Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Baby hjælp til at aflønne mig selv! (begynder ?)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 478
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt skåret ud i pap - hvordan udbetaler jeg så løn/overskud, til mig selv?

Jeg er ligsom bare sprunget på hovedet ud i at være selvstændig - og nu kommer jeg så snart, til den første aflønning til mig selv. Men hvordan?

Altså, jeg tegner portrætter a 450 kr stykket. Og eftersom jeg er kunstner, på den måde som jeg er, så skal jeg åbenbart kun betale 5 % i salgsmoms. Jeg behøver ikke moms - i hvert fald ikke i år, men jeg har alligevel tilmeldt mig det, for at begynde at lære det.

Men så har jeg vel noget personligt fradrag (Gælder det også for selvstændige og hvordan regner jeg det ud?) Jeg vil gerne sætte mig selv til 40 % i skat, sådan at jeg måske skaber mig en lille opsparing. Men hvor får jeg mit skattekort fra?
Jeg har et regnskabsprogram (Billys Billing) men det forstår jeg mig ikke helt på endnu.

Altså - please... (John Hanover, DU er sikkert god her! :D) en baby agtig step-by-step til, hvor jeg begynder og hvor jeg slutter? Fradrag, moms, skat?

Mange tak! :)

Bedste Hilsener

Rikke MY

www.facebook.com/dimseriet

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 06:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 09:36

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16

Rikke MY .•''*♪♫•*¨✿.:

Altså, jeg tegner portrætter a 450 kr stykket. Og eftersom jeg er kunstner, på den måde som jeg er, så skal jeg åbenbart kun betale 5 % i salgsmoms. Jeg behøver ikke moms - i hvert fald ikke i år, men jeg har alligevel tilmeldt mig det, for at begynde at lære det.

Men så har jeg vel noget personligt fradrag (Gælder det også for selvstændige og hvordan regner jeg det ud?) Jeg vil gerne sætte mig selv til 40 % i skat, sådan at jeg måske skaber mig en lille opsparing. Men hvor får jeg mit skattekort fra?
Jeg har et regnskabsprogram (Billys Billing) men det forstår jeg mig ikke helt på endnu.

du virker til at ha enkeltmandsvirksomhed - og så er der ikke noget der som sådan hedder løn i alm- enkeltmands/personlig virksomhed.

Man betaler skat af sit overskud - og penge man hæver privat eller sætter ind, sker alt sammen via status og påvirker derfor slet ikke skat. Se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html som forklarer mere

Ja du har personligt fradrag - helt som ved al anden indtægt. Forudsat du ikke har brugt det på anden indkomst - for det er jo et fradrag der dækker al indkomst - så betaler du til skat 8% i am bidrag af al indkomst op til fradraget er brugt, og så ca 44% inkl. am bidrag og skat - efter fradraget er brug

Det nemmeste, og bedste er også, at gå i forskud og stille og roligt sætte et beløb ind når du kender lidt til indtægten. Så får du enten trukket skatten ved nedsat fradrag på anden indkomst - og så er den betalt - eller du får opkrævning. 

Hvis du hæver penge fra den konto du bruger i Billy til firmaet - og det er til dig selv - så er det en privat hævning som har sin egen konto

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 11:26

Det er det ja :)

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 12:19

Som John skriver, så flyder din firmaøkonomi og privatøkonomi sammen ved en enkeltmandsvirksomhed. Du skriver på din forskudsopgørelse hvad du regner med at have af overskud i firmaet, så betaler du bare lidt mere i skat af dit fuldtidsjob (hvis du har sådan et ved siden af). Hvis du skal bruge penge privat, så hæver du dem bare fra din konto, men der skal selvfølgelig være penge tilbage til at betale dine udgifter i firmaet.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 10:03

Tusind tak for jeres svar!

Jeg forstår det ikke... Min hjerne er lavet af havregrød, når det kommer til tal.

Betyder det, at jeg i princippet kan bruge "rub og stub" til privat husholdning f.eks. og ikke betale skat?

