Jeg købte for nogen år siden spraytan udstyr mhb at bruge det selv.. Siden da har omgangskredsen også fået en omgang i ny og næ.. Nu er der begyndt at komme deciderede kunder udefra, hvilket selvfølgelig har resulteret i en lille indtjening. jeg ringer derfor til skat, og spørger hvordan jeg indberetter den indtjening, og får forklaringen på dette... jeg skal lave en frivillig indbetaling og registrere det som "overskud af virksomhed"... Dertil fortæller de mig at jeg til næste år skal have en udvidet selvangivelse fordi jeg er en virksomhed. Jeg er pt under uddannelse, og laver egentlig mest spraytan for sjov. Min bekymring går på at jeg på intet tidspunkt havde planer om at skulle registreres som decideret virksomhed/selvstændig. Selvfølgelig også fordi at jeg efter endt uddannelse ikke er garanteret et job, og det så vil få betydning for mine dagpenge osv at jeg står registreret som selvstændig lige pludselig. Kan det virkelig være rigtig at man ikke "bare" kan indberette i ny og næ når man har tjent en skilling, uden at skulle registreres som selvstændig? lad os fx sige at jeg hjælper en gammel dame i haven en enkelt sommer, og for det, får jeg 1500,-. dette gør mig vel ikke til en virksomhed/selvstændig? Beklager mit lange indlæg, er helt grøn i det her! Mvh Jeanette |
Hvis du ikke kan forudse en omsætning (ikke overskud) på 50.000 på 12 af hinanden følgende måneder, behøves du ikke registreres som virksomhed. Du skal så også bare vide, at det at blive registreret som virksomhed ikke er noget "farligt" eller tungt. :)