Hej Amino. Håber at en herinde kan hjælpe mig. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som driver en webshop. Denne vil jeg dog lukke ned, for at koncentrere mig om et nyt projekt. Til det nye projekt skal jeg måske, have en til at hjælpe med nogle opgaver. kan jeg lave en aftale med denne person, om at han får et beløb pr. udført opgave og så er det det? Hvad vil det koste mig, udover det aftalte beløb? Her tænker jeg ATP og hvad der evt. ellers kommer til. på forhånd tak for hjælpen. Hilsen Nicolai |
Hvis det han skal udføre er lønmodtager arbejde - så skal han ha løn og indberetning af A skat og dermed ATP , feriepenge os.
Hvis han kan ses som freelance - og det er arbejdet som afgør det - så kan du betale honorar som du så skal indberette som bidragspligtig b- indkomst uden APT og ferie penge- Igen skal du være sikker på det ikke kan ses som lønmodtager arbejde - for betaler han så ikke skatten der opkræves, så kan du hænge på den
Endeligt kunne han være selvstændig og fakturere med moms evt. men jeg synes ikke lige det lyder som det her
læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html som forklarer forskelle der som nævnt ikke er noget med hvad man aftaler,, men om hvad arbejdet udgør.
Iøvrigt er ATP i sig selv næppe et beløbsproblem - snarere feriepenge og fratrædelse - MEN det kan du jo normalt regne med ellers ligger oven i prisen - så uden feriepenge og APT osv skal du måske af med 280 kr i timen og som ansat med de ting- kun med 200 kr i timen og så koster begge dele jo dig det samme.
Selve indberetningen via f.eks. danløn eller dataløn er let
vh John Hannover