Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat i enkeltmandsvirksomhed i stedet for fælles oprettelse

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 23. Dec 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg står med et forretningsidé med en partner som vi gerne vil i gang med gennem et fælles IVS. Vores problem er at han ikke har den nødvendige startkapital til sin del (Vil havde tænkt os at køre 50/50). Da det ikke er en mulighed for ham at skaffe lige foreløbig, og jeg selv har pengene til hele opstarten vil jeg høre jer om det i stedet er muligt, at ansætte ham i et enkeltmandsfirma (Som jeg allerede har) og så lønne ham X % af overskuddet? Jeg vil jo gerne stadig have partner med på idéen.

Er klar over at dette skaber nogle komplikationer ift. vækst osv, da X % af overskuddet dermed SKAL udbetales hver måned. 

Måske et andet forslag? (Udover lån til partner)

Mvh Alex

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17

Et forslag kunne vel være at i starter virksomheden med hvad end han kan være med på og du så låner virksomheden det resterende nødvendige, således du kan få dine penge igen ud af overskud og i dermed har 50/50 af det der opbygges løbende, 

Du står selvfølgelig stadig med næsten hele risikoen på den måde. Men det lyder du villig til eftersom du ville lave en virk og ansætte ham.

I skal selvfølgelig lave lånet i henhold til alle regler på området, som jeg ikke vil foregive at kende, men det er noget med minimum renter osv. :-)

M.v.h.

Chris

Tilmeldt 23. Dec 14
Skrevet kl. 13:29

Hej Chris,

Det er selvfølgelig en idé. Ved du hvad forskellen er på om jeg låner virksomheden penge efter opstart eller låner ham penge personligt før opstart?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01

Penge du låner ham personliigt skylder han dig personligt og hæfter for - Penge du låner IVS skyder IVS dig og tabes hvis IVS går ned. Dertil kommer, at han jo ikke bliver medejer ved at du låner IVS penge, det gør han kun hvis du låner HAM penge og han så bruger dem til anparter

Lån til ham eller IVS kan du lave som kort/anfordringslån selv men husk, at til IVS skal du beregne markedsrente (ofte 4-12% men i alle fald - det som IVS ellers kunne låne samme til) og selskabet har fradrag for renten og du betaler skat som renteindtægt -

(du kan også bruge overkurs som tilbagebetaling ex lån 100 kr - betal 110 kr tilbage, men skattemæssigt er det samme sag)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Dec 14
Skrevet kl. 11:38

Hej John,

Tak for brugbart svar. Er klar over det ikke er et virksomhedsrelateret spørgsmål, men ved du tilfældigvis hvordan det i praksis foregår, hvis jeg skal låne partner penge personligt?

Mvh Alex

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:57

alex5207:

Hej John,

Tak for brugbart svar. Er klar over det ikke er et virksomhedsrelateret spørgsmål, men ved du tilfældigvis hvordan det i praksis foregår, hvis jeg skal låne partner penge personligt?

Mvh Alex

det er ikke krav på amino at det skal være virksomhedsrelateret Smile Ja du opretter bare et personligt lån. Du må godt bare lave simpelt lånebrev:

Långiver xxxx

Låntager yyy

Lån kr 1.xxxx

Tilbagebetaling: (kan skrives som "Anfordringslån - tilbagebetales med kort varsel (14 dg?) efter anmodning fra långiver

Rente yy (du må vælge lige det du vil når det er mellem uafhængige mig bekendt - så fra 0 og op som I kan blive enige om det. Tager du en rente har du skattepligt af den og låntager fradrag for den.

Dato xxxx

og så vil jeg råde til, at I lige får 2 vitterlighedsvidner til at skrive på - et par venner - der bare skriver under på som "til vitterlighed" og det er kun for at bekræfte, at de har set jer underskive, og at I var ved jeres fulde fem

Så overfører du pengene - og jeg skriver overfører fordi netbank så også er den del af dokumentationen for jer begge. 

Hvis lånet (og nu husker jeg ikke hele tråden) er givet, for at låntager skal købe nogle anparter i et selskab I skal stifte - kan man givet tilføje. 

Til sikkerhed for lånet stiller låntager anparter i xxxxx ApS (eller IVS) under stiftelse - så kan du overtage anparterne hvis låntager ikke vil/kan betale tilbage. Det sætter naturligvis låntager i en lidt usikker position hvis I skal stifte sammen, så jeg ville nok bare lade være, og jo vide, at han i sagens natur hæfter personlig for lånet, men det er lidt en smagssag

Vent lige og se, om nogen har bedre svar.

vh John Hannover

Tilmeldt 23. Dec 14
Skrevet kl. 08:17

Mange tak for uddybet og brugtbart svar, John! Det lyder som om det er løsningen på mit problem!

Alex

Tilmeldt 23. Dec 14
Skrevet kl. 13:21

Hvis jeg nu vælger at ansætte ham i mit enkeltmands (Hvilket der er et par grunde til at gøre), og efter et stykke tid (forhåbenligt) skifter over til Aps, er der så regler for hvor meget jeg skal tage for x andel i virksomheden? Her tænker jeg om der er nogle regler for om man kan sælge til et hvilket som helst beløb eller om det skal stemme overens med egenkapitalen eller lign. Og hvis ja, kan man så ikke give anparten væk som en gave? (Hvis anparten da ikke overskrider 50.000 man må give gaver for om året)

Og alternativt, må kommende partner gerne hjælpe til ulønnet i virksomheden, indtil den bliver Aps? (Så jeg slipper for at ansætte ham, men at han stadig bærer sin del)

Tak på forhånd

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:34

alex5207:
Hvis jeg nu vælger at ansætte ham i mit enkeltmands (Hvilket der er et par grunde til at gøre), og efter et stykke tid (forhåbenligt) skifter over til Aps, er der så regler for hvor meget jeg skal tage for x andel i virksomheden? Her tænker jeg om der er nogle regler for om man kan sælge til et hvilket som helst beløb eller om det skal stemme overens med egenkapitalen eller lign. Og hvis ja, kan man så ikke give anparten væk som en gave? (Hvis anparten da ikke overskrider 50.000 man må give gaver for om året)

ja - og du bør bruge en revisor. Du må ikke erstatte løn med anpartskapital og den skal så sættes reelt i forhold til værdi og arbejdsindsats og så skal han betale lønindkomst skat af det han modtager - og køber han selv med beskattede midler, så skal prisen være "reel" i forhold til værdien inkl goodwill der kan være - når det sker til en medarbejder med risiko for at det jo ellers ville være veksling af skattepigtig løn til andet

Du må godt ha ham ansat uden løn men han skal være ansat og du skal tegne lovpligtig arbejdsskadeforsikring og følge ansættelsesregler, uanset hvad I aftaler i løn, men igen - du kan ikke så siden stikke ham en værdi i anparter eller billige anparter uden det skal indberettes som løn

Du skal ha fat i en revisor for det helt konkrete inden I for rodet jeg ud i noget der ikke virker og overvej at stifte IVS som I kan for 1 kr i kapital hver - men I kommer til at mangle penge til drift og skal så rode med lån ind i selskabet - http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html  læs den godt vil jeg råde til - ejeraftaler og andet drønvigtigt er med

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:50

Man kan jo sige at det er billigere at få makkeren ind nu, hvor der der ikke er opbygget goodwill. Det vil måske også være mere motiverende for makkeren at han er medejer til projektet. IVS kunne være en løsning - og selv det at skulle "rode" med lån forekommer mig at være en overskuelig udfordring.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)