Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Står i dilemma

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle amino brugere

jeg står og har et problem.

jeg har solgt noget til en person, der ikke har levet op til forventningerne, og vi er pt i en strid.
han tror jeg har et firma, men det har jeg ikke - jeg er bare privatperson.

han vil nu melde mig til skat - hvordan skal jeg forholde mig?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:29

Urte:

I forhold til striden mellem dig og vedkommende som har købet "noget" af dig har Skat ingen indflydelse på sagens/stridens udfald. Så umiddelbart er der ikke specielt meget substans i den trussel.

Det en angivelse til Skat vil resultere i er, at du kan komme til at undergå ligningsmæssig kontrol. Dvs. om du er skatte- eller afgiftspligtig af det du har solgt! Hvilket afhænger af om dit salg er at betragte som "erhvervsmæssig", hvis det er erhvervsmæssig er det som udgangspunkt skattepligtig. Hvis det blot er salg af et privat aktiv er der ikke skattepligt.

Tilmeldt 1. Apr 15
Skrevet kl. 16:35

Tak for svar Jesper.

Jeg bliver bare rigtig presset over det da jeg selvfølgelig ikke ønsker at nogle hænger mig ud til den ene eller anden. Jeg havde skrevet en kvittering til ham. han spurgte om mit cvr nr, men da jeg ikke tjener mere end 50k om året, så behøves jeg jo ikke at have sådan et.

Jeg er udemærket klar over at jeg nok skal betale skat, og burde nok have sat mig ind i det før jeg begynder at handle yderligere. Jeg har set på en hobbyvirksomhed, som ville passe mig meget godt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39

Jeg vil tro problemet ligger i, at du måske optræder som virksomhed - foretager onlinesalg hvor køberne ud fra at det som onlinesalg virker erhvervsmæssigt. Derved vil du skulle leve op til returret 14 dage og alt det andet - uanset om du formelt har stiftet firma eller ikke.

Hvis det derimod er en af dine egne ting du har solgt - ikke noget du har købt for siden at sælge med fortjeneste, men privat indbo, så er der ikke problematik om at leve op til forbrugerlov.

Anmelde til skat forstår jeg heller ikke lige, med mindre kunden mener, du driver virksomhed og undlader at betale skat af din fortjeneste. Det skal du ikke, hvis det er privat indbo - dine egne brugte ting, men det skal du hvis det er varer du køber og sælger for at tjene på dem. Kundens trussel er dermed ligegyldig for dig i forhold til skat, hvis bare du fører regnskab og opgiver resultat til skat. Ved anmeldelse vil skat ofte foretage et check - man kan anmelde anonymt til skat - eller med navn - og skat skal reagere på det ud fra deres bedømmelse.

Jeg synes først og fremmest du skal se at få løst problemet ved at tage varen retur og give kunden pengene igen - hvis der er noget galt med varen.

Er du under 18 - må du slet ikke optræde som virksomhed og foretage salg erhvervsmæssigt (det med at det ikke er dine egne private brugte ting - men indkøbte ting) og i så fald er det også vigtigt, at du sørger for at tage det der ikke duer tilbage.

Du bør ikke gå i diskussion med kunden, hvis der er klaget inden for 14 dage - eller hvis varen kan være i stykker inden for normal garanti.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 15
Skrevet kl. 16:46

Tak for dit svar.

Det er en ting jeg har lavet til ham, efter hans ønsker.
Han har i flere omgange ikke været tilfreds med varen, og jeg har flere gange lavet den om, hvor jeg nu har meddelt ham at jeg ikke længere ønsker at gøre mere ved det, og at han kan tage sin vare som den er nu - og ikke betale yderligere (den er kun delvist betalt) eller han kan få sine penge tilbage.

han blev meget vred og synes ikke at jeg kunne tillade mig at droppe vores aftale, men da dette går mig meget på psykisk, da det aldrig er ok, og der altid er noget galt, valgte jeg at sige fra.
Han spørger efter cvr, hvilket jeg ikke kan give ham, og ignorer det spørgsmål, men vil gerne have varen som den er nu (varen er færdig). han får sin vare i morgen.
han siger så at han vil melde til skat, da han ikke mener jeg betaler skat af de penge jeg tjener siden jeg ikke vil oplyse cvr.
jeg har valgt ikke at kontakte ham mere, da jeg ikke vil ud i yderligere diskutioner.

