Helt skåret ud i pap - hvordan udbetaler jeg så løn/overskud, til mig selv? Jeg er ligsom bare sprunget på hovedet ud i at være selvstændig - og nu kommer jeg så snart, til den første aflønning til mig selv. Men hvordan? Altså, jeg tegner portrætter a 450 kr stykket. Og eftersom jeg er kunstner, på den måde som jeg er, så skal jeg åbenbart kun betale 5 % i salgsmoms. Jeg behøver ikke moms - i hvert fald ikke i år, men jeg har alligevel tilmeldt mig det, for at begynde at lære det. Men så har jeg vel noget personligt fradrag (Gælder det også for selvstændige og hvordan regner jeg det ud?) Jeg vil gerne sætte mig selv til 40 % i skat, sådan at jeg måske skaber mig en lille opsparing. Men hvor får jeg mit skattekort fra? Altså - please... (John Hanover, DU er sikkert god her! :D) en baby agtig step-by-step til, hvor jeg begynder og hvor jeg slutter? Fradrag, moms, skat? www.facebook.com/dimseriet |
Baby hjælp til at aflønne mig selv! (begynder ?)
Er det en enkeltmandsvirksomhed ? - Kim - |
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
du virker til at ha enkeltmandsvirksomhed - og så er der ikke noget der som sådan hedder løn i alm- enkeltmands/personlig virksomhed. Man betaler skat af sit overskud - og penge man hæver privat eller sætter ind, sker alt sammen via status og påvirker derfor slet ikke skat. Se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html som forklarer mere Ja du har personligt fradrag - helt som ved al anden indtægt. Forudsat du ikke har brugt det på anden indkomst - for det er jo et fradrag der dækker al indkomst - så betaler du til skat 8% i am bidrag af al indkomst op til fradraget er brugt, og så ca 44% inkl. am bidrag og skat - efter fradraget er brug Det nemmeste, og bedste er også, at gå i forskud og stille og roligt sætte et beløb ind når du kender lidt til indtægten. Så får du enten trukket skatten ved nedsat fradrag på anden indkomst - og så er den betalt - eller du får opkrævning. Hvis du hæver penge fra den konto du bruger i Billy til firmaet - og det er til dig selv - så er det en privat hævning som har sin egen konto vh John Hannover |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Som John skriver, så flyder din firmaøkonomi og privatøkonomi sammen ved en enkeltmandsvirksomhed. Du skriver på din forskudsopgørelse hvad du regner med at have af overskud i firmaet, så betaler du bare lidt mere i skat af dit fuldtidsjob (hvis du har sådan et ved siden af). Hvis du skal bruge penge privat, så hæver du dem bare fra din konto, men der skal selvfølgelig være penge tilbage til at betale dine udgifter i firmaet. - Kim - |
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
Tusind tak for jeres svar! Jeg forstår det ikke... Min hjerne er lavet af havregrød, når det kommer til tal. Betyder det, at jeg i princippet kan bruge "rub og stub" til privat husholdning f.eks. og ikke betale skat? Selv forestiller jeg mig, at jeg skal gøre således: Jeg har tjent 5000 kr. |
Nej, du skal som John siger betale skat af dit overskud. Du kan ikke trække privat forbrug fra. Alene udgifter til din virksomhed kan trækkes fra. |
Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.
1 - du bør overveje at lade en ekstern bogholder klare det for nogle få 100 kr per måned rent forslag her http://1264.dk/ 2 - 3 og 4 - nej kun udgifter der direkte hænger sammen med at få indtægten - ex papir, blyant, konkret facebook annonce er udgifter, så Du sælger for 105 kr inkl. kunstnermoms (du skal ha indrettet Billy til kunstnermoms) = 100 kr indtægt - minus papir o.a. 5 kr = 95 kr overskud som du beskattes af med 8% am bidrag indtil dit fradrag er brugt op og så ca IALT 44% til skat derefter 5 Du skal bare ha en bankonto som du kun bruger til det her og den skal du ha dit CVR knyttet til som NemKonto af hensyn til bank. Der er en konto i Billy der hedder bank Min bog om personlig virksomhed har meget du kan bruge - momsmæssigt skal du bare tænke 5% i stedet for 25% når den omtaler moms http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html vh John Hannover |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com