Jeg har nu været selvstændig smed i lidt over 1 års tid. Da jeg i min hverdag går og roder med hestehold og et gammelt hus og derfor har en masse projekter kørende overvejer jeg ar udleje de maskiner og materiale jeg nu og skal erhverve mig i fremtiden. Jeg har investeret i en flishugger som jeg skal bruge i forbindelse med at jeg skal have omlagt et område på min grund til kommende hestestald. Denne maskine kommer jo til at stå og glo når jeg nu ikke bruger den. Jeg vil derfor begynde at udleje den og generelt vil jeg faktisk gøre det samme med mange af disse ting jeg ellers skal erhverve mig. Alt fra motorsave til pladevibrator og måske noget minigraver osv.
Nå.. en ting af gangen.
Flishuggeren har kostet mig 11.450kr ex moms. Dette er jo under småanskaffelser på 12.800kr.. jeg tænker den vil have en levetid på maks 3år og kan del derfor straksafskrives? Til den tid vil den blive brugt til dele/skrottes og ny maskine købes. Da jeg selv skal bruge når det nu passer ind, så vil det være en blandet driftmiddel og jeg tænker 25% privat og 75% udlejning. Dvs firmaet vel kan straksafskrive med 8587,50kr ex. (75%) moms og jeg selv betaler den private del på 2.862,50kr ex. moms.
Er det måden at gøre det på?
Og hvor mange gange kan jeg straksafskrive om året?
tallene giver fornuft - men som smed har du jo normalt ikke udlejning af flisehukkere osv med på programmet som del af forretningen, så jeg ville nok checke med en revisor, at det ikke ses som vel kreativt
Man kan sige, at hvis du rent faktisk kan bevise, at det hele udlejes og giver gevinst, så er det jo ikke så dumt, men skat vil givet se det give konkret gevinst, hvis det du køber fordi du skal bygge hestestald, delvist tages ind i firmaet - Jeg ville ikke gøre det uden plus råd fra en ægte revisor - og så skal det nok med i formål i selskabet
Du kan straksafskrive for hvert selvstændigt aktiv så ofte du har et sådan.
Tak for svar John, som altid er du på pletten når man mangler råd og vejledning.:) Du var også inde over da jeg spurgte ind til regnskab ved flere brancher under samme CVR på billys forum :)
Jeg tilføjer en branchekode/SE-nummer mere til mit CVR nummer og har selvfølgelig lavet plads i regnskabet til alt i forbindelse med driften, så det hele holdes adskilt fra mit smede firma. De køre dog med samlet årsregnskab.. På den måde er det let og overskueligt at se/adskille de 2 forskellige dele af firmaet. Jeg vil aldrig blive rig på at leje en flishugger ud, men nu hvor den bare kommer til at stå der og glo så tænker jeg at jeg lige så godt kan leje skidtet ud og måske tjene en skilling på det.
Kunne godt være jeg snart må bide i det sure æble og finde mig en revisor som ikke plukker mig for de hårde tjente kroner Det må kunne fås til overskuelig pris hvis de bare skal være med på råd/eftersyn af regnskab når jeg nu alligevel selv kan styre det hele hjemmefra
bare du også er med på, at du kan ikke trække udgifter (afskrivninger) af flisehugger og stamper osv fra i indtægten fra smedevirksomheden. En udgift skal medgå til indtægter for at være til fradrag og det er der man kan være lidt nervøs for, om der er indtægter nok.
Jeg synes du skal høre en økonomiperson om det er klogt at tage noget så helt andet ind i din virksomhed/selskab - når anskaffelsen faktisk sker for privat i første omgang.
Du kan jo godt leje det ud privat om du vil, og bare opgive lejen til skat - som privatmand der udlejer sin flisehugger vil jeg mene - det vil ikke være en del af smedefirmaet - og mon det kommer op i noget konflikt med moms. Bare opgiv indtægten - og så en eller anden mindre udgift for slid (det er der du vil ha 75% ind som afskrivning - men det TROR jeg er problematisk)
Lad det ikke forplumre dit regnskab før en revisor siger, det lyder fint nok
Jeg må have fat i en fagmand på området inden jeg gør yderligere, det er måske også på tide jeg får en regnskabskyndig ind over mit smedefirma, der er nok flere steder hvor jeg snyder mig selv da jeg undlader at gøre noget når nu jeg er i tvivl. :)
Jeg nøjes måske med at udleje den privat som du skriver først.. Hvis jeg over tid kan se det er en god forretning kan jeg altid få den skrevet ind i firmaet og køre det derfra. Så indberetter jeg det som b-indkomst når året er gået.. nok en rigtig god måde at få føling på inden jeg går ud og investerer i flere maskiner.
