|
Hej alle sammen.. Jeg er selvstændig grafisk designer og jeg er ved at gennemgå sidste års regnskab.. Her kan jeg se at jeg har flere gange solgt grafisk arbejde uden at inkludere moms på fakturaen.. Dette er sket både før og efter jeg fik CVR nummer. F.eks. før jeg fik CVR nummer har jeg solgt grafisk arbejde til 2000,- uden at udstede en faktura. Skal jeg så betale 400 i moms nu? Efter jeg fik CVR nummer har jeg f.eks. solgt noget grafisk arbejde til 5000,- ligeud uden at skrive moms på faktura. Skal jeg så betale 1000 i moms? > Hvis ja, skal jeg så til at hive fat i mine kunder og høre om vi kan lave en ny faktura, hvor de betaler moms eller hvordan? < |
inden du blev momsregistreret var det helt korrekt at du solgte uden moms MEN de momsregistrerede firmaer der så betalte dig som CPR SKAL have indberettet honorar til skat på dit CPR som bidragspligtig B indkomst - ellers er det sort arbejde (og de har ikke fradrag men bod) Du kan ikke selv indberette i honorar rubrik 12
Hvis du ikke kan se det i din skattemappe og i årsopgørelsen, så skal du kontakte dem og gøre dem opmærksom på, de har pligt til at indberette. Det kan du jo også gøre nu, hvis du tror de ikke kender reglen
http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html
forklarer reglen og http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html
viser hvodan de gør.
Efter du blev momsregistreret skulle du ha moms på alle regninger og 20% af beløbet ialt skal så være salgsmoms.
Du kan kontakte køberne og gøre opmærksom på fejlen og udstede kreditnota svarende til dem uden moms og så ny faktura, denne gang med moms, så det ikke koster dig de 20% af den forkert fakturerede omsætning.
vh John Hannover
Bliv gratis medlem