Jeg gemmer alle tjente kroner på en konto, jeg ikke rører før den 1. Når jeg skal indberette skat og moms og udbetale mig selv løn. (Jeg har sat mig selv, til at indberette hver måned.)

Selv forestiller jeg mig, at jeg skal gøre således:

Jeg har tjent 5000 kr.
Så betaler jeg 5 % til moms
Jeg trækker da personligt månedligt fradrag fra og herefter skat (Tænker jeg skal ha fat i mit skattekort)
Og herefter udbetaler jeg mig selv al overskuddet, i løn.

Jeg har ikke noget job eller noget, ved siden af.

Jeg har ikke de store udgifter. Papir, blyant og godt lys er alt jeg behøver. :) Men der går da lidt, til Facebook annoncer mm. men det ser jeg lidt på, som "personlig småinvestering" - min form for "Lotto" :D Jeg kører selvfølgelig så heller ikke de store kampagner - men bare, lidt her og der.

Jeg er endnu ikke koblet på min bank konto, fra Billy's. Jeg har endnu ikke helt kunne overskue hvordan - hvilke konti jeg skal bruge til hvad osv. - Det er en af grundende til at jeg skriver nu - da det er nu, jeg er nået til at skulle lærer "alt det der" :)

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 811
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 10:11

Rikke MY .•''*♪♫•*¨✿.:
Betyder det, at jeg i princippet kan bruge "rub og stub" til privat husholdning f.eks. og ikke betale skat?

Nej, du skal som John siger betale skat af dit overskud. Du kan ikke trække privat forbrug fra. Alene udgifter til din virksomhed kan trækkes fra. 

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 10:14

Det tænkte jeg nok :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:41

Rikke MY .•''*♪♫•*¨✿.:

1

Jeg forstår det ikke... Min hjerne er lavet af havregrød, når det kommer til tal.

2

Jeg gemmer alle tjente kroner på en konto, jeg ikke rører før den 1. Når jeg skal indberette skat og moms og udbetale mig selv løn. (Jeg har sat mig selv, til at indberette hver måned.)

Selv forestiller jeg mig, at jeg skal gøre således:

3

Jeg har tjent 5000 kr.
Så betaler jeg 5 % til moms

4

Jeg trækker da personligt månedligt fradrag fra og herefter skat (Tænker jeg skal ha fat i mit skattekort)
Og herefter udbetaler jeg mig selv al overskuddet, i løn.

Jeg har ikke noget job eller noget, ved siden af.

Jeg har ikke de store udgifter. Papir, blyant og godt lys er alt jeg behøver. :) Men der går da lidt, til Facebook annoncer mm. men det ser jeg lidt på, som "personlig småinvestering" - min form for "Lotto" :D Jeg kører selvfølgelig så heller ikke de store kampagner - men bare, lidt her og der.

5

Jeg er endnu ikke koblet på min bank konto, fra Billy's. Jeg har endnu ikke helt kunne overskue hvordan - hvilke konti jeg skal bruge til hvad osv. - Det er en af grundende til at jeg skriver nu - da det er nu, jeg er nået til at skulle lærer "alt det der" :)

1 - du bør overveje at lade en ekstern bogholder klare det for nogle få 100 kr per måned    rent forslag her http://1264.dk/ 

2 - 3 og 4 - nej kun udgifter der direkte hænger sammen med at få indtægten - ex papir, blyant, konkret facebook annonce er udgifter, så

Du sælger for 105 kr inkl. kunstnermoms (du skal ha indrettet Billy til kunstnermoms) = 100 kr indtægt - minus papir o.a. 5 kr = 95 kr overskud som du beskattes af med 8% am bidrag indtil dit fradrag er brugt op og så ca IALT 44% til skat derefter

5 Du skal bare ha en bankonto som du kun bruger til det her og den skal du ha dit CVR knyttet til som NemKonto af hensyn til bank. Der er en konto i Billy der hedder bank

www.regnskabsskolen.dk har kursus snart i Billy

Min bog om personlig virksomhed har meget du kan bruge - momsmæssigt skal du bare tænke 5% i stedet for 25% når den omtaler moms http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)