nej man kan ikke trække gaver fra som udgangspunkt - og her er der jo ikke reklame eller markeds værdi i det - så vil hun sige tak, må hun gøre det uden fradrag - privat. Det ligger jo i, at man ikke kan trække betaling for ydelser fra (uanset om det er kontanter eller gavekort eller en halv gris) hvis ikke modtageren af betalingen for ydelsen også opgiver beløbet til skat.
Det har ingen betydning om det er kontanter eller gavekort eller den halve gris, man må ikke betale folk sort for ydelser helt enkelt
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det har ingen betydning om det er kontanter eller gavekort eller den halve gris, man må ikke betale folk sort for ydelser helt enkelt
Enig - men her der vel tale om repræsentation og dermed begrænset fradrag.....
Jeg fornemmer godt din lyst til at der nok er et eller andet muligt ofte - men hvor du ser repræsentation i, at et firma som modtager en ydelse, betaler via gavekort - er rent sort snak for mig. Det er betaling for en ydelse - en gave i mine øjne som modtager der får det istedet for at sende en regning og selv beskattes af det, får skattefrit. Repræsentation. Det turde jeg aldrig kalde det - jeg synes den er ret lang ude rent ud sagt - Du ser af startspørgsmålet, at det er ren sort betaling og ikke antydning af repræsentation som der formuleret - Kan jeg honorer en selvstændig med firma med gavekort og trække det fra - det er spørgsmålet.
Astrid:
En selvstændig har fået hjælp til sin hjemmeside fra en anden selvstændig.
Han vil ikke have betaling, men hun vil gerne honorere ham alligevel.
Kan hun købe et gavekort og give til ham, og trække det fra?
Hvis Whiskey vil sige repræsentation til det - så kan jeg bare erklære mig totalt uening - ellers må han lære mig, hvorledes man kan betale for ydelser fra et firma til et andet, og trække betalingen fra i skat, mens modtager ikke skal beskattes af betalingen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg tror ikke Skat her vil acceptere et fradrag. Hvis ham, der havde lavet hjemmesiden, havde udstedt en faktura, så havde han en skattepligtig omsætning og du et fradragsberettiget udgift.
At du køber et gavekort er derimod en gave - og en udgift, som du ikke er forpligtet til at holde. Dette også sammenholdt med, at modtageren ikke bliver skattepligtig af gaven (hvis den ligger inden for niveauet af lejlighedsgaver).
Jeg fornemmer godt din lyst til at der nok er et eller andet muligt ofte - men hvor du ser repræsentation i, at et firma som modtager en ydelse, betaler via gavekort - er rent sort snak for mig.
Der er jo netop ikke tale om betaling for en ydelse. Modtager vil ikke have betaling og det er uklart om der i det hele tale er lavet aftale om betaling. Hvad er så definitionen på repræsentation i forhold til SKAT: "Udgifter, som afholdes for at få afsluttet forretninger eller for at knytte eller bevare forretningsforbindelser". Det synes jeg at situationen kan falde ind under - knytte og bevare.....
Der er ikke en eksakt løsning med to streger som du forsøger at gøre det. Men at udelukke muligheden helt er ikke nødvendigvis en hjælp for trådstarter. Hvis jeg skal være lidt selvkritisk med min egen tanke - så går det mere på at der gives et gavekort. En tinggave ville være bedre.
Bare lige for at lege videre med dit synspunkt - hvordan vil du så behandle momsen på denne betaling?
At du køber et gavekort er derimod en gave - og en udgift, som du ikke er forpligtet til at holde. Dette også sammenholdt med, at modtageren ikke bliver skattepligtig af gaven (hvis den ligger inden for niveauet af lejlighedsgaver).
Enig Rikke.
Men fradrag eller ej kræver en afgørelse af fradrag at vi kender motivet til at give denne kage. Jeg bruger eksempelvis selv et par konsulenter som leverer nogle ydelser til mig. Det går helt efter bogen - faktura og betaling. Hvis de har ydet noget ekstra har jeg ofte betalt "frivilligt" ekstra for denne ydelse (næsten a la drikkepenge). Hvorfor betale ekstra - jo de yder mere og prioritere mig fordi de føler deres ekstra indsats værdsat. De er glade og jeg er glad - og vi er reelt inde i definitionen på repræsentation "..... knytte og bevare....".
Jeg ville bare gigavekort privat og ikke tænke moms. Eller se det som gave med kvart fradrag hvis det er det du kalder repræsentation. Jeg synes dog gavekort lyder som betaling for ydelsen
Venlig hilsen johnh
Men fradrag eller ej kræver en afgørelse af fradrag at vi kender motivet til at give denne kage. Jeg bruger eksempelvis selv et par konsulenter som leverer nogle ydelser til mig. Det går helt efter bogen - faktura og betaling. Hvis de har ydet noget ekstra har jeg ofte betalt "frivilligt" ekstra for denne ydelse (næsten a la drikkepenge). Hvorfor betale ekstra - jo de yder mere og prioritere mig fordi de føler deres ekstra indsats værdsat. De er glade og jeg er glad - og vi er reelt inde i definitionen på repræsentation "..... knytte og bevare....".
fastholder at gavekort er erstatning for betaling her - men hvis du så sender køber gavekort whiskey og sender - 500 kr ud over betalingen som drikkepenge - tager du så fuldt fradrag for gavekortet eller i det mindste så som gave med det begrænsede fradrag - for at knytte og bevare?
vh John H
500 kr ud over betalingen som drikkepenge - tager du så fuldt fradrag for gavekortet eller i det mindste så som gave med det begrænsede fradrag - for at knytte og bevare?
Nu handler jeg ikke som erhvervsdrivende med disse - så der er ikke noget at fradrage.