Er det bare som 20.000 i virksomhedens overskud, eller skal jeg snydes for de ikke har udbetalt momsen, og så regne det som 16.000 i overskud og 4000 i moms?
Og når betalingen er sket gennem paypal. Skal det så registreres i som salg i udlandet?
Jeg fik udbetalt 20.000 kr på affiliate indtjening sidste år.
Pengene blev betalt via paypal og kom fra et dansk affiliate site.
Jeg var momsregistreret og havde CVR, men alligevel udbetalte de ikke momsen.
Hvordan skal jeg bogføre dette?
Er det bare som 20.000 i virksomhedens overskud, eller skal jeg snydes for de ikke har udbetalt momsen, og så regne det som 16.000 i overskud og 4000 i moms?
Først, har du ikke modtaget et afregningsbilag? (Hvis ikke, vil jeg da henvende mig til hjemmesiden og bede om det) Grunden til jeg spørger om dette er at du skriver de ikke har udbetalt momsen, så har du et bilag på 20.000 kr. + moms 5.000 kr. = 25.000 kr.?
Det er ikke rigtig til at svare på hvordan din indtægt skal bogføres og deraf hvordan dit overskud fordeler sig før ovenstående er afklaret!
intraman:
Og når betalingen er sket gennem paypal. Skal det så registreres i som salg i udlandet?
Nej! Hvordan vederlaget overføres har ingen betydning i forhold til hvilken type moms eller rubrikoplysning der skal anvendes.
Mit CVR står på afregningsbilaget, men der er ikke regnet moms på det
Umiddelbart vil jeg mene afregningsbilaget ikke lever op til kravene i momsbekendtgørelsen, da den afgiftsmæssige behandling skal fremgå! Men det er en anden problemstilling, hvilken du bør aftale med din kunde om at få rettet. Uanset om benytter afregningsbilag eller fakturaer så skal momsbekendtgørelsen iagttages og kan medføre en bøde ved ligningskontrol fra Skat, hvis der ikke er styr på dette.
Når det er sagt, så skal du som momsregistreret beregne moms af dit salg. Og grundlaget mener jeg du skal finde i momslovens § 27, hvilket siger at afgiftsgrundlaget udgør 80 % (og salgsmomsen bliver derfor 20 %). Altså din omsætning bliver 16.000 kr. og 4.000 kr. i salgsmoms, dvs. dit "overskud" lidt firkantet bliver 16.000 kr.
I forhold til bogføring så plejer de fleste bogføringsprogrammer at kunne håndtere en dansk salgsmoms, men ellers på manuel vis;
Jamen jeg har ikke decideret solgt noget til dem. Jeg har bare optjent penge på deres website med deres affiliate reklamer, hvorefter de så har udbetalt til mig.
Jo reklameplads. Hvorfor ikke smide navnet på det netværk op som du har brugt. Det gør det lettere. Umiddelbart så betragter firmaet sig nok som udenlandsk?
Jamen jeg har ikke decideret solgt noget til dem. Jeg har bare optjent penge på deres website med deres affiliate reklamer, hvorefter de så har udbetalt til mig.
det ER et salg - du har solgt dem noget - det er jo derfor de betaler til dig - du har solgt en ydelse.