Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spraytan - skat

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 30. Dec 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg købte for nogen år siden spraytan udstyr mhb at bruge det selv.. Siden da har omgangskredsen også fået en omgang i ny og næ.. Nu er der begyndt at komme deciderede kunder udefra, hvilket selvfølgelig har resulteret i en lille indtjening.

jeg ringer derfor til skat, og spørger hvordan jeg indberetter den indtjening, og får forklaringen på dette...

jeg skal lave en frivillig indbetaling og registrere det som "overskud af virksomhed"... Dertil fortæller de mig at jeg til næste år skal have en udvidet selvangivelse fordi jeg er en virksomhed.

Jeg er pt under uddannelse, og laver egentlig mest spraytan for sjov. Min bekymring går på at jeg på intet tidspunkt havde planer om at skulle registreres som decideret virksomhed/selvstændig. Selvfølgelig også fordi at jeg efter endt uddannelse ikke er garanteret et job, og det så vil få betydning for mine dagpenge osv at jeg står registreret som selvstændig lige pludselig. 

Kan det virkelig være rigtig at man ikke "bare" kan indberette i ny og næ når man har tjent en skilling, uden at skulle registreres som selvstændig?

lad os fx sige at jeg hjælper en gammel dame i haven en enkelt sommer, og for det, får jeg 1500,-. dette gør mig vel ikke til en virksomhed/selvstændig? 

Beklager mit lange indlæg, er helt grøn i det her! 

Mvh Jeanette 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:31

Hvis du ikke kan forudse en omsætning (ikke overskud) på 50.000 på 12 af hinanden følgende måneder, behøves du ikke registreres som virksomhed. Du skal så også bare vide, at det at blive registreret som virksomhed ikke er noget "farligt" eller tungt. :)

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 22:54
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Arne G.:
Hvis du ikke kan forudse en omsætning (ikke overskud) på 50.000 på 12 af hinanden følgende måneder, behøves du ikke registreres som virksomhed.

Hvis du ikke regner med at omsætte for mere end 50.000 over 12 sammenhængende måder behøves man ikke moms registreres. Der er en forskel.

Du kan sagtens have cvr nummer uden moms registrering, men ikke moms registreres uden cvr.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bejder:

jeg skal lave en frivillig indbetaling og registrere det som "overskud af virksomhed"... Dertil fortæller de mig at jeg til næste år skal have en udvidet selvangivelse fordi jeg er en virksomhed.

Jeg er pt under uddannelse, og laver egentlig mest spraytan for sjov. Min bekymring går på at jeg på intet tidspunkt havde planer om at skulle registreres som decideret virksomhed/selvstændig. Selvfølgelig også fordi at jeg efter endt uddannelse ikke er garanteret et job, og det så vil få betydning for mine dagpenge osv at jeg står registreret som selvstændig lige pludselig. 

Kan det virkelig være rigtig at man ikke "bare" kan indberette i ny og næ når man har tjent en skilling, uden at skulle registreres som selvstændig?

nej det kan ikke være rigtigt. Så længe du ikke åbenlyst kan forvente at omsætte for over 50.000 kr per 12 mdr - så er der ikke krav om moms og så er der heller ikke krav om virksomhed og CVR som kan genere ved senere dagpenge

Du fører regnskab og opgiver dit overskud i rubrik 15 af helt almindelig selvangivelse og sprayer videre - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/kan-jeg-drive-forretning-uden-at-vre.html 

vh og god vind med det

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Feb 14
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 00:35

Hej John,

Lytter lige med her, og har set før, at skat ikke altid har givet korrekte oplysninger. :)

Min lillebror ville vedligeholde cykler for andre, da han selv var nørd, mens han studerede. Skat sagde, at fordi det ikke var tidsbegrænset, skulle det oprettes som PMV som minimum. Tidsbegrænset som i eksemplet trådstarter kom med, altså at hjælpe en gammel dame i hendes have. 

Sandt eller falsk? :) 

Tak på forhånd. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:18

Johera:

Falsk - Der gælder samme regler som John beskrev ovenfor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:17

Johera:

Min lillebror ville vedligeholde cykler for andre, da han selv var nørd, mens han studerede. Skat sagde, at fordi det ikke var tidsbegrænset, skulle det oprettes som PMV som minimum. Tidsbegrænset som i eksemplet trådstarter kom med, altså at hjælpe en gammel dame i hendes have. 

Falsk - han skal opgive sin fortjeneste til skat - men der intet krav om PMV - det er helt frivilligt - Kan jo være en fordel med et CVR nummer, men absolut ikke krav og er kunderne ligeglade og han opgiver sin fortjeneste - så no problemos

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:28

Jonas:

Arne G.:
Hvis du ikke kan forudse en omsætning (ikke overskud) på 50.000 på 12 af hinanden følgende måneder, behøves du ikke registreres som virksomhed.

Hvis du ikke regner med at omsætte for mere end 50.000 over 12 sammenhængende måder behøves man ikke moms registreres. Der er en forskel.

Du kan sagtens have cvr nummer uden moms registrering, men ikke moms registreres uden cvr.

Det er simpelthen forkert. Naturligvis skal du momsregistreres hvis du ligger over 50.000, men ellers har det ikke meget med sagen at gøre. En kilde fra din side af, ville være godt. Jeg kommer med en kilde for min påstand og så tror jeg egentligt bare at vi lukker den her :) 
https://erhvervsstyrelsen.dk/personligt-ejede-virksomheder 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:14

Arne G.:
Det er simpelthen forkert.

Hvad er forkert?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:33

Arne G.:

Jonas:

Arne G.:

Det er simpelthen forkert. Naturligvis skal du momsregistreres hvis du ligger over 50.000, men ellers har det ikke meget med sagen at gøre. En kilde fra din side af, ville være godt. Jeg kommer med en kilde for min påstand og så tror jeg egentligt bare at vi lukker den her :) 
https://erhvervsstyrelsen.dk/personligt-ejede-virksomheder 

tror I taler forbi hinanden for Arne har jo ret i at hvis man ikke åbenlyst forventer 50.000 kr i oms på 12 mdr lbd behøver man ikke registreres som virksomhed - Jeg er så ikke sten sikker på hvad det er Jonas svarer på, men det er korrekt at man så heller ikke behøves momsregistreres - men bundlinjen er:

Man behøver ikke registrere virksomhed og ikke moms heller - hvis man åbenlyst venter oms under de 50 t på 12 mdr løbende

Man skal moms registreres når man venter at oms ved momspligtig aktivitet vil komme over de 50 t og så skal man ha CVR nr

Man må gerne frivilligt registrere CVR også med oms under 50 t  og det giver så 2 muligheder

1 Personlig mindre virksomhed uden moms som PMV

2 Alm virksomhed eller selskab med moms

vh John Hannover

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)