Hmm. Jeg ville nu vende den om. Tage den i virksomheden. Der er en plan om at udleje den i større omfang end den evt. private udnyttelse. Hvorfor afskære sig fra momsfradrag på købet af driftsmidlerne. Det ville være dumt.
Altså.. jeg gør det ikke for at udnytte systemet, men for at udvide min forretning. At jeg så selv kan bruge nogle af tingene er jo ren win-win for mig, jeg betaler jo selvfølgelig for den del jeg bruger.. man kan vel sige at 25% er højt sat når vi måske snakke om jeg vil bruge den 2-3 gange af nogle timer og dens primære funktion er udlejning og udlejningen altid vil komme i første række.
Som John er inde på.. så er jeg nok derhenne hvor jeg skal have fat i en med den rette viden.. starter nok med at se om jeg kan finde en revisor som kan rådgive og vejlede mig fra sidelinien.. og måske hjælpe lidt med det økonomiske/regnskabet bliver korrekt, så jeg ikke kommer i klemme hos SKAT. :)
Sikkert klogt. Her inde får du i alle fald ikke sikkerhed for OK eller ikke. Husk hvis det er momsen der tæller, så skal du dele den 75/25 or whatever så du kun fratrækker virksomhedsdelen
Jeg synes det afgørende er, om du forventer at få udlejning der giver overskud samlet. Gør du det, så bør det være fint nok, gør du ikke det, så vil det let blive set som moms og skattetænkning
Altså.. jeg gør det ikke for at udnytte systemet, men for at udvide min forretning.
Næ, det er der vel heller ikke nogen som har stillet spørgsmålstegn ved?
I relation til moms er det et problem for dig, hvis du indkøber et driftsmiddel privat og efterfølgende lejer det ud uden moms - så kan du ikke efterfølgende få fradrag for momsen. Hvis du derimod tager momsfradraget nu - fordi du har tænkt dig at leje driftsmidlet ud - jvf. din beskrivelse - så kan du tage fradraget for momsen ved indkøbet. Den fordeles så efter et skøn mellem den private og erhvervsmæssige benyttelse. Hvis du efterfølgende bruger driftsmidlet anderledes end forventet - eller slet ikke erhvervsmæssigt så kan momsen korrigeres så den afspejler virkeligheden.
Med andre ord du stiller dig selv bedst ved at tage et momsfradrag ved indkøb. I relation til moms er det afgørende hvad din hensigt med driftsmidlet var på indkøbstidspunktet. Her det det udlejning - altså i relation til moms økonomisk virksomhed og dermed ret til fradrag (hvis du er momsregistreret).
I relation til moms er det afgørende om der er tale om overskud - her tales der alene om indtægter af en vis løbende varighed.
Overskud eller underskud er mere relevant i forhold til den skattemæssige vurdering af om der er tale om hobbyvirksomhed eller ej - med mulighed for evt. begrænsning i fradrag for skattemæssige underskud.
I relation til moms er det afgørende om der er tale om overskud - her tales der alene om indtægter af en vis løbende varighed.
Overskud eller underskud er mere relevant i forhold til den skattemæssige vurdering af om der er tale om hobbyvirksomhed eller ej - med mulighed for evt. begrænsning i fradrag for skattemæssige underskud.
Her tror jeg du ville ha skrevet IKKE afgørende om der er overskud
Vi er ret enige - og ER det for virksomhed og er der mulighed for at påvise løbende indtægter går det givet, men man kan jo ikke bare købe ting med delvist momsfradrag og så ikke også rent faktisk påvise, at det er for indtægt man gør det. Slet ikke hvis det faktisk anskaffes med det ene formål at bygge privat hestestald - for så tror jeg skat vil stille ?? ER formål som beskrevet, at lave ny overskudsgivende virksomhed - er den givet god nok - men selv hvad moms angår, skal der vel være et erhvervsmæssigt formål, som så skal, som du beskriver - vises gennem indtægter af en "vis varighed" - ellers kan momsfradrag vel forkastes, også selv om man har momsregistreret virksomhed der laver noget helt helt andet og dermed fratrækker købsmoms fra EN aktivitet i salgsmoms fra en helt anden - Det skal vel kunne sandsynliggøres via denne Omsætning af en "vis størrelse"
Det er jo heller ikke givet en fordel at ha momsfradrag når man så skal ha moms på udlejningen som vil oftest vil være til private - så der kan den kendte 50.000 kr omsætningsgrænse vel også spille ind. Der skal lejes meget fliseklipper ud for at nå 50.000 kr :)