Dvs. hvis jeg opholder mig 10 dage i Danmark og resten af året uden for Danmark, jeg har ikke ret til nogen ydelser eller service i Danmark, jeg har ikke nogen bolig i Danmark og ingen kone i Danmark. Konklusion: jeg skal aflevere knap halvdelen af min indtægt til Danmark, fordi jeg har dansk pas?
Jeg har svært ved at tro, at det er rigtigt. Jeg prøvede at finde din reference, men kan kun finde 4 c, og der står ikke rigtig noget.
Jeg er enig i, at jeg efter den bestemmelse i dobbeltbeskatningsoverenskomsten skal beskattes efter de danske skatteregler.
Jeg mener så blot, at siden jeg ikke har fast bopæl nogen steder, og idet jeg ikke opholder mig i noget land over 3 måneder, så er jeg efter de danske skatteregler ikke pligtig til at betale skat.
Dvs. hvis jeg opholder mig 10 dage i Danmark og resten af året uden for Danmark, jeg har ikke ret til nogen ydelser eller service i Danmark, jeg har ikke nogen bolig i Danmark og ingen kone i Danmark. Konklusion: jeg skal aflevere knap halvdelen af min indtægt til Danmark, fordi jeg har dansk pas?
Jeg har svært ved at tro, at det er rigtigt.
Som jeg har skrevet tidligere er intet så simpelt at du kan sætte to streger under, uden i det mindste at skulle foretage en vurdering. Og under nogle forudsætninger, så kan den situation du beskriver godt medføre fuld skattepligt til DK!
Når du er fuld skattepligtig til DK og gerne vil træde ud af den fulde skattepligt, så skal der være tale om du fraflytter DK! At fraflytte betyder, at du ikke må tage ophold i DK i mere end et hvis antal dage om året (og her kan Skat blandt andet tjekke om du anvender dit dankort i DK osv. kreativiteten er stor) og endvidere må du ikke have fast ejendom til rådighed, hvilket blandt andet betyder ejer du et hus så skal der være en uopsigelig lejekontrakt på 3 år.
Men det kan også sagtens være du i den situation du beskriver er på vej ud af skattepligten, uden problemer vel at mærke! Jeg vil bare anbefale du snakker din situation igennem med en skatterådgiver eller lign., det er trods alt mange af dine skattekroner der er på spil :)