kunder indleverer unika, som jeg forarbejder videre og nogle gange er mit arbejde også unika .... den lidt kringlet...er det kunsthåndværk uden moms ? kunder kan både være virksomheder og private. eks. (som godt nok er mit eget design) stumper er syet sammen til et større stykke, den gyldne bund og blomster ovenpå. Jeg "Quilter" så for kunden freestyle quiltning... (Quiltning = sy 3 lag sammen .top-vat-bagklædning, så stykket kan anvendes til f.eks. vægophæng/sengetæpper/slumretæpper mm. Er det kunst uden moms, når det er mit hele vejen igennem ? Er det kunst, når jeg går ind og bliver en "del" af et kunstværk ? Flere kunder syer måske det samme "topstykke" købt som "KIT" og jeg freestyle quilter det så forskelligt, er min quiltning momsfri ? |
beo:kunder indleverer unika, som jeg forarbejder videre og nogle gange er mit arbejde også unika .... den lidt kringlet...er det kunsthåndværk uden moms ?
kunder kan både være virksomheder og private. eks. (som godt nok er mit eget design) stumper er syet sammen til et større stykke, den gyldne bund og blomster ovenpå. Jeg "Quilter" så for kunden freestyle quiltning... (Quiltning = sy 3 lag sammen .top-vat-bagklædning, så stykket kan anvendes til f.eks. vægophæng/sengetæpper/slumretæpper mm.
Er det kunst uden moms, når det er mit hele vejen igennem ?
Er det kunst, når jeg går ind og bliver en "del" af et kunstværk ?
Flere kunder syer måske det samme "topstykke" købt som "KIT" og jeg freestyle quilter det så forskelligt, er min quiltning momsfri ?
Umiddelbart har jeg svært ved at se du ikke skulle være omfattet af fritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7.
Det der er vigtigt i forhold til fritagelsen er at det er den kunstneriske ydelse som fritages og ikke det at videreformidle selve det kunstneriske værk. Så i dit tilfælde hvor du selv enten laver et værk fra bunden eller tager et andet værk og gør det til noget nyt, der vil jeg mene du er omfattet af fritagelsen og ikke skal beregne moms. Det at værket er et unika er ikke så relevant i forhold til momsloven, da denne ikke siger noget om at man ikke kan gentage et kunstværk.