? I den situation vil omkostningen være en forhandlingsfaktor og vi har derfor stadig behov for at kende forholdene.

Hvordan finder man toldsatser på varer i Tyskland? Er der andre afgifter vi skal være opmærksomme på? 

Hej Niels,

For at importere fra et ikke-EU land til et land indenfor EU er reglerne meget lig de danske, da de mere eller mindre alle har deres oprindelse i fælles EU-bestemmelser. Dvs. du skal formentlig momsregistreres i Tyskland (med forbehold for om du runder de tyske satser i omsætning for pligt til momsregistrering), derudover skal du importørregistres i Tyskland, det er ikke praktisk muligt at bruge en dansk importørregistrering hvis ikke varen fysisk kommer til DK.

I forhold til moms i Tyskland skal du tænke lidt ligesom i DK, da momsreglerne i Tyskland er mere eller mindre identiske (det er typisk satserne som er forskellige) med de danske. Når du importerer vil du skulle afregne importmoms i Tyskland, men vil samtidig have fradrag for samme importmoms, altså købsmomsen bliver netto på 0. Af dine salg opkræver du tysk salgsmoms og afregner denne til de tyske skattemyndigheder.

Rent praktisk skal du nok have fat en tysk revisor til at hjælpe dig med registreringer m.m., jeg har gode erfaringer med Dantax i Flensborg/Harrisle, NB; de snakker dansk. Men der findes flere revisorer på begge sider af grænsen som hjælper med lignende problemstillinger. De vil også kunne hjælpe med dit spørgsmål omkring hvor toldsatserne i Tyskland kan findes. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01

jeg mener toldsatser er ens i EU og varen fortoldes i Tyskland hvor I jo skal kunne tage vare på den fortoldning ved ankomsten - Jeg ville TRO I kan behøve en tysk enhed til at fortolde - som skal vejes op mod at få varen til Danmark og den ekstra fragt videre til Tyskland - med mindre det firma der modtager varen i Tyskland selv tager fortoldning og betaler - og så mener jeg som sagt satsen er som i DK

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. May 13
Skrevet kl. 11:20

Jeg mener helt sikkert ikke, at vi skal momsregistreres/have en enhed i Tyskland. 

Et simpelt eksempel: 

Vores varer produceres på fabrikken i Taiwan, pakkes i en container og køres på havnen. 

Herfra har køber af vores produkt 2 valg:

- Hent containeren på havnen i Taiwan (I det tilfælde hvor de har bedre shipping-aftaler end os)

- Få containeren leveret til ønsket destination mod merpris

Varen skifter altså hænder i Taiwan og det er derfor køberen der importerer varen. Vi står altså ikke som importør i Tyskland. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 11:28

Om det er dig eller din kunde der forestår indfortoldningen  kun et spørgsmål om hvad i forhandler jer frem til.  Det letteste for dig vil være at sælge f.eks FOB Taiwan så slipper du for alt bøvl med told. Om du som dansk virksomhed overhoved kan få varen ind i Tyskland uden have firmer der er jeg lidt usikker på, men det er noget med EU er ved at ændre reglerne.  

Toldsatsen er den samme i hele EU så det er intet problem, den er bestemt af oprindelseslandet på produktet. Når du kender varekoden på dit produkt så kan toldsatsen findes her:  http://www.tarif.skat.dk/tariff/index.jsf

Om varen pålægges f.eks tyske punkafgifter ved jeg intet om. 

Prøv at ring til SKATs toldeksperter, de burde kunne hjælpe dig.  Udover SKAT vil jeg anbefale at du tager fat i en dansk speditør med afdeling i Tyskland, de vil med sikkerhed kunne hjælpe dig.

Lad mig endelig høre hvad du kommer frem til af løsning.

Hilsen

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28

Niels Mortensen:

- Hent containeren på havnen i Taiwan (I det tilfælde hvor de har bedre shipping-aftaler end os)

Varen skifter altså hænder i Taiwan og det er derfor køberen der importerer varen. Vi står altså ikke som importør i Tyskland. 

jamen så er det den tyske køber som importerer og fortolder og toldsatser for køber vil så være som i DK for samme vare mig bekendt og beløbet vil så afhænge af pris og fragt som der jo også kommer told på. Hvis jeg som ventet har ret i samme told% kan du undersøge det i DK 

Private vil få tysk moms oveni - momsregistrerede tyskere vil ikke ha udgift til tysk moms men skulle angive importmoms - idet jeg er ret sikker på det også der er EU harmoniseret med selve princippet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:53

Niels Mortensen:

Jeg mener helt sikkert ikke, at vi skal momsregistreres/have en enhed i Tyskland. 

Et simpelt eksempel: 

Vores varer produceres på fabrikken i Taiwan, pakkes i en container og køres på havnen. 

Under forudsætning af i ikke på noget tidspunkt har rådighed over varen indenfor EU er jeg enig i ikke skal have en tysk momsregistrering.

Jeg havde forstået dit første indlæg anderledes.

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. May 13
Skrevet kl. 12:03

Det ville måske have været en del nemmere, hvis jeg fra starten havde gjort klart at der sælges FOB. 

Jeg er som sagt ret sikker på, at vi ikke kommer til at bøvle med told osv., men omkostningen vil være et punkt i forhandlingssituationen og derfor vigtig at kende på forhånd. 

Jeg har tidligere været inde på tarif.skat.dk, men deres information giver først mening, nu du siger at den er bestemt af oprindelseslandet på produktet. 

Varekoden har jeg heldigvis undersøgt tidligere (en jungle for sig) og jeg er kommet frem til, at toldsatsen (Toldsats for tredjelande (103)) er på 4,7% af prisen for varen+forsikring+fragt. 

Vh Niels 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 12:15

Niels Mortensen:
Jeg er som sagt ret sikker på, at vi ikke kommer til at bøvle med told osv., men omkostningen vil være et punkt i forhandlingssituationen og derfor vigtig at kende på forhånd. 

Sælger du  FOB havn Taiwan  i henhold til reglerne i Incoterm 2000 er det køber der skal forestå og betale indfortoldning. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. May 13
Skrevet kl. 12:56

Mange tak for svarene.

Jeg opdaterer tråden når jeg har verificeret toldspørgsmålene. Skype-Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)