Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beregner jeg kunstnermoms af et salgsbeløb?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Auning
Tilmeldt 24. Feb 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Er der en nem og enkelt måde/formel jeg kan bruge, når jeg skal beregne min 5% kunstnermoms ud af den samlede salgssum? 

Ved normal moms kan man jo bare tage salgssummen x 0,2. Altså fx 10.000 (salgspris) x 0,2 = 2.000 (moms). Det er jo dejligt nemt.

Men hvis salgssummen nu stadig er 10.000, hvordan regner jeg så nemt ud, hvad kunstnermomsen er?

Jeg kan lige indsætte en forklaring om kunstnermoms:

"Sælger man kunst man selv har lavet, betaler man 25% af et nedsat grundlag som er 20% af prisen. Sælger du andres kunst er det almindeligt videresalg og altså 25% af salget, med mindre du har at gøre med brugte varer, hvor du så kun skal afregne 25% af fortjenesten.

Tilbage til kunstnermomsen. Den effektive moms af 25% af et nedsat grundlag på 20%, svarer til en effektiv momssats på 5%. Skat har ikke nogle momssatser på 5%, derfor bliver de nødt til at kalde det 25% moms af et nedsat grundlag, men igen, momsen er reelt en momssats på 5%."

Og der begynder det så at blive for langhåret til mig :-)

Så derfor spørger jeg lige jer, om der en simpel formel jeg kan bruge - for det er jo ikke bare at trække 5% fra salgssummen vel (ligesom man heller ikke bare trækker 25% fra salgssummen for at finde normal moms).

Så er der en nem metode/genvej til at finde kunstnermoms - ligesom der er med den normale moms?

Tak for enhver hjælp!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46636
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:50

enten 20% af 20% af prisen eller kunstnermoms udgør 0,4671905% af prisen inkl kunstnermoms som jeg lige regner det - test selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Auning
Tilmeldt 24. Feb 11
Skrevet kl. 14:03

Jeg fald over nedenstående formel på google fra et andet forum, hvor spørgsmålet godt nok omhandlede normal moms, men måske det kan bruges her også? 

"Jeg er lidt sent på den, men denne kan bruges:

= moms/(1+moms)

D.v.s. at en moms på 25% vil give 0,25 divideret med 1,25 altså 20%

Før i tiden var momsen 22,5% og da skulle man gange med 18,367% - altså 0,225 divideret med 1,225."

Hvis den formel nu passer, så ville kunstnermoms-formlen (med 5% moms) se sådan ud:

0,05 / 1,05 = 0,0476190476190476

Så i stedet for at gange et salgsbeløb med 0,2 (for at finde salgsmomsen), så skal jeg gange det med 0,047619. Så fx hvis salgssummen er kr 10.000, så vil kunstnermomsen være 10.000 x 0,047619 = kr. 476,19. 

Ser det rigtigt ud? Kan jeg bare gange mit salgsbeløb med 0,047619 for at finde ud af, hvad kunstnermomsen er?

Fra Auning
Tilmeldt 24. Feb 11
Skrevet kl. 14:04

Hov, John, du kom mig lige i forkøbet. Jamen, det lyder det at være rigtigt så. Tusind tak!

Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 19:46

Godt nok en "gammel" tråd, men vil det sige, at momssatsen i WooCommerce skal sættes til 4,76%, når du sælger egne unikke værker?

Mvh.
Morten

Alt Om Basketball får du basket nyheder om: Tøj, Sko, Bolde, Træning og Guides

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)