Jeg er nu en smule nervøs for om det vil skabe problemer for mig.
jeg har en kopi af kvittering hvorpå det fremgår hvad han har købt, og hvad han har betalt. hvad skal jeg gøre nu? jeg ønsker ikke at jeg får en bøde eller andet.

jeg har troet at det man tjener som privatperson skal man oplyse til skat i en opgørelse en gang om året - er det korrekt? i så fald, har jeg gjort noget ulovligt nu?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:15

Du har ikke gjort noget galt skattemæssigt. Du skal bare ha regnskab - indtægten minus udgiften ved at lave varen (materialer) og så længe det er under 50.000 du sælger for (omsætning) per 12 mdr - så skal du ikke momsregistreres. Du skal så bare indberette dit overskud på sagen i rubrik 15 når året er gået og har ikke gjort noget galt i forhold til skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 19:31
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Urte:

Det er desværre en trussel man hører oftere efter at skat selv åbnede op for angiveriet. Så du skal selvfølgelig komme ham i forkøbet og melde ham for mistanke om sort arbejde. Husk det er den der kommer først de tror på 

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 20:40
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Michael:

Så du skal selvfølgelig komme ham i forkøbet og melde ham for mistanke om sort arbejde. Husk det er den der kommer først de tror på 

Det er da misbrug af systemet. Du skal da aldrig angive nogen uden konkrete beviser, bare for at komme en andens eventuelle trussel i forkøbet (en fuldstændig tom trussel i dette tilfælde)

hvis trådstarter følger det råd er han jo ikke en "****" bedre end ham som fremsatte truslen i første omgang.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 00:53

Jesper_nl:
Det er da misbrug af systemet. Du skal da aldrig angive nogen uden konkrete beviser, bare for at komme en andens eventuelle trussel i forkøbet (en fuldstændig tom trussel i dette tilfælde)

Jeg kan se at du aldrig har hørt om ordet " ironi " så det er jo nok spild af tid at prøve på at forklare det for dig.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 1. Apr 15
Skrevet kl. 01:22

Tusind tak for din besked John. Den gjorde mig lige tryg og rolig omkring det hele.

sagen er nu at han fik sin vare - det valgte han selv da han fik tilbuddet om penegene tilbage, eller at få sin vare med rabat og at jeg så ikke skulle høre/ordne mere ved den.

Alligevel kontakter han mig 3-4 timer efter han modtog, og siger han vil have pengene retur.
hvordan står jeg? Jeg ved at nægter jeg ham det - gav ham chancen tidligere, så vil han blive rigtig dum at høre på, så jeg overvejer bare at gøre det da jeg simpelhen er ved at blive sindssyg i mit hoved af at høre på ham.

varen har jo kostet noget i materiale indkøb, og det er det eneste der ærger mig ved at betale ham alt tilbage - jeg mister penge. jeg ved bare at hvis vi aftaler at han skal betale mat. udgifter men ikke for selve arbejdet, så stejler han igen.
han er en ondskabsfuld person som truer en med det ene og det andet (at hænge mig ud for at være nederen - til trods for jeg hele tiden har været moden, og ikke skrevet/gjort noget der har været værd at hænge ud for) hvis man ikke gør hvad han siger.
Er der nogle der har været udsat for det? hvad er bedst at gøre? jeg er psykisk medtaget af hans angreb, og har haft et par grædeture i dag i frustration over jeg føler mig så angrebet.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)