Hejsa Er der en nem og enkelt måde/formel jeg kan bruge, når jeg skal beregne min 5% kunstnermoms ud af den samlede salgssum? Ved normal moms kan man jo bare tage salgssummen x 0,2. Altså fx 10.000 (salgspris) x 0,2 = 2.000 (moms). Det er jo dejligt nemt. Men hvis salgssummen nu stadig er 10.000, hvordan regner jeg så nemt ud, hvad kunstnermomsen er? Jeg kan lige indsætte en forklaring om kunstnermoms: "Sælger man kunst man selv har lavet, betaler man 25% af et nedsat grundlag som er 20% af prisen. Sælger du andres kunst er det almindeligt videresalg og altså 25% af salget, med mindre du har at gøre med brugte varer, hvor du så kun skal afregne 25% af fortjenesten. Tilbage til kunstnermomsen. Den effektive moms af 25% af et nedsat grundlag på 20%, svarer til en effektiv momssats på 5%. Skat har ikke nogle momssatser på 5%, derfor bliver de nødt til at kalde det 25% moms af et nedsat grundlag, men igen, momsen er reelt en momssats på 5%." Og der begynder det så at blive for langhåret til mig :-) Så derfor spørger jeg lige jer, om der en simpel formel jeg kan bruge - for det er jo ikke bare at trække 5% fra salgssummen vel (ligesom man heller ikke bare trækker 25% fra salgssummen for at finde normal moms). Så er der en nem metode/genvej til at finde kunstnermoms - ligesom der er med den normale moms? Tak for enhver hjælp! |
enten 20% af 20% af prisen eller kunstnermoms udgør 0,4671905% af prisen inkl kunstnermoms som jeg lige regner det - test selv
vh John Hannover